Lancia Kappa 2.4 JTD LS (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kappa 2.4 JTD LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een Chrysler New Yorker op G3 hebben we een goedkope LPG Rover Tourer gekocht. Na deze tegen een vangrail geparkeerd te hebben heb ik weer een Kappa JTD gekocht. In 2002 heb ik een 3 jaar oude gekocht en die beviel toen al erg goed. Mijn huidige Kappa is uit 1998 en heb ik in 2006 gekocht.
Het garagebedrijf heeft alles goed geregeld en de auto netjes afgeleverd. Inclusief alle info over de vorige eigenaar en een stuk onderhoudshistorie en NAP. Dat schept al meteen vertrouwen.
De auto heeft een heerlijk soepele 5 cilinder met voldoende vermogen. Het gewicht van de auto is wel voelbaar. 1485 kilo is ook best wel wat. Toch heeft de auto boven de 2200/2500 toeren veel kracht beschikbaar. De relatief zuinige motor is een goede match voor de auto. Met het dagelijks verkeer naar en van het werk is het verbruik met redelijk doorrijden 1 op 13.5.
Van deze route is 12 km stadsverkeer en 38 snelweg en geen files.
Bochten neemt de auto met gemak en vertrouwen, hij geeft je niet snel het gevoel dat het te hard gaat. Denk niet dat je hem kun rijden als een sportieve auto. Het is meer een snelle comfortable reisauto. De ruime zetels zitten goed. Kleine mensen vinden makkelijker een goede zitpositie dan langere mensen, deze hebben er last van dat de bovenste rand van het stuur het zicht op de instrumenten ontneemt. En de wat corpulentere medemens moet het stuur wat hoger zetten en die staat dan erg vlak, wat onprettig sturen is.
De climate control werkt erg fijn en alle overige snufjes maken er een erg luxe auto van. Mijn auto heeft een cruise control die achteraf is ingebouwd en dat gaat goed samen met de comfortabele inslag van de auto.
De kofferbak is lekker ruim en goed te beladen, en uiteraard zijn er geen beugels die in je koffers prikken. Een minpunt is wel dat de achterbank niet neerklapbaar is. Het skiluik is dan een klein pluspuntje.
Al met al een erg fijne comfortabele auto zonder noemenswaardige grote problemen. En al helemaal geen electrische storingen. En je rijdt voor relatief weinig geld een grote luze auto, en dat is ook wat waard.
PROBLEMEN
Mijn eerste Kappa, toen 3 jaar oud, had 168.000 km gelopen toen ik hem kocht bij Milano. De auto had wat deukjes van openslaande deuren vanwege het ontbreken van stootlijsten. Ik heb 22.000 km gereden met die auto. In die tijd (10 maanden) heb ik slecht één probleem gehad. De auto wilde bij koud weer niet in de 2e versnelling.
Na het vervangen van de bakolie was het verholpen. Verder geen klachten.
Mijn huidige Kappa kreeg na 7000 km (bij 237.000 km) problemen met de turbo. Deze is vervangen bij een specialist, de dealer was een stuk duurder. 1300 Euro verder reed de auto weer. Het schijnt veel voor te komen bij de diesels dat de turbo het begeeft. Bij advertenties voor oudere JTD en TD uitvoeringen zie je het ook vaak staan. En ook heb ik last van een ander probleem, een defect slot in de linker achterdeur. Ook dit is niet ongewoon. Verdere werkt de kachel niet goed genoeg.
Om het in de winter 21/22 graden te krijgen moet hij op 28 staan. Dan is het goed. Thermostaat en thermostaathuis zijn vervangen, helaas zonder verbetering.
Mijn vader heeft ook 2 Kappa’s gehad. Beide benzine 2.0 uitvoeringen. Een van ’95 en een van ’99. Ook bij deze problemen met de sloten. Verder geen rare zaken.
Toch zijn deze zaken geen reden om geen Lancia meer te kopen. In tegendeel, een station zou een waardige opvolger kunnen zijn van mijn huidige Kappa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.