Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Platino (2011)

autoreview

Lancia Delta 1.4 MultiAir 140pk Platino (2011)

Signalement

UitvoeringDelta 1.4 MultiAir 140pk Platino
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf271.000 km
KM-stand laatst278.638 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Emo boven ratio

  • 278.638 km

Tja, dan ruil je een uiterst betrouwbare Megane 1.5DCi in voor een Delta. Omdat je Lancia's de mooiste auto's van de planeet vindt... En je eigenlijk een Delta wilde kopen, maar die echt veel duurder was dan de Megane destijds.

Deze Delta is de mooiste auto die ik ooit gehad heb. De proefrit was bijna emotioneel. En ik heb nooit met een grotere lach op mn gezicht in een auto gereden.

Panoramadak, licht interieur, alles aan die auto was warmte. Perfecte kleur ook en met de velgen van de 1.8TI (de mooiste velgen ooit in mijn ogen, maar in ieder geval de mooiste velgen die onder een Lancia hebben gezeten). Alles was warmte. Maar goed het beestje had wel flink wat kilometers gelopen. De auto gekocht voor bijna 4000 euro. Koppeling en distributie waren in 2024 vervangen. Net als schokdempers, dus ik durfde het wel aan.

Dus toen ik m kocht zat er nieuwe APK op. Maar na een eerste grote beurt die ik door mijn zoon liet uitvoeren, bleek de turbo slang los te zitten, speling in de fusee kogel van linkervoorwiel, accu was gaar, vacuumpomp was lek en lekte olie, net als de airco. Dat is onder coulance vervangen.
Een eerste lange rit mee gehad naar Duitsland waar de koelslang knapte. Dus kon de auto gepatrieerd worden. Koelvloeistofslang en sensorhuis heb ik laten vervangen. Maar in augustus 2025 wederom een storing en sputteren motor. Nu had ik vaak een motorstoring nadat ik had getankt. En dat was na ongeveer 50 km weer weg. Maar nu bleef deze. Motor uit laten lezen, en de storing zat in het magneetventiel van de 1e cilinder. Met andere woorden het multiair systeem was aan het eind van zn latijn. Ik ben er ook van overtuigd dat dit de laatste storing is. En dat de motor weer helemaal goed is als dat is weggewerkt. Kosten ongeveer 500 euro voor die hele unit. Maar mijn gezin wilde inmiddels van de prachtge Delta af. En omdat het onze enige auto is, snapte ik dat ook wel. De ratio kwam weer terug. De nieuwe accu liep daarnaast ook af en toe leeg. De radio bleef soms aan staan, en ik denk dat het lek in een contactpuntje zit.

Al met al de Delta na 10 maanden met ruim 3000 euro verlies verkocht. Doet dat pijn, zeker, was het dit waard, zeker niet. Had ik het willen missen, ook denk ik. Maar voor 3000 euro een keiharde les gehad. Maar ik heb voor dat geld wel in een auto gereden, die mij elke keer weer trof door haar schoonheid, die een lach op mn gezicht toverde (zolang het storingsvrij reed) en als het mn tweede auto was geweest, een auto die ik zeker had gehouden.

Gebruik
De Delta is eigenlijk een D-segment auto voor de passagiers en bestuurder. Wat een zee van ruimte. Beenruimte achterin is net zo groot als in bijvoorbeeld een Renault Talisman en meer dan in een Audi A4. De bagageruimte is echter die van een hatcback. Het is ook een uitzonderlijk grote auto voor een hatchback. Slechts 3 cm korter dan de Megane 3 SW. En die lengte komt vooral ten goede aan de passagiers. Al kan de achterbank wel 10 cm naar voren worden geschoven. Opbergruimte is er nauwelijks. Dashboardkastje en portiervakken zijn erg klein. Opbergruimte middenconsole zelfde verhaal. Maar het is allemaal zo mooi. Tot aan het kompas op de boordcomputer toe. Het klokkenspel lijkt op de velgen. Gewoon mooi. Panoramadak werkte ook perfect. Maar die raad ik vooral aan voor het licht in de auto. Zelf heb ik niet zoveel met open rijden.
Het Bose systeem is subliem. Heerlijk geluid.

Rijden
Deze Delta met 140 pk is gemaakt om te rijden. Hij is snel zat om onder de 10 sec naar 100km/u te gaan, maar vooral van 30 naar 100 is het een feest om in op te trekken. Trek je pittig op, dan klinkt het als een Alfa en hoor je bij elk schakelmoment de turbo luchten.

My thoughts
Koop een Delta omdat je van het design houdt. Qua techniek is het allemaal goed, maar voor je eigen gezondheid en enthousiasme, koop een exemplaar bij een specialist en met minder dan 2 ton op de teller. Doe ook two-tone en ik raad een licht interieur en panoramadak van harte aan!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.