Kia Soul 1.6 CVVT X-tra (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Soul 1.6 CVVT X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 88.995 km |
KM-stand laatst | 118.545 km |
Kia Soul 1e ervaringen
- 91.000 km
Nu, na 2005 km denk ik dat ik een 1e indruk kan geven over de Kia Soul 1.6 X-tra bouwjaar 28-11-2011.
Aangezien de vorige auto een Toyota Corolla Verso 1.8 uit 2002 was, is er natuurlijk verschil in rijbeleving.
Het eerste wat mij, logisch, opviel was toch het motor vermogen. De Kia mist de extra pk’s die de Toyota wel onder de kap had.
Daar tegen over staat dat de Kia toch echt wel uit de startblokken wil!
Hij rijdt echt als de brandweer, als je dat wilt. Aangezien ik zelf niet zo hard rijder ben, is het voor mij ook minder van belang. Zelf is 120-125 km op de snelweg genoeg en rijdt de auto heel prettig. Mooi stil ook. Een goede radio met mooi geluid en een hand free installatie voor de GSM is zeer handig en werkt perfect.
We zijn er inmiddels mee op vakantie geweest met de caravan. Niet zo heel ver (Texel) maar toch even kunnen voelen wat een caravan achter de auto doet.
Ik verbaas mij er over dat de auto 1300 kg geremd mag trekken, terwijl de Toyota met zijn 135 pk en 170 nm “slechts” 1200 kg mocht slepen.
Dat verschil is echt wel te merken bij de Kia met 126 pk en 156 nm. De 4e versnelling is bij tegen wind zeker de max. Ook het optrekken is een zaak van wat verder door trekken in de versnellingen om lekker mee te kunnen komen.
Maar daar moet je natuurlijk even in je achterhoofd bij denken dat je een kleinere motor hebt met minder pk’s en nm wat we gewend waren. En dat valt met een caravan erachter extra op. Het verbruik met caravan viel mij weer mee. 9,6 liter per 100 km. Ook heeft de Kia een “losse” trekhaak die je eraf haalt als er niets achter hoeft.
Het scheelt je zeker zere scheen benen. De kogeldruk is max 50 kg wat voor een caravan minimaal is!
Het verbruik zonder aanhanger valt wat tegen, er wordt 6,5 liter per 100 km opgegeven, maar de praktijk is op dit moment nog 8,8 liter per 100 km. Ondanks mijn rustige rijstijl die niet veranderd is t.o.v. het rijden met de Toyota.
Ik ga er vanuit dat het nog verder gaat zakken, maar heb er een hard hoofd in dat het op 6.5 liter uit komt.
Het comfort is op asfalt prima te noemen. De auto is wat stug afgeveerd en staat op 17 inch 205/50/17 banden. Dus zoveel rubber zit er nu ook weer niet op wat natuurlijk ook extra stugheid teweeg brengt.
Oorspronkelijk wordt de auto op 15 inch wielen afgeleverd met 195/65/15 banden en dat zal zeker anders rijden.
De wegenbelasting is gunstig en betaal €40 per maand tegen €52 voor de vorige Toyota.
Het sturen is zeer direct en doet een beetje “cart” achtig aan. Maar dat ligt helemaal aan je zelf natuurlijk, je kunt er net zo goed rustig mee van rijbaan wisselen. Hoewel ik niet meer de jongste ben, is het een auto die vast wel jongeren aanspreekt die gevoel met de auto belangrijk vinden. Voor mij is de hoge zit echt wel heel prettig en zijn de prestatie voldoende.
We hebben inmiddels geen caravan meer en dan mis je het iets mindere vermogen ook niet zo.
Ik zou deze auto niet als caravan trekker willen bestempelen, maar als je een auto zoekt die betrouwbaar is en gewoon als goede en fijn vervoermiddel moet dienen, dan is de Kia Soul zeker aan te bevelen.
1e grote beurt en APK
- 9.501 km
Vandaag na 10 maanden in ons bezit, moest de auto voor een onderhoudsbeurt en jaarlijkse APK.
Zonder problemen heb ik de auto weer kunnen ophalen waarbij de nota mij erg mee viel (€382,94) daar bij zijn de lucht filter, interieur filter, olie filter en 4 nieuwe bougies en uiteraard de olie vervangen.
De auto rijdt nog zoals verwacht mag worden en we zijn er nog steeds heel tevreden over.
Ook een voordeel van de Soul is dat je overal makkelijk bij kunt komen. Laatst moest ik een koplamp verlichting vervangen en binnen 5 minuten was het gefikst, ook de achterlichten zijn door het loshalen van slechts 2 schroeven alle lampen bereikbaar.
Helaas zijn er nu nog alleen maar elektrische Kia Soul (nieuw) te verkrijgen, dus de prijs van 2e hands benzine uitvoeringen zullen wel gaan stijgen ben ik ben bang voor.
Maar als de Soul het zo blijft doen ben ik gelukkig nog lang niet aan de beurt.
Geen spijt dat ik deze gekocht heb.
4 jaar in gebruik
- 118.545 km
We zijn in 2023 aanbeland en zijn dus 4 jaar eigenaar van onze Kia Soul 1.6 uit 2011.
We hebben net de kleine beurt gehad en de remblokken voor zijn vervangen. Ik had op een verhoogde rekening gerekend maar dat viel reuze mee. € 291,85 inclusief beurt APK en dus de remblokken voor vervangen.
We zijn nog net zo tevreden als bij de aankoop in 2019 en ik kan nu echt zeggen dat het goede auto is zonder hoge kosten waar we uitermate tevreden mee zijn.
Nu we geen caravan meer hebben mis je de wat mindere trekkracht uiteraard niet meer. Wat overblijft is een fijne auto met goede rijeigenschappen en betaalbaar onderhoud bij de VKV garage die mee denkt met de klant maar wel vervangt wat nodig is.
De prognose voor de toekomst is zeer gunstig, geen spoortje roest en een prima uitstekend werkende technisch in orde krachtbron.
We zijn dus blije Kia rijders ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.