Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Platino (2009)

autoreview

Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Platino (2009)

Signalement

UitvoeringDelta 1.6 Multijet 120pk Platino
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst175.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste rijervaringen

  • 138.000 km

Na enkele stationwagens te hebben gereden en een MPV, ben ik vreemd gegaan met een Italiaanse, genaamd Lancia Delta., een soort kruising tussen hatchback en stationwagen.

Ik ben gevallen voor het model, vooral in de kleur roomwit met zwart dak vind ik het een elegante verschijning. Na enkele maanden speuren op Internet vond ik de gewenste auto, in de meest luxe Platino uitvoering met als extra volledig leer en Selectronic semi-automaat. De Platino is o.a. voorzien van groot elektrisch schuifdak, gescheiden airco,17” lichtmetaal (zoals op de foto) en Blue@Me Navigatie.
Naar goed gebruik heb ik de auto gelijk laten chippen van 120 pK naar circa 150 pK. De auto wordt hierdoor (bij inhalen) net iets feller en ook wat zuiniger in gebruik (bij een rustige rijstijl natuurlijk). Ik heb het dieselverbruik de eerste 5 ritten bijgehouden en ik zit gemiddeld op 4,54 l/100 km (op boardcomputer) en 4,76 l/100 km (praktijk): niet verkeerd dus 1 l op 21,0 km voor een auto van 1400 kg!! De kosten voor chippen (200 EURO) verdient zich hiermee terug.

Opmerkelijk vond ik dat op de meest luxe uitvoering cruise control en parkeersensoren (achter) niet inclusief zijn. Deze heb ik voor een redelijk bedrag laten monteren.

Wat bevalt er aan de auto:
- Uiterlijk: vanzelfsprekend!! Krijg nu al vele complimenten en je ziet de auto (te) weinig.
- Ruimte: beenruimte achter in overvloed, verstelbare achterbank ideaal (zou eigenlijk standaard in elke auto moeten zitten) en daardoor ook nog een aardige bagageruimte
- Luxe: (nu) van alle gemakken voorzien en mooie afwerking in leer. Het schuifdak werkt mooi met een windvanger die bij openen overeind komt
- Geluidsinstalatie: standaard van prima kwaliteit. Duidelijk is het verschil tussen mp3-bestanden van betere of slechtere kwaliteit te horen.
- De semi-automaat: niet speciaal op zoek naar geweest en ook nooit eerder een automaat gereden. Maar rijdt prima, met flippers achter het stuur zijn de schakelmomenten te corrigeren. Werkt relaxed rijden in de hand, wat waarschijnlijk ook het lage brandstofverbruik verklaart.
- Meedraaiende lichten en led-verlichting voor: mooi en nuttig

Wat is wat minder:
- De stoelen zien er chique uit en zitten stevig maar goed. Maar net als in mijn eerdere MPV is de zitpositie aan de hoge kant (prima) waardoor mijn been tussen stoel en gaspedaal in een iets andere hoek staat dan bv. in een laag zittende stationwagen. Ik krijg daardoor bij langere ritten last van mijn onderbeen. Reden te meer om cruise control aan te schaffen.
- Het schuifdak beperkt de hoofdruimte enigszins. Lange mensen zullen achterin het dak raken, de voorstoelen zijn wel in hoogte te verstellen.
- Zicht rondom is wat minder door kleine(re) zijramen en dikke stijlen.
- Navigatie: met kleine pijlen op een klein schermpje in het dashboard. Is vanzelfsprekend minder dan 7” grootbeeldnavigatie in mijn vorige auto. Instellen werkt wat traag en kaarten zijn niet meer up to date (verkrijgbaar), maar er valt in de meeste situaties mee te leven.
- Het onderstel vind ik wat rumoeriger dan de Laguna, de staat van het wegdek wordt voelbaar beter doorgegeven.

Al met al geen spijt van mijn aankoop.

Tot zover.

de 1e 15000 km zitten erop

  • 151.000 km

Vorige maand vier nieuwe banden eronder. Dat was wel nodig, de oude bleken aardig te cuppen. Na montage was het banden afrolgeluid duidelijk minder.

Voor de rest eigenlijk geen bijzonderheden. Vraag me alleen of de selectronic automaat nog bepaald onderhoud nodig heeft, zoals bv. olie verversen.

Met het wat koude weer, rij ik gemiddeld 1 op 19. Niet verkeerd voor de winter.

Al met al een prettige en luxe auto, die (nog steeds) veel wordt nagekeken.

Inmiddels 175000 km gepasseerd

  • 175.500 km

Er zit 25000 km tussen deze en mijn vorige review. Naast regulier onderhoud is het enige euvel een scheurtje aan de binnenzijde van de licht-metalen velg geweest. Hierdoor liep de autoband langzaam leeg. Dit kon gerepareerd worden.

De boardcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 5,1 l/100 km (90% snelweg kilometer). Lederen bekleding (optie) is mooi, maar voelt met dit koude weer wat kil aan. Ook is de (koude) motor wat luidruchtiger.

De automaat bevalt steeds meer. Ik vraag me af ik in de toekomst wel anders wil.

Ik hoop zo de twee ton te kunnen halen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.