Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2004)

autoreview

Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2004)

Signalement

UitvoeringLybra SW 2.4 JTD Emblema
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst85.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 68.200 km

Nog maar net in bezit, maar tot nu toe heeft elke meter in deze auto ons een glimlach van oor tot oor opgeleverd. Wat een auto! Deze uitvoering is in werkelijk niets vergelijkbaar met de 1.8 die we hiervoor hadden. Daar kan de vorige auto niet zozeer wat aan doen, nee, het is de ongelofelijke motor die in deze Lybra ligt. We kochten de auto bij Lancia specialist Arendse in Duiven. Een auto uit 2004 met slechts 63.500 km op de teller en werkelijk van alle opties voorzien. Zelfs Xenon verlichting, een optie waarmee maar weinig Lybra’s zijn uitgerust! Verder is de zilvergrijs/zwarte combinatie met het Tobacco lederen interieur geweldig chique en fraai. Dat de auto twee klasses beter rijdt dan de Intensa kan ik verklaren uit het zwaardere gewicht, de lage kilometerstand en de beul van een vijfcilinder. En of het nog niet genoeg was, heb ik meteen het motormanagement laten tunen in s’Heerenberg, waardoor het vermogen is toegenomen tot 185 pk met een koppel van 370 nm... En dat voel je! Eigenlijk is het niet goed te beschrijven. Je hebt, met alle respect niet het idee dat je in een Lybra rijdt. Deze motor (heerlijk geluid!!) sleurt de carrosserie werkelijk naar de 200... daarboven gaat t iets langzamer, maar 230 is geen enkel probleem. En dan gewoon nog strak sturen en niet te veel lawaai! Kortom, je hebt niet meer te wensen over als je deze auto hebt. Ook qua luxe, uitstraling en rij eigenschappen is het een topper.
Oh ja, de tuning veroorzaakt, mits niet telkens het onderste uit de kan wordt gehaald, wat erg lastig is, een verbruiksdaling van tussen de 5% en 10%... Kosten van de tuning 225 euro.

PROBLEMEN

  • 68.200 km

Nada. Maar ook nog niet veel gereden. Over twee weken vertrekt de Emblema richting Toscane. Dat wordt genieten en in Duitsland een paar GTI’tjes flink in hun hemd zetten... Ik ga voor de teksten als: ’nah, das gibts doch nicht, einen Lancia die fährt wie einen Maserati!!’
Ik houd u op de hoogte!

15 juli 2008: de trip zit er helaas weer op... Een heerlijke vakantie met een werkelijk fenomenale asfaltvreter. Wat een comfortabele en eenvoudige reis was dit. De Lybra heeft gedaan wat ik van ’m verwachtte; snoeihard en scherp in een snelle tijd naar Italië reizen. Menig Duitser zal zich inderdaad hebben afgevraagd hoe het mogelijk is dat zo’n chique familycar zo hard kleiner wordt... en dan niet in de achteruitkijkspiegel, maar door de voorruit! De foto van de het dashboard heb ik gemaakt toen vrouw en kind sliepen op een leeg stuk Autostrada (zonder glooiing!). dat is toch best bijzonder lijkt me...

Het wordt saai

  • 85.000 km

Nadat de koppelingsplaat onder garantie is vervangen geen enkel probleem. De tuning moet op advies van de dealer (Halan) wel worden terug geschroefd... Moet nog gebeuren... Deze zomer weer naar Italië met de Lybra, probleemloos en comfortabel heen en weer zoeven. Wat een heerlijke auto!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.