Lancia Lybra SW 1.9 JTD LX (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.9 JTD LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 279.000 km |
ERVARINGEN
- 192.000 km
op zoek naar een betrouwbare budgetvriendelijke stationwagen...zo kom je bij een lybra uit,het comfort en vormgeving zijn nog steeds bij de tijd gebleven,enkel de cassettespeler is wat ouwbollig.motor is niet echt snel maar kan nog vlot mee in het verkeer.
nadelen zijn te verwaarlozen maar moest ik terug een kopen zou ik kiezen voor een later bouwjaar,deze hebben dikkere ramen(minder lawaai),en iets meer pk.
voor de rest starten en genieten elke dag opnieuw.
PROBLEMEN
- 192.000 km
-bij aankoop 175000 groot onderhoud(vervangen alle filters +stabi stangetje)250 euro
-op 185000 tweede stabi stangetje en uitlijnen.100 euro
-knipperlichten voor onlangs vervangen(waren verkleurd)45 euro
plannen:een mooie velg in 16 of 17 duim vinden.
een update voor de navigatie vinden.
update
- 201.000 km
op 201000 km riemen,distributieriem en waterpomp preventief laten vervangen kostprijs 400 euro(lokale garage).
bij vrieskou altijd direct starten,25000 km verder en nog steeds super tevreden van het model, comfort, kwaliteit en kostenplaatje.
we blijven gaan met de italiaan:)
update
- 222.000 km
vandaag de lybra op onderhoud gestuurd :2 lampjes vooraan vervangen,oliewissel en filters..geen grote problemen vastgesteld.
de kleine dan maar:
zit terug een rammeltje in de ophanging vooraan,klein motortje verwarming bestuurderskant geeft enkel warme lucht,voor de zomer te herstellen dus.
ben nog steeds verbaasd over de betrouwbaarheid van mijn eerste italiaanse wagen en over de aangename goedkope onderhoudsbeurten.
op naar de 250 000 km.
groeten
blanco gekeurd
- 250.000 km
Hij heeft het weer netjes gedaan,na het grote onderhoud(300 euro) recht naar de belgische keuring gereden.
Een mooi blanco blad,geen enkele opmerking,waarom maken ze deze niet nieuw meer:(.De wagen heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten.
De wagen begint gezien de leeftijd wel wat ouderdomsverschijnselen te tonen,verbleekte lancia logo's ,de handgrepen roesten langzaam,de beschermlaag van de voorlichten pelt af.
Maar na 10 jaar valt hij zeker nog niet uit elkaar.
Mijn voornemen er 4 jaar mee te rijden lijkt hij makkelijk te halen.
Het is de bedoeling deze echt op te rijden ,gezien de inruilwaarde laag is.
Tot aan de 275000km zou ik zeggen!
- 278.000 km
De Lybra heeft afgelopen jaar 1 maal de garage gezien voor onderhoud op 270 000km.
Ik hoorde ook steeds een rammel vooraan de wagen ,het gekende probleem van de draagarmen.
Onderhoud,1 draagarm en 2 nieuwe voorbanden hebben me 450 euro gekost.
Ondertussen 8000km verder zonder problemen.
Nog steeds geen roest te bespeuren op de carrosserie.
Stiekem hou ik al opvolgers in de gaten,maar bij het lezen van sommige reviews hier en op diverse andere forums is de zin zeer snel over.Versnellingsbakken,turbo's,ze kosten geld...(bmw 320d,saab 9-3,alfa 159,volvo v50)
Voorlopig maar wat verder sparen en elke 14 dagen de lybra een sopje geven:)
the end
- 279.000 km
Heb afscheid genomen van mijn trouwe vierwieler,na een bezoek aan de garage toch beslist deze te verkopen,groot onderhoud,mogelijk een nieuwe koppeling en nog wat kleine dingen...voor een kleine meerprijs had ik een iets jongere met nog meer opties.
De opvolger is een Lybra 2.4jtd 150pk sw,heeft de helft minder km's ,netjes onderhouden.
Binnenkort een review over deze slee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.