Lancia Delta 1.4 T-Jet 150pk Oro (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta 1.4 T-Jet 150pk Oro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
- 126.000 km
Na een paar jaar Stilo miste ik toch het “Lancia-gevoel”, ik weet het, technisch maakt het weinig uit ivm een Fiat maar Lancia's hebben iets. Toen deze Delta op mijn pad kwam was ik om. Optioneel voorzien van het Techno pakket, Blue & me + nav, klimaatregeling en 17” velgen.
Na de woeste 95pk van de Stilo is de 150pk t-jet een genot, heerlijk soepel en zuinig, gem. 1:13,7. Remmen en schakelen gaat gewoon prima, niks bijzonders. Het geluidsniveau is laag en qua onderhoudskosten is er nog weinig gebeurd. Een grote beurt in maart zonder bijzonderheden.
De zitpositie is anders dan bij bijv. Duitse auto’s, je zit meer op de bok. Mij stoort het niet met mijn 1,78m, voor langere mensen schijnt het wat minder aangenaam uit te kunnen pakken. De beenruimte achterin is echt fenomenaal, helaas is alleen de rugleuning van de achterbank neerklapbaar. De drempel van de kofferbak is mega hoog en de kofferbakopening is botweg klein, al met al geen lastdier maar met de wekelijkse boodschappen geen problemen. De achterbank komt nog wel eens als oncomfortabel uit tests, daar ben ik het niet mee eens.
De regensensor komt ook vaak aan bod bij deze auto, het is inderdaad niet het allersterkste punt van de Delta, ik gebruik de sensorstand als interval, regent het lekker door dan doe ik gewoon de wissers aan. Prima mee te leven op deze manier.
Er zijn wel een paar pijnpuntjes bij deze auto.. het optionele entertainment systeem is zijn geld niet waard. Het grote kleurenscherm ziet er mooi uit en de bediening is alleraardigst maar: of het scherm bevriest, of het volume is niet meer aan te passen, of de USB stick wordt niet meer herkend, en zo af en toe doet het systeem voorgaande zaken tegelijk en reageert hij helemaal nergens meer op. En soms gaat het weken goed.. al met al geen pijl op te trekken.
De cruise control is niet reuze handig, geen pause knop, geen snelheidsinstelling via het display, vertraagt amper en zit bijna tegen mijn knie aan.
De LED achterlichten zijn prachtig, LED lampjes gaan kennelijk niet snel stuk maar helaas had ik een draadbreuk in de unit zelf. De unit is absoluut niet te openen zonder het geweld van een klauwhamer, ik heb een nieuwe moeten kopen.
De laatste weken wil de tankdop af en toe niet ontgrendelen, dit loopt via de centrale deurvergrendeling. Gelukkig is het koordje voor handmatige ontgrendeling makkelijk te benaderen vanuit de bagageruimte..
De positieve punten wegen voor mij nog altijd ruimschoots op tegen de ongemakken. Het grootste pluspunt: ik vind de Delta prachtig, zowel vanbuiten als vanbinnen. Verder is de uitrusting van de auto royaal te noemen, alles zit er op en aan. Elke keer als ik er in stap blijft het een feest, een Lancia is emotie en emotie laat zich lastig verklaren. Bij een Toyota gaat wellicht altijd het brandstofklepje open en doet de navi precies wat je wenst, maar het is geen Lancia. De Delta kies je niet op basis van louter rationele argumenten, dit is een auto waar een enkeling voor valt en dat is prima zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.