Lancia Lybra SW (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 173.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
Lancia Lybra SW 1.9 JTD Intensa
- 177.000 km
De Audi A2 die ik hiervoor had werd wat te klein en het harde onderstel van deze auto begon me tegen te staan. Daar ik de Lancia Lybra altijd al een mooie auto in SW vorm had gevonden ben ik me eens wat verder in het model gaan verdiepen. Ik twijfelde tussen een benzine en diesel versie. Van lpg ben ik persoonlijk niet zo'n fan. Met mijn jaarkilometrage kwam ik qua brandstofverbruik/wegenbelasting verhouding ongeveer gelijk uit maar vond de diesel fijner rijden. Dus op zoek naar een diesel in de voor mij mooiste uitvoering: de Intensa. Met halflederen/alcantara bekleding en een ander dashboard met meer alu aankleding en donker 'hout' en de in donkergrijs gespoten velgen.
In Nederland kon ik geen Lybra SW in Intensa uitvoering vinden met een nog acceptabele kilometerstand. Derhalve eens over de grens gekeken en in Duitsland (Krefeld)bij een dealer van Amerikaanse auto's eentje gevonden met de 2.4 JTD motor en 120.000 km. Dit was niet mijn eerste voorkeur daar je qua gewicht net in een andere klasse valt en het theoretische verbruik ietsje hoger ligt. Voor mij was dit geen halszaak, daar vermogen en soepelheid best iets mogen kosten. Deze auto had rondom veel schades. Elk plaatdeel had krassen en deukjes, tijdens de proefrit trok de motor voor geen meter en ging uiteindelijk het motormanagement lampje branden. Kreeg er geen goed gevoel bij, en de auto laten staan.
In Duitsland kon ik geen auto van mijn gading vinden en ben ik uiteindelijk in België bij een Lancia dealer terecht gekomen. Hier stond een recent op een nieuwe Delta ingeruilde Lybra SW 1.9 JTD Intensa in donker grijs (grigio fontana). De standaard uitrusting is al zeer uitgebreid, maar de 1e eigenaar heeft gelukkig wel voor het optionele navigatiesysteem gekozen. Deze auto heeft 1 eigenaar gehad en door deze garage nieuw geleverd en onderhouden. De gehele onderhoudsgeschiedenis was voorhanden. Een proefrit gemaakt en die beviel wel goed. De auto na wat onderhandelen gekocht. bij aflevering zijn nieuwe voorbanden gemonteerd (Pirelli P6000).
Tevens heb ik van die Lancia dealer een print meegekregen waar de gehele onderhoudshistorie op vermeld staat. Hoogtepunt uit deze lijst is de montage van een nieuwe versnellingsbak en koppeling bij km 140.000. Hij schakelt in ieder geval prima.
Verder zijn naast de gebruikelijke onderhoudsbeurten vervangen:
km stand 61.000: remschrijven en blokken voor en achter
km stand 104.000: distributieriem
km atand 136.000: draagarmen voor
km stand 136.000: torsiestang voor en achter
km stand 140.000: ruitmechanisme linksvoor
km stand 152.000: wiellager rechtsachter
Invoeren viel mij heel erg mee. Was eigenlijk binnen een uurtje klaar bij RDW en Douane. BPM bedroeg 950 Euro. APK heb ik niet door de RDW laten uitvoeren.
De APK moest natuurlijk wel worden uitgevoerd en hiervoor een Lancia garage (Lancia specialist)gezocht en gevonden bij mij in de buurt. Daar de auto twee weken voor aankoop door de Belgische keuringsinstantie was goedgekeurd voor een nieuw jaar 'technische keuring', had ik wel vertrouwen in een goede afloop.
Er bleken toch wat zaken niet in orde. De rechter voorveer was gebroken. De breuk zat in het rubber en was niet goed te zien, gelukkig wel door mijn garage gevonden. Safety first. Verder waren de remschijven voor vrijwel op en werkte de hoogteverstelling van de rechter koplamp niet. Jammer genoeg is het motortje van deze koplamp niet los te vervangen en moest de gehele koplamp worden vervangen. Mijn garage had nog een tweedehands exemplaar liggen en deze is er ingezet. Goede oplossing. Verder was de auto in een goede staat.
Bij 177.000 km is de accu vervangen en het knipperlicht rechtsvoor (er zat vocht in), kosten vielen mee.
Verder heb ik de EGR klep af laten blinden. De auto hield bij koude motor soms in en bij gasgeven roette hij mij iets teveel. Na deze ingreep reed de auto nog prettiger, van inhouden is geen sprake meer en roetuitstoot is niet meer zichtbaar. Trouwens erg tevreden over de service en kunde van mijn garage, Heins in Wateringen.
Het brandstofverbruik van de afgelopen 4000 km's was 1 op 15.
Update
- 181.500 km
Tijdens een trip in Duitsland hoorde ik tijdens het intrappen van de koppeling een krakend geluid. Dit herhaalde zich een paar keer en op een gegeven moment kwam het koppelingspedaal met moeite weer omhoog. Tot uiteindelijk het pedaal "onderin op de vloer" lag. Das best een vreemde gewaarwording. De auto gelukkig nog op tijd aan de kant gekregen in een dorpje. Nog geprobeerd wat druk op te bouwen door het pedaal handmatig op en neer te drukken, maar dit werkte niet. Uiteindelijk is de auto afgesleept. In de garage bleek de hoofdkoppelingscilinder kapot te zijn. Aan onderdelen en montage was ik 250 euro kwijt.
Daar de 1e bestuurder een zware Belg moet zijn geweest die ietwat scheef in de bestuurdersstoel moet hebben gezeten heb ik de bestuurdersstoel laten opvullen. Ik moet zeggen hij zit nu weer heerlijk. Kosten: 200 euro.
Verder zijn vier winterbanden, Goodyear Ultragrip 7+, met stalen velgen gemonteerd. Een retourtje Oostenrijk zonder problemen doorstaan.
Ik ben zeer tevreden met de Lancia, vooral het comfort en motorprestaties tijdens lange autoritten zijn heerlijk. Verder een erg lekker sturende auto op bochtige bergweggetjes!
update
- 198.000 km
Bijna weer een jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Naast een grote beurt zijn de distributieriem en de achter veren/schokdempers vervangen. Brandstofverbruik ligt rond de 1 op 16. Ben nog steeds zeer tevreden, de Lancia blijkt behoorlijk betrouwbaar te zijn.
Via marktplaats heb ik nog een origineel bagagenet gekocht. De cassette is zonder problemen in de bestaande openingen te klikken en daardoor in opgerolde toestand niet zichtbaar in het bagage-afdekscherm. Mooie constructie.
update
- 208.000 km
Afgelopen periode te maken gekregen met een brandend motormanagement lampje en een merkbaar verlies aan vermogen. Zoiets gebeurt natuurlijk altijd op vrijdag aan het eind van de middag, op weg naar Frankrijk. Letterlijk op de Nederlands Belgisch grens, dus toch maar even naar NL gekeerd en de wegenwacht gebeld. Die kon het niet vinden, op het moment van aansluiten van zijn uitleesapparatuur ging het motormanagement lampje weer uit. Geheugen kon hij niet uitlezen. Mijn eigen garage gebeld en die vermoedde een kapotte debietmeter. Dit bleek uiteindelijk ook zo te zijn. Na vervanging alle vermogen en gevoelsmatig zelfs iets meer terug. Ook lijkt de auto iets zuiniger te zijn van 6.0 naar 5.8 per 100 km. Verder geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.