Land Rover Range Rover 4.0 SE (2001)

autoreview

Land Rover Range Rover 4.0 SE (2001)

Signalement

UitvoeringRange Rover 4.0 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf313.000 km
KM-stand laatst312.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een "zeer onverstandige" impulsaankoop

  • 312.000 km

Er zijn mensen die hun aankopen zorgvuldig plannen. Ze lezen eindeloos reviews, bellen met verkopers, checken onderhoudshistorie en vragen advies aan drie kennissen met een Excel-sheet.

En dan ben ik er nog...

In mijn vriendengroep sta ik inmiddels bekend als de gek met de idiote impulsaankopen. En niet geheel onterecht. Zo ben ik de trotse (of misschien eerder tijdelijke) eigenaar geweest van onder andere:

een Maserati met 452.000 kilometer,

een Maserati met 130.000 kilometer,

een oude Mercedes S-Klasse ( de niet gewilde variant met luchtvering )

en nog een handvol auto’s die een ander met een grote boog zou omzeilen.

Maar goed, de drang naar avontuur blijft. En dit keer was het raak op een veiling: een Range Rover P38A 4.0 SE, van het laatste type.

Ik had ‘m niet gezien. Niet gereden. Geen inspectie, geen proefrit... gewoon blind geboden en gewonnen. Wat kan er misgaan, toch?

Eerste indruk: verrassend goed!

Tot mijn verbazing ziet de auto er keurig uit. Geen roestige randen, geen afbladderende lak, en zelfs het interieur lijkt netjes door de jaren heen gekomen.
Er zijn natuurlijk wat kleine puntjes van aandacht maar dat hoort erbij. Nieuwe banden staan op de planning, en de luchtvering lijkt wat kuren te hebben.

De compressor draait vaak en lang, maar de auto zakt niet in wanneer hij stilstaat. Toch heeft ‘ie wat moeite om de hoogste stand te bereiken. Dat ruikt naar een versleten compressor of lekkende ventielen, maar dat zie ik als iets wat met een middag sleutelen (en een paar gevloekte woorden) op te lossen is.

Waarom de P38A?

Voor wie hem niet kent: de P38A is de tweede generatie Range Rover, gebouwd tussen 1994 en 2002.

Het is een auto die destijds z’n tijd vooruit was: luchtvering, luxe leer, en een 4.0 V8 met dat typische Britse karakter (en bijbehorende onderhoudsdrang).

Hij heeft de reputatie van onbetrouwbaar Brits tuig met elektrische eigenaardigheden, maar dat maakt ‘m juist interessant. Ik heb liever een auto met karakter dan eentje die me nooit verrast. ik heb weinig v8 bolides gehad die zo traag zijn, geweldig!

Het avontuur begint

Dus daar sta ik dan: de sleutel van een onbekende Range Rover in mijn hand, zonder idee wat ik precies gekocht heb.

Maar eerlijk gezegd is dat precies wat ik zo leuk vind aan dit soort projecten. Elke rit is een ontdekkingstocht. En mocht het allemaal misgaan? Dan heb ik in elk geval weer een goed verhaal voor de volgende borrel.

We gaan zien wat dit avontuur brengt.

EDIT: Ik zal binnenkort nog even wat reviews schrijven van auto's, ik verwacht dat daar wel animo voor is tussen nieuwe hybride stekkerauto's en EV's

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.