Lancia Lybra SW 1.9 JTD Emblema (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.9 JTD Emblema |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
Op zoek naar een Lancia Lybra
- 161.000 km
In de zomer van 2008 zijn mijn vriendin en ik op zoek gegaan naar een station wagen die niet alleen ruim was, maar zeker ook mooi moest zijn. Daarnaast moest het ook een auto zijn waarmee we nog jaren willden rijden. Na verschillende modellen te hebben gezien, kwamen uit op de Lancia Lybra. Allebei vonden we dit qua uiterlijk een prachtige auto, maar het was wel een Italiaan. Verhalen over betrouwbaarheid spelen wel direct door je hoofd. Uiteindelijk na verschillende proefritten met tweedehands lybra's, kwamen we uit op een Lybra Emblema uit 2003 met 160.000 km. We hadden deze auto al vaker zien staan, maar dit lag toch net boven ons budget. Toen ik voor het eerst in deze auto reed, wist ik zeker dat ik deze moest hebben. Het rijgenot: zo geweldig. Deze auto zweeft over de weg en reed velen malen beter dan de Lybra's die we al getest hadden.
Auto na laten kijken, oude auto ingeruild en nog een mooie deal gemaakt toen en de auto was van ons. Ik was nog nooit zo gelukkig met een auto.
Wordt vervolgd.
Auto rijdt nog geweldig!
- 222.258 km
Op dit moment hebben wij ruim 60.000 km gereden in iets meer dan twee jaar. Deze twee jaar zijn we uiteraard niet ongeschonden gebleven met onderhoud, maar dit is ook niet vreemd als er veel mee gereden wordt.
Allereerst begaf de koppeling het van de auto na 190.000 km. 10.000 km later was de turbo aan de beurt. Deze deed pijn, een nieuwe turbo kost al rond de 900,- euro en dan moet deze nog ingebouwd worden. Deze twee reperaties kosten uiteindelijk rond de 2000,- euro. Pijnlijk maar noodzakelijk, je doet de auto ook niet weg.
De laatste beurt die de auto gehad had moesten de koppelstangen vervangen worden, bij de Lybra is dit één onderdeel samen met de draagarm. Ook is de distributieriem vervangen. Samen met een beurt en apk toch weer goed voor 700,- euro.
Toch ben ik toch laaiend enthiousiast over deze auto. De dieselmotor die erin zit, is naar mijn idee loeisterk en voelt dan ook nog heel plezierig aan. Het grotere onderhoud is nu geweest en hoop dan ook dat ik gemakkelijk naar de 300.000 km kan rijden.
Wat mij ook erg opvalt is de reacties van andere mensen. Voordat ik de auto kocht waren bepaalde mensen in mijn omgeving erg sceptisch, omdat je geen Italiaanse auto moet kopen van een aantal jaren oud. Dit vraagt namelijk om problemen zeiden ze dan.
Deze zelfde mensen vinden de auto nu toch wel erg mooi en ...... het rijdt ook nog geweldig.
Afscheid nemen
- 251.000 km
Volgende week wordt ik de trotse eigenaar van een Seat Ibiza ST ecomotive, met alles erop en eraan. Dat betekend echter wel dat ik afscheid moet gaan nemen van, de eerste auto waar ik verliefd op ben geworden, onze Lancia Lybra Emblema.
Ik weet zeker dat ik deze auto enorm ga missen en de volgende gebruiker (koper) er erg veel plezier aan gaat hebben.
De Lancia Lybra heeft me wel wat onderhoud gekost, maar is erg betrouwbaar gebleken en is een echte kilometervreter door het prachtige 1.9 jtd blok dat erin ligt.
Ik denk echt dat dit blok niet stuk te krijgen is. De auto rijdt graag lange stukken. Zo zijn wel we twee keer, sinds we de auto hebben, in twee dagen naar het zuiden van Portugal gereden. Hierbij heeft de auto geen enkel moment te kennen gegeven dat 2700 km achter elkaar een probleem is.
De Lancia Lybra blijft maar gaan en gaan. Temparatuur blijft mooi op 90 graden, ook al staan we een uur in de file. Is wel eens anders geweest met andere auto´s.
De auto is nog in mijn bezit, maar staat nu wel al een week of 3 te koop. Tot het moment dat deze verkocht is, blijf ik er nog met veel plezier in rijden.
Ik wens in ieder geval alvast de koper er veel plezier mee.
snik... Tot ziens Lancia Lybra....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.