Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicLine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Eerst eervaring
- 80 km
De eerste ervaring met deze auto.
De auto rijd comfortable en stuurd lekker.
het rijd een stuk beter dan mijn oude Kio Rio van 2012.
Doordat er 17" velgen en wat hoger gelegen body van de auto neemt deze auto drempels lekker comfortable. maar dat zal andere auto's van dit type ook goed doen.
Motor, een halve 6 cylinder (klinkt beter dan een 3 cylinder) loopt lekker en trekt best vlot.
De typeerende 3 cylinder motor geluid is aanwezig als je hem op zijn staart trapt, ook voel je bij het stil staan de motor wankelen, maar niet storend.
De zes bak is wel even wennen, als je een 5 bak heb gehad.
verbruik:
Daar kan ik nog niks over zeggen, staat nu op 1 op 13.
ik verwacht dat ik 1 op 15 / 1 a 16 ga halen.
De auto radio:
Dat is meer een media centrum. DAB+ navigatie android car IOS Carplay.
DAB+ geluid is veel beter van kwalitiet (CD) en meer zenders. echt een aanrader als je een nieuwe auto of auto radio koopt.
Navigatie, werk goed, de bediening is lekker vlot je kan zelfs de kaart verschuiven met je vinger zoals op een telefoon en tablet.
Achteruitrij camera, even wennen maar werkt wel, als je stuurt geeft op het scherm weer waar naar toe de auto gaat.
Update
- 1.880 km
De auto bevalt mij nog Prima. Rij ervaring van deze auto bevalt mij wel. en qua rij ervaring is dit wel de beste auto tot nu toe.
mijn oude Auto's (VW golf III D, seat Ibiza, Peugeot 307sw, Kia Rio)
ook heb ik al een lekke band gehad, ja kan gebeuren, zat een schroef in mijn band, heb ik wel eens eerder gehad ik herkende het geluid tijdens het rijden.
Wat ik had gehoord van de monteur is dat deze motoren van KIA 1.0 T 120 PK de turbo niet gebruikt word als de motor koud is. Van daar dat de auto minder hard trekt als het koud is. dan kan dit wel zeker een 15 a 30 min duren voordat de auto echt zijn volle kracht heeft.
navigatie werkt echt fijn, Android auto gebruik ik bijna nooit alleen tijdens lange ritten kan dit handig zijn. Wat wel een nadeel is, dat je de internet verbinding via Wi-Fi gaat en niet via BT van de telefoon. heb geen zin om mijn telefoon constant op hotspot functie aan en uit te zetten. dit heb je nodig ivm de file informatieve weer ect van het multimedia system.
line assist, leuke optie, waar je het ook voor kan gebruiken is om de bocht zo scherp mogelijk nemen, je weet precies wanneer de stoeprand komt. (alleen moet er wel belijning op de weg staan).
Wat mij nog verder is opgevallen is dat de verbruiks monitor is vrij nauwkeurig is en dat de cruise control is was traag bij heuvel op. Duurt even voordat deze de snelheid corrigeert.
Laaste update
- 30.000 km
Al ruim 2 jaar rij ik met deze auto en het Leasecontract loopt dit jaar alweer af, 3 jaar is echt wel kort, maar heb daar bewust voor gekozen.
Even een reden waarom ik Lease, dat de politiek ook niet mee werkt. ook de transitie naar alternatieve energie bronnen voor auto's is een ramp voor de gewone consument die een nieuwe (lees andere) auto wil kopen.
Maar genoeg over luxeproblemen, nu weer over de auto zelf.
Een korte omschrijving: gewoon goed. De auto rijdt echt lekker. De motor lekker krachtig voor dit type auto (geen race monster). Ook de hand bak schakelt soepel en verder geen klachten of problemen met deze auto.
Wel wordt de auto een beetje klein voor ons gezin met 2 kinderen van 12 en een van bijna 14 jaar oud plus 2 honden (2 kleine honden a 4KG).
Verder heb ik al een andere auto gekozen en zal binnen kort een review plaatsen van de XCEED.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.