Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Emblema (2004)

autoreview

Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Emblema (2004)

Signalement

UitvoeringPhedra 2.2 JTD 16v Emblema
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 118.000 km

Na ruim een jaar in een lease grande picasso op zoek gegaan naar een 'vergelijkbare' tweedehands auto. Zeker in de huidige markt zijn er modellen die er in positieve zin uitspringen. Zo ook de Lancia Phedra. Een auto die heel veel ruimte combineert met een mooi, chique uiterlijk. Bij de plaatselijke dealer hadden ze een mooi exemplaar staan, te weten de 2.2jtd emblema, voorzien van diverse extra's. Zo zitten er drie open daken in en is de auto voorzien van xenon verlichting. Samen met de al bijzonder rijke standaarduitrusting met onder andere elektrische stoelen, telefoon, navigatie, electrische schuifdeuren (handiger dan je denkt!)en alcantara bekleding was de keuze snel gemaakt.

Bij aflevering is de auto voorzien van een nieuwe distributieriem en een originele dakdrager, dus staat er niets meer in de weg om lekker op pad te gaan. Iets wat we de afgelopen maanden zeker gedaan hebben.

Wat betreft het comfort heb ik niets te klagen. De stoelen zijn comfortabel en meer dan voldoende groot en door de vrij hoge zit in de auto heb je goed overzicht op de weg. Daarbij is het tot op vrij hoge snelheid (150 km/u) behoorlijk stil in de auto. Een goed gesprek met je passagiers is dan nog mogelijk zonder je stem te hoeven verheffen. De auto is daarbij vrij soepel geveerd en gedempt, wat uitnodigd tot een gematigde rijstijl. Door zijn hoge gewicht heeft hij wel wat neiging om over te hellen en voelt een snelle bocht niet erg stabiel aan.

De prestaties van de 2.2 dieselmotor zijn goed. De versnelling is niet spectaculair, maar hij blijft wel vrij continu versnellen tot snelwegsnelheden. Ook bij het maken van een inhaalmanoeuvre is er genoeg vermogen voorhanden om er niet al te lang over te hoeven doen. het verbruik blijft daarbij behoorlijk binnen de perken (ongeveer 8.0 l/100km), zodat je met een volle tank ongeveer 1000 km ver komt.

Kleine problemen zijn er natuurlijk ook. Zo is de geheugenstand van de stoel kapot, waardoor de stoel soms uit zichzelf gaat bewegen. dit wordt volgende week hopelijk opgelost. Ook is het alcantara op de stoelen welliswaar heel mooi, maar ook niet al te slijtvast. Bij de voorstoel is al een lendesteun opnieuw bekleed, omdat de stof gescheurd was. Verder voelen sommige onderdelen niet zo heel stabiel aan. De armsteunen van de stoelen (in mijn geval een 6-zitter) zijn wat wiebbelig en ook het gevoel in de versnellingspook is alsof je in een bak soep roert, maar dat schijnt normaal te zijn bij deze auto.

Vooralsnog ben ik in ieder geval heel tevreden met mijn aankoop en hoop er nog vele kilometers plezier van te hebben.

update okt 2009,

De kilometerstand staat inmiddels op 128000 en het zijn bijzonder comfortabele kilometers geweest. Zo zat er een reis naar Zuid-Frankrijk bij, waarbij het opviel dat de auto heel mooi zijn sneheid houdt. Het maakt niet uit of het berg op of berg af gaat, er is genoeg kracht om er voor te zorgen dat de snelheid er goed in blijft zitten. De stoel is inmiddels gerepareerd (een massakabel die sluiting maakte) en verder valt er weinig negatiefs over de auto te zeggen. Hooguit dat de afwerking van de auto niet overal 100% kraakvrij is. Het verbruik blijft rond de 8 l/100km, wat in mijn ogen een prima waarde is voor zo een zware auto.

comfort, maar niet voor niets....

  • 150.000 km

Inmiddels alweer anderhalf jaar mag ik mij een tevreden eigenaar noemen van mijn lancia Phedra. Het is en blijft een heerlijke auto, die mij bijzonder comfortabel van A naar B brengt. De uitvoering met 6 captainchairs is met drie kinderen helemaal perfect. Ten eerste hebben ze ieder hun eigen goede stoel met veel ruimte (vooral in de breedte), ten tweede is het mogelijk om door het middenpad bij de kids te komen als daar reden voor is. Ook het feit dat er bij iedere rij een 12V aansluiting aanwezig is, is een uitkomst voor alle electrische apparatuur die onderweg meegaat.

Ondanks de tevredenheid zijn er de afgelopen 35000 kilometer wat kosten aan verbonden geweest om hem in goede staat te houden.
Wat betreft regulier onderhoudt vallen de kosten niet uit te toon, maar vandezomer kreeg ik opeens de melding "additief deeltjesfilter te laag" Ik bel dus de garage, die mij fijntjes wist te melden dat dit betekende dat er een nieuwe deeltjesfilter in de auto gezet moest worden. Het schijnt normaal te zijn bij dit type auto (ook de C8/809/ulysee neem ik aan?) en koste mij het lieve sommetje van 1300 euro! Daarbij moest de auto bijna anderhalve week naar de garage, omdat het nieuwe roetfilter niet herkend werd door de computer van de auto. De tijd om dit op te lossen hoefde ik gelukkig niet af te rekenen, maar ik vond de rekening zo al hoog genoeg.

Wat ook een vrij zwak punt van de auto blijkt te zijn is de afdichting van de open daken. Ze sluiten niet altijd helemaal perfect af, wat soms tot gevolg heeft dat ik een lekkage in de auto heb en dat de druppels water naar beneden komen via de binnenspiegel. Op een of andere manier verdween dit probleem een tijdje om later weer even de kop op te doen. Momenteel is het weer goed, maar bij de volgende beurt laat ik er toch even naar kijken.

Al met al ben en blijf ik bijzonder tevreden over mijn phedra en hoop hem nog lang in mijn bezit te houden.

Heerlijke auto, maar hij mag weg....

  • 175.000 km

Zoals je uit de kilometerstand wel af kan zien is er de laatste tijd niet zo heel veel met de Phedra gereden. Dit heeft niets te maken met het niet functioneren van de auto, dat doet hij nog altijd probleemloos. Door verandering van werkomgeving staat de auto vrijwel altijd voor de deur en wordt hij alleen gebruikt voor autovakanties. Hierdoor wegen de vaste lasten van de auto te zwaar om hem te houden en doen we hem, met pijn in het hart, weg.

Ook de afgelopen 20.000 kilometer heeft de auto geen krimp gegeven. Vooral bij lange reizen merken we hoe ontzettend comfortabel deze auto toch is. Tot vrij hoge snelheid is de auto stabiel en komt er niet veel geluid het interieur in. Zo worden afstanden van 800-1000 km op een dag heel goed te doen. Het verbruik blijft tussen de 8 en de 8,5 liter per 100 kilometer steken, dus met een tankinhoud van 80 liter kom je een heel eind. Wat betreft onderhoud zijn er geen bijzondere zaken naar boven gekomen. De auto is gewoon betrouwbaar en goed.

Met een beetje geluk komt hij bij een nieuwe eigenaar die er net zoveel plezier aan gaat beleven als dat wij hebben gehad.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.