Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 2.4 JTD Emblema |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Solide, comfortabel en klassieke looks
- 134.000 km
Deze Lybra heb ik zelf geïmporteerd uit Duitsland. Smetteloos en in zeer unieke staat. kon ik als echte liefhebbere niet laten staan. Prachtige zeegroengrijze kleur en met zwart gelakt dak en daikrails. Perfecte lak en onderhoud.
Helaas had de auto achter nivomat (niveauregeling) schokdempers waarvan één schokdemper niet goed bleek en deze moest vervangen. Helaas dure grap maar ach. De auto is elk onderhoud waard maar 600 euro per niveauregeling schokdemper vind ik niet nodig. Ik trek geen caravan of laad de auto zwaar dus niveauregeling is dan echt niet nodig. Ik koos voor een andere oplossing. Gewone schokdempers á 120 euro per stuk. Deze vragen wel om standaard veren en de speciale achterveren die de nivmat schokdempers nodig hebben heb ik dan ook vervangen door normale veren. Als liefhebber ga je verder en vervangt direct de dempers voor ook. Direct ook banden van Michelin (Premacy’s) erop laten leggen. Rijdt ie een stuk strakker mee.
Dit is inmiddels mijn 2e Lancia Lybra SW JTD, ook weer een Emblema uitvoering. Dit keer is het de 2.4 JTD versie (ipv 1.9 JTD) en met tabaksbruine lederen bekleding (ipv Alcantara) en met prachtig automatisch schuif-kanteldak. Dat kom je zelden tegen en dus ook bij de lybra's is dit alleen al zeldzaam. Het leer is in zeer goede staat nog. Toch moet ik zeggen dat ik de Alcantara uit mijn vorige Emblema prettiger vond en misschien zelfs wel mooier. De Emblema's hebben alcantara nieuwe kwaliteit en die is beter dan in de oudere lybra's van voor 2003 (die alcantra wil nog wel eens gaan opruwen) Emblema's hebben Alcantara dat sterker is en mooi blijft.
De Lybra emblema SW is chique, ingetogen, beschaafd en heeft charisma. Een mooie auto heb ik het altijd gevonden. Persoonlijk vind ik de Lybra's SW in de exclusieve Emblema uitvoering (by far) het mooiste. De kleur "Verde Perugino" (= soort zeegrijsgroen metallic met 'n licht parelmoer effect, een mica lak) is bijzonder fraai en vind je exclusief en alleen op de Emblema uitvoeringen. Is ook mooi in combinatie met de "blackroof" (= de doorlopende dakrails en het dak in zwarte lak (ipv van het dak in de autokleur en de rails in zilvergrijs)
De allermooiste lakkleur voor de Lybra Emblema echter is "Grigio Cellini " (soort blauwgrijs, een zogenaamde mica metallic lak); een zeldzame kleur die je zo goed als nooit tegenkomt en ik heb hem in het echt nog maar één keer voorbij zien rijden. Helaas kon ik hem maar heel kort bewonderen. Die kleur past absoluut perfect bij de Emblema in combinatie met bruin leer is het helemaal in balans. De meeste mensen kiezen zilver, grijs, zwart of donkerblauw voor hun auto en in die kleuren zie je de Lybra's dus ook veel.
De 5 cilinder- 2.4. JTD (10V) motor bromt beschaafd maar ook sportief en doet vermoeden dat er veel momentum en kracht in het blok zit. En dat klopt ook. De machtige roffel onder de kap klinkt als een fraai concert (als je de motor wat toereh geeft). De Lancia's Lybra diesels zijn 8V of 10V motoren (1.9 jtd/2.4. JTD). De JTD versies (fase 3 -de laatste versie van deze blokken) lopen allemaal lekker. Over de betrouwbaarheid van alle JTD's niks dan lof, stuk krijg je ze niet, ze zijn zeer betrouwbaar en behoorlijk zuinig ook nog. De nieuwere 16V (1.9JTDM) en de 10V (2.4 JTDM) blokken (oa uit -de duurdere- alfa's 159 en de Lancia Thesis) missen de soud maar lopen daarentegen wel wat stiller en ook hebben een wat breder uitgesmeerd koppelverloop (zeker als je ze laat tunen -zie mijn review over mijn alfa 159 SW JTDM 16v).
Deze Lancia Lybra gaat ons in Juli naar Toscane in Italië brengen. De Alfa 159 mag dan lekker thuis niksen.
Update 18 juni 2012
Ik heb er inmiddels 1200 op de klok bijgezet. Deze lancia is mijn 2e auto en is er als liefhebbers-object. Ik wil dan ook niet van A naar B met de lancia. Daarvoor heb ik hem niet. Hij moet in abolsute topconditie zijn, zo voelen en er ook zo uitzien (alsof hij gisteren nieuw uit te showroom kwam). En die showroom status heeft hij nu ook inmiddels.
Als je dan als liefhebber van lekker autorijden ook nog snaarstrak wilt rijden mag er nergens ook maar minimale speling op zitten. En dus heb ik de vóór de draagarmen, de stabilisatiestangen én de stuurkogels (fuseepannen) vervangen. Moest dat dan? Nee..dat hoefde niet, die waren nog goed. Maar nu is het onderstel als nieuw en da's altijd net wat fijner. Rijdt nu ook als nieuw en snaarstrak. Cosmetisch ook eea gedaan (ik ontdekte met veel speurwerk een paar kleine putjes! Ouw! Dat mag niet) Deze kleine miniputjes zijn gerestyled en daarmee mag het plaatwerk nu (bij de lak was dat al) ook doorgaan voor 'nieuw'. Al met al is het een zeer fraaie en behoorlijke exclusieve auto en dan ook nog in een unieke staat. Zuinig op zijn!
Ik ga hem nog laten tunen bij Squadra en dan is ie af. De resultaten van de tuning zal ik nog melden hier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.