Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)

autoreview

Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)
Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V LS (1993)

Signalement

UitvoeringThema 2.0 i.e. Turbo 16V LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf129.000 km
KM-stand laatst130.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto waar ik naar om kijk

  • 129.500 km

In 1984 kwam de Lancia Thema op de markt, en ik was er meteen weg van, mijn vader proberen over te halen, reed Santana 5 cylinder, maar zonder resultaat. In 2000 een turbo 16v serie 2 gekocht en veel plezier aan gehad. Daarna nog een 16V zonder turbo gekocht voor 950 euro, 63k mee gereden, veel door mijn kinderen, recent verkocht.

En toen kwam ik deze tegen . Serie 3, 16v turbo, 201 pk, 1260 kilo, 130000 kilometer, uit Lecce in de hak van Italie, daardoor roestvrij, , stond nog op Italiaans kenteken, gekocht, RDW, APK, beurt en alles laten nakijken, en nu genieten.

En dat gaat steeds beter. Sinds 2015 is er 2500 km mee gereden, dus wat vierkante banden, startte in eerste instantie slecht, nu direct, rookte door lekke klepdekselpakking en verdroogde koelwaterslang.

Nu vooral wat cosmetisch werk, achterlicht vervangen, klepje sleepoog voorbumper, en aantal winkelwagendeukjes laten verwijderen.

600 kilometer verder

  • 130.200 km

Het zal duidelijk zijn dat de Thema niet de daily driver is. Rijd circa 75000 km per jaar met mijn Ducato door heel Nederland. Prima bak, 9 traps automaat, alle luxe, zeer goede wegligging voor zo'n gevaarte.

Maar in het weekend mag ik heel graag de Thema uit de schuur halen voor het pure genieten. Even wat boodschappen halen als excuus om wat extra kilometers te maken op de A57 in Duitsland. Eerst goed warm rijden, en dan bij Gennep de snelweg op, nog even rustig aan tot de grens, staan daar vaak te flitsen, en dan genieten van een ongekende voorwaartsdrang. Wat is deze auto snel.

Vorige week was ik voor werk in Emmen wat een goede gelegenheid was om even Martin Willems in Emmercompascuum te bezoeken. Behalve dat het voor een Italiaanse auto liefhebbers een automobiele snoepwinkel is, is het ook het adres voor onderdelen. Lijstje met gewenste onderdelen ingeleverd, en nu afwachten. Er staat ook nog een sloop Thema met electrisch verstelbare blauw leren bekleding, inclusief deur panelen, het overwegen waard.

Ben bezig met een lijst van verbeterpunten voor een volgende werkplaatsbezoek. Wat onder andere moet gebeuren is uitlijnen, balanceren van de wielen, km kabel smeren of vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.