Land Rover Range Rover 4.0 SE (2001)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Range Rover 4.0 SE |
|---|---|
| Versnellingen | 4, Automaat |
| Bouwjaar | 2001 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 313.000 km |
| KM-stand laatst | 312.000 km |
Weer een "zeer onverstandige" impulsaankoop
- 312.000 km
Er zijn mensen die hun aankopen zorgvuldig plannen. Ze lezen eindeloos reviews, bellen met verkopers, checken onderhoudshistorie en vragen advies aan drie kennissen met een Excel-sheet.
En dan ben ik er nog...
In mijn vriendengroep sta ik inmiddels bekend als de gek met de idiote impulsaankopen. En niet geheel onterecht. Zo ben ik de trotse (of misschien eerder tijdelijke) eigenaar geweest van onder andere:
een Maserati met 452.000 kilometer,
een Maserati met 130.000 kilometer,
een oude Mercedes S-Klasse ( de niet gewilde variant met luchtvering )
en nog een handvol auto’s die een ander met een grote boog zou omzeilen.
Maar goed, de drang naar avontuur blijft. En dit keer was het raak op een veiling: een Range Rover P38A 4.0 SE, van het laatste type.
Ik had ‘m niet gezien. Niet gereden. Geen inspectie, geen proefrit... gewoon blind geboden en gewonnen. Wat kan er misgaan, toch?
Eerste indruk: verrassend goed!
Tot mijn verbazing ziet de auto er keurig uit. Geen roestige randen, geen afbladderende lak, en zelfs het interieur lijkt netjes door de jaren heen gekomen.
Er zijn natuurlijk wat kleine puntjes van aandacht maar dat hoort erbij. Nieuwe banden staan op de planning, en de luchtvering lijkt wat kuren te hebben.
De compressor draait vaak en lang, maar de auto zakt niet in wanneer hij stilstaat. Toch heeft ‘ie wat moeite om de hoogste stand te bereiken. Dat ruikt naar een versleten compressor of lekkende ventielen, maar dat zie ik als iets wat met een middag sleutelen (en een paar gevloekte woorden) op te lossen is.
Waarom de P38A?
Voor wie hem niet kent: de P38A is de tweede generatie Range Rover, gebouwd tussen 1994 en 2002.
Het is een auto die destijds z’n tijd vooruit was: luchtvering, luxe leer, en een 4.0 V8 met dat typische Britse karakter (en bijbehorende onderhoudsdrang).
Hij heeft de reputatie van onbetrouwbaar Brits tuig met elektrische eigenaardigheden, maar dat maakt ‘m juist interessant. Ik heb liever een auto met karakter dan eentje die me nooit verrast. ik heb weinig v8 bolides gehad die zo traag zijn, geweldig!
Het avontuur begint
Dus daar sta ik dan: de sleutel van een onbekende Range Rover in mijn hand, zonder idee wat ik precies gekocht heb.
Maar eerlijk gezegd is dat precies wat ik zo leuk vind aan dit soort projecten. Elke rit is een ontdekkingstocht. En mocht het allemaal misgaan? Dan heb ik in elk geval weer een goed verhaal voor de volgende borrel.
We gaan zien wat dit avontuur brengt.
EDIT: Ik zal binnenkort nog even wat reviews schrijven van auto's, ik verwacht dat daar wel animo voor is tussen nieuwe hybride stekkerauto's en EV's
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




