Kia Sportage 1.6 GDI DynamicLine (2017)

autoreview

Kia Sportage 1.6 GDI DynamicLine (2017)

Signalement

UitvoeringSportage 1.6 GDI DynamicLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Sportage Dynamic Line 1.6 Eco 132pk

  • 3.000 km

Na 5 jaar een Ford Focus station Econetic diesel te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe leasewagen. Die 14% bijtelling was lekker, alleen zijn de tijden veranderd en heb je als gevolg hiervan 'gedwongen' wat meer keus. Alles is immers 22%. De Ford voldeed prima, op twee minpunten na: achterbank is met kinderen wel erg krap en de motor heeft onderin weinig power.
De norm is 35k of 750 max (excl brandstof) per mnd. Diesel of benzine is om het even.

Voor mij persoonlijk zijn er 4 factoren die van belang zijn:
Looks (wat ik dan mooi vind), wilde wat anders
Ruimte
Luxe
Motor

Ik wilde 's wat anders en dan kom je anno 2017 al snel uit bij de cross overs. Nog wel gekeken naar hatches en stations, maar toch op een cross over gefocust.
Ook proef gereden in de Mazda CX5 en de Peugeot 3008 (1.2).
De Peugeot was mijn eerste keus, maar is te duur, ook qua bijtelling deed het wat zeer moet ik eerlijk bekennen. In de uitvoering die ik wilde een fiscale bijtelling van 38k.
De CX5 is een prachtige auto om te zien met een fijne motor, maar rijdend over de vele drempels en rotondes die ik dagelijks doe is ie niet erg vergevingsgezind. Wat oncomfortabel vond ik het zelf na een uitgebreide testrit (maar smaken verschillen uiteraard).
Uiteindelijk ook een proefrit gemaakt in de Sportage 1.6. Omdat ik bang was voor te weinig vermogen onderin van te voren proefgereden met de 1.6 132 pk. Die dikke motor met 177 pk zal ongetwijfeld lekkerder rijden, maar ligt boven mijn budget.

Desondanks, het viel niet tegen, lekker ruim van binnen, alles zit er op wat je nodig hebt (en meer) in de Dynamic uitvoering en omdat ie nog geen 30k kost kon ik nog wat dealeropties uitkiezen. Ook een stuk goedkoper in de lease dan de andere twee overigens, scheelt zo'n 150-175 euro per mnd.
Verder dan nog een trekhaak/ dakdragers/ automatische telefoonoplader/ lederen bekleding met stoelverwarming/parkeersensoren voor/ een plastic cover in de achterbak en 18" lm Jenzan velgen ipv de standaard 17". Geen 19" omdat het dan weer ten koste gaat van het comfort. Totaal 34,5k. Casa White.

Deze review omdat ik op internet geen reviews kon vinden, behalve op wat Engelstalige na dan. Niet van dit model.

Indruk na 3000 km:
De binnenruimte binnen is riant te noemen. De kofferbak is niet gigantisch maar voldoende en te vergelijken met de focus station die ik hiervoor had.
Meer dan voldoende luxe aanwezig. Android auto kan geactiveerd worden na een app te installeren die ik kreeg via de dealer. Werkt redelijk goed. Doet soms wat raar, maar dat ben ik wel gewend met android. Al met al heeft het een sterk toegevoegde waarde door de integratie met spotify en google maps.
Navigatie v/d auto zelf (Tomtom) werkt simpel en ook het multimedia systeem is goed doordacht. Het kleine display tussen je klokken is een mooie aanvulling.
De achteruit rij-camera is een leuke optie, maar met regen wat onbruikbaar.

De motor houdt op papier niet over, maar komt desondanks redelijk mee. Onderin moet je wat toeren maken en dan is het okay wmb. Een strepentrekker is deze auto niet (voor als je dat zoekt, dan door sparen voor de zwaardere motor). Boven de 130 is er weinig kracht meer, maar ja, harder mag je toch niet in NL. Je komt een vrachtwagen niet zo heel snel voorbij en bekeuringen zijn ook beperkt.

Casa White en de velgen vind ik zelf een mooie combi, maar de wasstraat wordt een grote vriend van me, vrees ik, de komende 5 jr. Even wat anders na het lunar bruin van de Ford, daar zag je na twee mnd nog niets op.

Mbt de opties die ik door/ via de dealer heb aangebracht vind ik alleen de positie v/d knop v/d parkeersensoren voor
knullig. Zit dwars tav de rest en uitschakelen kan niet, dus zet het dan niet daar maar ergens onzichtbaar. De knopjes van de stoelverwarming zitten wat diep, maar daar valt wel mee te leven.
De telefoonoplader tbv draadloos opladen werkt goed, maar je telefoon mag niet te groot zijn. De kleine iphone 7 kan net, maar zonder een te dik siliconen hoesje. Anders laadt ie niet op en kan ie er niet tussen.
Het leder vind ik heel netjes gedaan (dus niet af fabriek), de trekhaak en de dakdragers zijn prima verders. Stoelverwarming is goed, niet te warm, drie standen.
De plastic cover in de kofferbak is wel een uitkomst voor als je regelmatig wat viezere spullen mee moet sjouwen.

Brandstofverbuik en rijden:
Na 3000 km zit ik op een gemiddelde van 8 liter per 100 km. 1 op 12,5 dus. Vind ik zelf vrij fors, zeker in de wetenschap dat ik niet zo'n last heb van een zware rechtervoet. Op de snelweg verbruikt ie wel een stuk minder dan in stadsverkeer of de polderweggetjes.
Wil je zuinig rijden en de indicaties van de auto opvolgen, dan schakel je jezelf suf. Net boven de 60 vraagt ie al om de zesde versnelling. Iedere power is er dan uit, zuinig is ie dan wel.
Het rijdt zeer comfortabel, rotondes en drempeltjes voel je relatief weinig en de zitpositie is goed in te stellen.

Na 1 week een lekke band, een dikke spijker. Ook aangegeven door de bandensensor en snel verholpen door de dealer (De Beer Rotterdam) op een drukke vrijdagmiddag, keurig gedaan

Foto's volgen nog... en met wat meer km's op de teller nog meer over het rijden zelf, evt problemen, etc

Tot nog toe een tevreden rijder

Nog steeds tevreden

  • 16.000 km

Inmiddels 16000 km weg, de olie is onlangs ververst, en nog steeds weinig manco's.

Ervaring:
De auto is wat zuiniger geworden, rijd nu 7,5l op 100 km.
Is ook soepeler. Nog steeds niet erg vlot, maar wel een zeer relaxed rijdende auto.
Na twee lekke banden ook een thuiskomer set aangeschaft, wel zo'n prettig idee.

Problemen:
Elektronica dingetje op de achterbank. Middenstoel gaat piepen als er iemand naast zit, terwijl ie niet bezet is. Ook werkt mijn android auto niet meer sinds een week, heeft wellicht met een update te maken. Beiden zijn wat irritant.

Conclusie zover:
Nog steeds een fijne reisauto, lekker ruim en comfortabel. Zeker geen spijt van deze keus

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.