Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)

autoreview

Lancia Delta 1.6 Multijet 120pk Oro (2009)

Signalement

UitvoeringDelta 1.6 Multijet 120pk Oro
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst139.500 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lang wachten beloond!

  • 825 km

Op 11 november 2008 bestelde ik deze Delta, op maandag 27 april kon ik hem eindelijk ophalen. Ter introductie het is een 1.6 multijet diesel, selectronic, in de kleur perla nadir micalak met het mat zwarte dak. Vanwege de hoofdruimte achter hebben we besloten om een Oro te bestellen omdat het opendak, standaard in de Platino versie, naar ons idee gewoon te veel ruimte wegneemt. Er is gekozen voor het licht interieur met beige poltana frau leer. We vinden het een plaatje. Waarmee je inderdaad wat aandacht trekt.
Het lange wachten is mede veroorzaakt omdat ik de optie automatisch inparkeren er wel op wilde hebben.
Ik heb er afgelopen week ongeveer 800 km mee gereden, en vind dat te vroeg om inhoudelijk te reviewen, dat komt zeker nog. Ook zal ik dan wat mooiere foto´s plaatsen.
Voorlopig geniet ik volop van de Delta.

Volop aan het genieten

  • 5.300 km

Bijna twee maanden verder. En ja ik ben gewend aan de geautomatiseerde 6 bak, was wel even wennen. Ik dacht vooraf de flippers vooral veel te gebruiken. Maar de computer schakelt sneller en beter dan ikzelf. (Slecht voor mijn imago, maar waar.) Wat ik als erg plezierig ervaar is om bij afritten, in de automatische stand met de flippers 1 of 2 versnellingen terug te schakelen. Je remt dan op de motor en er is voldoende trekkracht aan de wielen, wat het sturen prettiger maakt. Ook met een caravan erachter (inmiddels ca 600km) werkt dat prima. Een prima vinding die adaptieve selectronic, alleen gebruik ik de E knop niet want dan wordt er voor mijn gevoel wel erg snel opgeschakeld. En nee, de delta kruipt niet in stilstand. Kortom ik wil niet meer zonder. Ook het verbruik valt mee tot nu toe 6.5 liter per 100 km incl 600 caravan kilometers. Het laagste tankgemiddelde is 5.5 liter op 100 km.
Over het rijgedrag, trekkracht en comfort ben ik erg tevreden, zeker omdat de schokdempers, de demping aanpassen aan de rijstijl.
Je moet als je Delta rijdt wel tegen wat nieuwsgierige blikken kunnen, want de Delta trekt wel aandacht.
Na de zomer zal ik mijn review weer updaten en er enkele foto's aan toe voegen.

de delta blijft het prima doen

  • 15.000 km

Deze zomer met de caravan achter de delta naar midden Italie geweest. Lekker door de alpen en daarbij volop genoten van het grote koppel van de diesel. Bij het sturen in haarspeld bochten genoten van de automaat, heerlijk de handen aan het stuur en altijd voldoende grio en koppel beschikbaar. Erg handig is in dat geval dat je de automaat met de flippers (in de automaatstand) kunt overrulen. Immers de chauffeur ziet itt de automaat ook wat er nog aan stijging danwel daling volgt. Het verbruik viel met de caravan over de hele trip (van ca 4000 km) niet tegen 1 op 11,5.
De Delta doet het zonder caravan veel zuiniger en komt gemiddeld over de 15000 km op 1 op 16,2 heel netjes dus.
Wel heb ik laatst een half litertje olie bijgevuld. Daar schrik ik niet van.
Ik ben het met de critici eens dat de stoelen op erg lange ritten tot vermoeidheid leiden. Dat is een feit. Maar geen reden om ondanks dat toch van de gehele performance van de delta te genieten.

Ik ben van plan er nog veel kilometers mee te maken.

Ook na anderhalfjaar nog veel reacties!

  • 39.000 km

Ik verwachtte dat het autominnend publiek langzamerhand wel gewend was aan de verschiijning van de Delta. Maar nee nog steeds krijg ik met enige regelmaat complimenten en kijken mensen spontaan om. Voor een belangrijk deel ligt dat aan de lage verkoopaantallen, maar het onorthodoxe uiterlijk van de Delta draagt er zeker ook aan bij.

Mijn Delta is de 39.000 km grens inmiddels gepaseerd, en ik heb er niet één technisch probleem mee (ook geen gekraak). De 35.000 beurt koste € 176,--, da's geen geld.

Onlangs moest ik in drie dagen 2800 km afleggen,mijn eerdere (kritische) opmerkingen over de stoelen moet ik wat afvlakken.
Mijn echtgenote en ikzelf hadden na zoveel kilometers nog geen last van het zitten. Kennelijk zetten de harde stoelen zich in de loop der tijd. Verder hebben we vooral genoten van de rust in de auto, weinig herrie en een mooi timbre tot ca 160 km/u.

Mijn brandstofverbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Gemiddeld haal ik zo'n 5.9 liter per honderd kilometer.

Tot slot ben ik nog steeds ontevreden hoe de selectronic reageert bij het afremmen voor een rotonde. Ik vind de hik die ontstaat bij acceleratie vanuit bijna stilstand gewoon vervelend.
Ik ken de oorzaak en begrijp het maar toch.....

Als ie plat gaat komt er weer een!

  • 60.000 km

Niemand hoopt of houdt er rekening mee dat je auto onverwachts in een total loss eindigt. Ook ik niet, toch weet ik zeker dat mijn vervolgauto in zo'n situatie weer een Delta wordt. De rijeigenschappen, de vormgeving, de bruikbaarheid, de lage onderhoudskosten en de behoorlijke exclusiviteit binnen mijn budget maken de auto mijn keuze.

Hoe heeft de Delta het tot 60000 dan gedaan?
Niet anders dan in mijn eerdere reviews moet ik consteteren. Op een moment na. Er was één te reproduceren kraak te horen als ik in een langzame haakse bocht naar rechts de schokbrekers belaste. Daarmee naar Preuninger gegaan. Mijn mededeling dat zoiets niet bij het rijgenot van de Delta past werd door de chefmonteur volmondig bevestigd. "Dat zoeken we op en lossen we op". Bleek de bescherming van de schijfrem rechts voor bij diep inveren en volledige stuuruitslag tegen de schijfrem te komen.
Een kleinigheid die vanzelfsprekend onder garantie werd verholpen.
Ik rijd nog op de eerste banden die hebben, vanwege de winterbanden, ca 40000 weg. Profiel voor nog 4 mm, in het voorjaar dus nieuwe banden.
Volgende review volgt na 70000 beurt.

2e onderhoudsbeurt

  • 70.700 km

De Delta voldoet nog steeds erg goed, ik haalde zojuist de delta terug van zijn tweede onderhouds beurt. Er waren geen storingen dus de kosten van de beurt bleven beperkt tot de reguliere vervanging van vloeistoffen en filters. De winterbanden zijn weer opgeslagen en de voorste remschoentjes zijn uit voorzorg vervangen. En er is een "verplichte" APK uitgevoerd. Voor dit alles betaalde ik € 455,-zodat de totale onderhoudskosten over 70.000 km ca € 630 bedragen. Dat is nog geen cent per km, daar kun je mee thuiskomen.
Het brandstof verbruik is nog steeds gemiddeld 5.6 liter op 100 km. De grootste operationele kosten zijn nog steeds de wegenbelasting.
Voorlopig kan de delta er weer tegen aan.

Een lastige storing

  • 95.000 km

Ook na 95.000 km nog géén slechte ervaringen met de Delta. Het blijft een lekkere auto die nog steeds reacties oproept en tegen lage kosten per km comfortabel vervoer biedt.
Toch meld ik in deze review een vervelende storing waardoor het plezier in het rijden tijdelijk verdween. Van tijd tot tijd kwam er een storingsmelding in het display dat meldde stuurcorrectie niet beschik baar, abs niet beschikbaar en esp niet beschikbaar. Met de bij behorende oproep om naar de dealer te gaan. Bij Wijers Ridderkerk geweest de boel gereset en weer op pad. Storing kwam terug en verdween dan vanzelf weer. De oorzaak is dan dus lastig te vinden. Auto achtergelaten omdat selectronic onverwacht 2 versnellingen terugschakelde en de auto soms zonder reden plotseling autonoom versnelde. Voelt niet bepaald veilig.
Oorzaak is inmiddels gevonden. Het was een defecte directe voedingskabel naar de computer. Kabel vervangen en inmiddels weer 2000 km zonder ellende. Dank aan Ronald en Johan van Weijers Ridderkerk voor het speurwerk. De kosten van de reparatie bedroegen €238.83 dat viel dus alles mee.
Het genieten van de Delta krijgt weer een vervolg.

Na 5 jaar nog geen koopkoorts

  • 110.000 km

Inmiddels ruim 110.000 km rijdend in mijn Delta, heb ik nog geen behoefte aan wat anders. Ik volg de internet aanbiedingen van de 200 pk benzineversie van de Delta echter met belangstelling het lijkt mij een geweldige bak, maar nodig is het natuurlijk niet. Door een onhandige actie van mijzelf heeft de Delta sinds de vorige review twee keer een beurt gehad, wat overdone maar als je geen goede instructie aan de garage geeft kan dat gebeuren. Is trouwens in financiële zin prima met de garage geregeld. Inmiddels is na 5 jaar de distributieriem vervangen en zijn voor twee nieuwe Pirelli Cinturato's onder gegaan. Die maken zo is eerder gemeld in een review van een Delta de auto nog stiller.
Ik rijd tegenwoordig wat minder lange afstanden waardoor het verbruik wel iets stijgt. Maar met 5,7 per 100 km gemiddeld is dat nog prima.
Ik heb alle onderhoudskosten incl de aanschaf van een set LM winterwielen met Vredestein winterbanden eens bij elkaar opgeteld.
Totaalsom 2900 euro dat is nog geen 2.6 cent per km.

voor het eerst een mechanisch defect

  • 139.500 km

Toen ik mijn auto laatst voor de winter/zomerbanden wissel en een APK naar de garage bracht constateerden zij daar dat van de veer rechtsachter de laatste ring was afgebroken. deze lag nog keurig op zijn plaats in de veerschotel.
Dat was de reden dat ik er tijdens het rijden niets van gemerkt had. daarover vond ik het volgende op internet: "een gebroken veer komt door alle drempels die we hebben tegenwoordig veel voor. Waardoor de ophanging veel meer belast wordt daarbij komt dat er onder in de veer schotel altijd vuil en vocht aanwezig is wat na verloop van tijd de buitenkant van de veer ook zal aantasten." Op 21 april is een nieuwe afspraak gemaakt en worden er twee nieuwe veren onder gezet.
Ik kan dan weer vele kilometers met veel plezier verder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.