Land Rover Defender 90 Td5 Station Wagon SE (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Defender 90 Td5 Station Wagon SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Afscheid LR
- 161.000 km
Na 161.000 trouwe kilometers heb ik deze geweldige Land Rover Defender 90 TD5 ingewisseld voor een BMW 523i. Ik wilde jullie graag laten zien hoe geweldig en goed een auto kan zijn, ook in deze dagen nog en zelfs in dit model auto.
Algemene indruk:
Prestaties/Rijeigenschappen:
Eigenlijk denk je dat ik hierop negatief zal negeren, want ja deze auto is absoluut niet snel. Comfort is natuurlijk 0 en als je een beetje aan het stuur trekt ligt hij zo op de zijkant, maar alsnog met deze dingen in het achterhoofd is dit een geweldige motor. Hij laat zichzelf zeker horen, je kan beter zeggen dat je hem alleen maar flink hoort tijdens het autorijden, maar wat een kracht zit er in dat ding. Tegenwoordig is 300nm niks meer, maar het hangt ook van de versnellingsbak af hoe hij de 300nm overbrengt. Bij deze auto merkte je zeker dat deze motor kracht heeft. Je voelt het tijdens het optrekken, ook al zie je de snelheidsmeter langzaam omhoog gaan. Wat wel grappig is is dat de opgegeven snelheid 135 km/h is. Met wind mee heb ik tijdens de laatste rit 150km/h (via de snelheidsmeter) geklokt!!! Wat een presatie! :)
Normaal zit je heel relaxt in de auto met een snelheid van 140-150 km/h. Je hoort de motor slecht iets meer, maar bij dit ding...ooh een hele andere ervaring. Je voelt veel meer de snelheid van wel 150km/h. Het is bijna een achtbaan te noemen.
Comfort:
Over het comfort ben ik weinig woorden kwijt, behalve dat de stoelen van land rover altijd heerlijk zitten. Verder voor de langere ritten is het natuurlijk een drama, maar ach who cares. Wat wel grappig is dat ik toch stoelverwarming had in deze auto, wat toch wel zo lekker is in de winter.
Verder een oersterke verwarming + redelijke airco. Ook met de nodige kleppen die je kan openzetten en ramen is het heerlijk verkoelend.
Verbruik:
Het verbruik was voorbij de 1 ton 1 op 11. De motor ging steeds beter lopen en ik denk dat de motor nu het beste loopt. Normaal krijg je steeds meer problemen met de motor na 1,5 ton, maar deze begon te lopen alsof hij net was ingelopen. Maar 1 op 11 is heel netjes voor een auto waar ze 1 op 8 opgeven.
Problemen:
Misschien ben ik de 1e die kan zeggen dat ik na 1,6 ton geen enkel probleem met deze auto heb gehad. 1x is de leiding van brandstof eraf geschoten, omdat een klem was losgeschoten (ik dacht al wat gaat mijn diesel er snel uit...) verder HELEMAAL NIKS. En dat vind ik toch een prestatie.
Conclusie:
Af en toe heb ik nog wel heimwee naar deze auto, toch wel gek, omdat de BMW zoveel beter rijdt en natuurlijk het toppunt is van een auto. Toch is de Land Rover een geval apart en daar moet je van houden.
Pluspunten:
- Krachtige motor
- Versnellingsbak goed afgestemd op de motor
- Het is iets speciaals
Minpunten:
- Je mist een 6e versnelling
- Lange ritten zijn soms afzien
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.