Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Gold (2014)

autoreview

Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Gold (2014)

Signalement

UitvoeringDelta 1.4 MultiAir 140pk Gold
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Delta's eerste kilometers..

30 juli 2014 was het zover.. mijn allereerste nieuwe auto is een feit! Mijn vorige Delta (een 1.4 T-Jet uit 2009, kleur Rosso Boreale) was 2 jaar jong toen ik hem in 2011 aanschafte. Met ondertussen 2 kleine kinderen is het wat betreft ruimte en comfort een fantastische (reis)auto met een ongeëvenaarde uitstraling, design en uitrusting. Van origine ben ik zelf een echte 'Alfista' en dus opgegroeid met het italie-virus. De vorige Delta heb ik 3,5 jaar met veel plezier gereden en dat smaakte plots naar meer.

Speurend op internet kwam ik bij Autobedrijf Zeeuw uit Zwijndrecht een nieuwe Delta 1.4 MultiAir tegen, kleur 'Blu Oceano' met crèmekleurig interieur (leder/alcantara) met de juiste opties. Wat een chique verschijning! Omdat auto's bij mij meer doen in emotie dan in ratio, was de keuze niet zo heel moeilijk. De Delta stond al een poosje in de showroom en daarom konden we hem amper een week later ophalen.

De eerste kilometers.. van de auto en van ons. Vaak heb je geen direct vergelijk, omdat je (althans, ikzelf) vaak een generatie doorschuift bij aanschaf van een model. Nu echter niet; dat maakt het vergelijk erg bijzonder: komend uit een 2009 Delta naar een 2014 model!

De eerste waarnemingen: weinig verschil in uitvoering, behalve het front (de grille). Hoewel ik in de vorige een compleet zwart interieur had met alleen icoon-gestuurde navigatie, beschikt de nieuwe Delta over fullmap navi.
Je kunt overigens duidelijk merken dat gedurende de levenscylus van een auto er duidelijk verbeteringen of optimalisaties doorgevoerd zijn.

Een paar snelle verschillen:

- de portieren sluiten nog mooier en zonder enig bijgeluid, geldt zeker voor de achterklep;
- (nog) geen krakende ophanging (komt vaker voor bij de FIAT groep);
- stil, hoewel er bredere banden opzitten, is zelfs het afrol geluid in het interieur licht afgenomen (205x16 vs 225x17")
- Up to date Blue and Me software:
- telefoon koppelt sneller;
- spraaksturing werkt beter;
- de automatische koplampen reageren iets minder gevoelig;
- geen gordelhoudertje meer op de achterbank aan beide zijden;
- afwerking stuurwiel met fijnere leder structuur;
- handrem grijpt tikje verder aan (iets hoger aantrekken);
- remmen vergt even aanpassen, de vorige greep vroeger aan;
- SOS knopje is verdwenen;
- PDC (voor en achterzijde) is uitschakelbaar;

Verschillen welke ontstaan door het gebruik (vorige Delta had er bijna 69.000km op staan) reken ik voor het gemak even niet mee. Denk hierbij aan kleine rammeltjes of kraakjes, steun van de voorstoelen etc.

Wat betreft de motoren kun je feitelijk geen 1-op-1 relatie maken gezien de moderne MultiAir techniek, het hogere vermogen en het hogere koppel. Dat toegenomen vermogen is natuurlijk te merken, maar over een groot verschil kun je ook weer niet spreken. Je merkt dat vooral in tussenacceleratie de MultiAir net wat beter aan het gas hangt en de klim in toeren wat soepeler doet.
Een paar snelle verschillen:

- T-Jet vs MultiAir
- 120 vs 140 pk
- 205 vs 230 nm
- verbruik is gunstiger, hoewel ik nog cijfers heb over langere periode, lijkt het verbruik echt gunstiger. Daarbij wel rekenend dat je in de eerste 1000 km de motor nog niet volledig ingedraaid is en je (mede hierdoor) het rustiger aan doet. continue tussen de 80~100km/u levert al snel rond de 1:20 op.
- de MultiAir klinkt bij het starten, het vanuit stationair wegrijden en tussenacceleraties wat 'rauwer'. Ook hoor je de turbo licht fluiten (bij de T-Jet totaal niet waargenomen).

Tot nu toe is het dus genieten geblazen! Vooral dus door de nog chiquere uitstraling in het interieur, de donkerblauwe kleur (doch ingetogener), de antraciet kleurige velgen en de beleving van een compleet nieuwe auto in smetteloze staat.

Wel zijn er een tweetal puntjes waar ik naar wil laten kijken:

- rond de 100~120 km/u een lichte vibratie in het stuur;
- wat windgeruis bij bestuurders zijraam bij 100> km/u

Ik ga hiervoor terug naar de dealer in de komende periode.

Tot zover de eerste ervaringen met de Delta!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.