Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk Oro (2009)

autoreview

Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk Oro (2009)

Signalement

UitvoeringDelta 1.4 T-Jet 120pk Oro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lancia Delta 1.4 Turbo Jet 120pk Oro

  • 10.000 km

Eerst maar even de specs van deze waardige opvolger van mijn vorige leaseauto, waarvan de review op 13 mei verscheen in de gedrukte Autoweek. Naast de heerlijk koppelrijke T-Jet benzinemotor stonden er op de dealerorder o.a. de volgende zaken:
- Metallic grigio tempesta
- Lichtmetalen velgen 17 inch
- Parkeersensoren achter
- Lederen bekleding zetels beige
- Lederen bekleding zwart dashboard + beige stiksel
- DVD plafondsysteem (zie afbeelding)
- Blue & Me NAV
- Waxoyl lakbehandeling

Rijervaring:
Lancia heeft duidelijk gemikt op een Audi-achtige wegligging, met voldoende comfort en een tamelijk stevige demping. In vergelijking met mijn vorige auto is de Delta een lichtgewicht, en dat betekent een goede beheersbaarheid in snelle bochten, prima.

Comfort:
Naast bovenvermelde wegligging is het goed om te noteren dat de Delta een stille auto is, mede door de T-Jet en de Michelin Primacy 225/45 banden. Volledig handsfree bellen met Blue & Me, dus zonder lelijke carkit op het lederen dashboard, werkt voortreffelijk. Het navigatie systeem heb ik eigenlijk erbij genomen vanwege het verwaarloosbare prijsverschil, want het systeem is niet snel in te stellen. Verder werkt het best. De klapper op comfortniveau is het DVD-systeem aan het plafond. Als berijder heb ik er niets aan, behalve dat de achterin geklauterde kindjes urenlang muisstil zijn met hun wireless headphones op ;-)

Motor:
Het is voor veel mensen wennen als ze horen dat er 1.400cc slagvolume beschikbaar is, maar dan hebben ze nog niet gereden. Twijfelaars kunnen het best een proefrit maken om het te ervaren, maar ik ben helemaal om: eigenlijk krijg je vanaf zo'n 2.000tpm het koppelgevoel van een diesel, zonder het genagel dat elke 4-cilinder diesel kenmerkt. Ik ben nog aan het inrijden dus zal nog geen 0-100 tijden gaan klokken, maar de auto is nu al lekker vlot te noemen, en heel stil. Het verbruik zit iets boven de 7 liter per 100km.

Dealer:
Het is bijzonder vreemd hoe lang verschillende dealers erover deden om prijzen te offreren voor accessoires die gewoon in de brochure stonden, ongelofelijk. Wel een prima aflevering gehad door Motorhuis Rialto in Leiderdorp.

Algemeen:
Ik ben de afgelopen weken nog enthousiaster geraakt dan vóór de aflevering, vanwege bovenstaande ervaringen, maar ook door het exclusieve karakter van deze auto. Je ziet nog maar zelden nieuwe Delta's op de weg. Ik hoor veel mensen zeggen hoe mooi ze het ontwerp vinden (en dan hebben ze het interieur nog niet eens gezien, ha ha), maar ik kan me voorstellen dat mensen met een wat conventionelere smaak het design niet geslaagd vinden, smaken verschillen.

Grootste Plus: Design
Grootste Min: Hoge tildrempel kofferbak

Update 10.000km

  • 10.000 km

Na 4 maanden ben ik nog steeds erg tevreden over deze prachtige Lancia. Ik heb geen enkele storing te melden en dus de betrouwbaarheid op 'goed' gezet. De T-Jet is lekker los gekomen. Het verbruik is gemiddeld over de hele periode 7 L/100km, zo'n 6% boven de officiële EU-cyclus. Die fabriekopgave is haalbaar, want ik heb eens 830km afgelegd en daarna 55 liter getankt (de maximale tankinhoud is 58 liter), hartje zomer dus met regelmatig aircogebruik.

Wie de aanschaf overweegt van het dvd-plafondsysteem kan ik dit van harte aanbevelen, het is echt geweldig. Voorin hebben de bestuurder en passagier geen last van de film dankzij de headphones van het bioscooppubliek achterin.

Ik had niet verwacht zo weinig Delta's tegen te komen in de randstad, ruim een jaar na introductie. Exclusiever dus dan een A5 Coupé, om maar eens wat te noemen ;-) en dat draagt ook bij aan de feestvreugde.

Update 25.000km

  • 25.000 km

Nu de winter voorbij is, kan ik melden hoe de winterbanden bevielen. Zoals ook te lezen viel in 2 vergelijkende tests, zijn de Good Years (M+S UltraGrip Performance) erg goed. Bij al die sneeuwbuien boden ze steeds prima grip. Het was mijn eerste winter met winterbanden en het is een groot verschil. Morgen legt Kwik Fit de heerlijke Michelins Primacy zomerbanden er weer onder.

Verder heeft de prachtige Delta mij nog steeds nooit in de steek gelaten en vind ik het een heerlijke auto. Het verbruik was in de wintermaanden (meer wind) wel rond de 7,3 liter/100km. Dat zal in de zomermaanden wel weer in de buurt van de 7 liter komen te liggen, net als vorig jaar.

Update 50.000km

  • 50.000 km

Deze Delta blijft een heerlijke auto, om te zien en om te rijden. Als-ie rijdt tenminste, want toen midden in de sneeuw opeens de kachel niet meer warm wilde worden, ben ik toch maar even langs de garage gegaan. Daar bleek het koelvloeistofsysteem lek te zijn. Op Italiaanse wijze zal ergens een buisje of slangetje niet goed gemonteerd zijn. Dat kostte me toch 'n dikke week zonder bella. De leasejongens schoven direct een keurige Peugeot 308 1.6 benzine onder m'n kont. Dat reed prima, maar je merkt onderweg als je er een beetje op gaat letten dat je dat model echt op elke straathoek tegenkomt, in tegenstelling tot de Delta. Ik heb trouwens onlangs in Leiden 2 mooie Delta's gespot: 1 felrode (cool) en 1 zilvergrijze met zwart dak (nog cooler), dus wie weet heeft mijn Delta nu eindelijk 'n paar stadgenoten.

Update 90.000 km

  • 90.000 km

Bij de 3e reguliere onderhoudsbeurt kwam een heel naar euvel naar voren. De versnellingsbak bleek al langere tijd niet naar behoren te functioneren, dat wil zeggen dat er een nogal vreemd soort slijtage optrad, met rare gierende geluiden als waarschuwingssignaal. Athlon en de importeur hebben het onderling opgelost (net buiten garantie, maar regeling onder coulance) en ik kreeg intussen vervangend vervoer. Alle onderdelen van bak, drukgroep en koppeling zijn uiteindelijk vervangen, waardoor de bella weer heerlijk rijdt, maar dit duurde erg lang (6 weken, vanwege een staking bij een toeleverancier) en heeft waarschijnlijk veel geld gekost. Als ik dit als particulier, dus zonder leasemaatschappij, had moeten oplossen had ik wellicht een hoop narigheid te verduren gekregen en een forse rekening. Mijn review verliest nu natuurlijk wel 1 ster op het punt betrouwbaarheid. Verder nog steeds een heerlijk rijdende machine met een prachtig uiterlijk.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.