AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine (2016)

autoreview

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine (2016)

Signalement

UitvoeringSorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst10.700 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rijervaringen

  • 1.000 km

Verleden week was het zover. Ik kon mijn nieuwe Sorento gaan ophalen.

Omdat ik in Duitsland woon had ik iets ten oosten van Keulen een dealer gevonden die precies dat type en kleur op voorraad had zoals ik hem hebben wilde: een zwarte, AWD in een zogenaamde 'Platinum' uitvoering. Dat is hetzelfde als de Nederlandse AWD Executiveline uitvoering, alleen zit er dan ook nog SPAS op (automatisch inparkeren) maar geen standaard derde zitrij.

Inmiddels heb ik er een kleine 1000 km op zitten en ik kan niet anders zeggen dat de auto heerlijk rijdt. Je voelt aan alles dat hij meer weegt en je 'veel meer auto' om je heen hebt dan wat ik 6 jaar lang gewend was (Kia Sportage). Desalniettemin heb ik veel meer zicht, vooral rondom de A-stijlen. Het panoramisch dak (loopt helemaal door tot achter de tweede zitrij) zorgt voor veel lichtinval. Daarbij kan het voorste deel open (schuif/kantel). En als je wilt sluit je alles af door er een scherm in de kleur van de rest van de dakhemel voor te schuiven (electrisch).

Door de sterke dieselmotorisering reageert hij prima op het gaspedaal. Ook kwalitatief bevindt zich de Sorento op een duidelijk hoger niveau. De afwerking is top, vooral het dashbord en de bekleding rondom en vooral bovenop het dashbord.

Wennen is wel het gebruik van de adaptieve cruise control. Ik was al gewend aan cruise control en gebruik het heel vaak, zelfs binnen de bebouwde kom. Inmiddels begint het aardig te wennen en heb ik in de gaten welke instelling ik daarbij het beste kan gebruiken (afstand tot voorganger is in te stellen en dat geldt ook voor de reactiesnelheid). Maar met name op de snelweg moet je tijdig naar de linkerrijbaan gaan om te voorkomen dat de auto automatisch gaat afremmen omdat je voorganger langzamer rijdt.

Omdat met name het infotainmentsysteem heel uitgebreid is begin ik ook daar aan te wennen. Datzelfde geldt voor de informatie dat ik op mijn dashbord kan laten zien en wat ik er kan instellen: brandstofverbruikgegevens of navigatieaanwijzingen of allerhande rijassistentieinfo.

Het blijft een sensatie als je instapt. Je wordt echt omgeven door luxe en als je een deur dichtdoet dan voelt dat heel degelijk aan; hij sluit als een kluisdeur.

Vooral 'savonds ziet het interieur er gelikt uit. De LED-verlichting geeft een prachtig licht. En ook het dashbord dat voornamelijk uit een instelbaar scherm bestaat en grotendeels individueel instelbaar is (je kunt zelf bepalen welke informatie je wilt zien) straalt kwaliteit en luxe uit.

Ook heb ik even moeten puzzelen op de afneembare trekhaak. Een filmpje op youtube heeft me veel geholpen te begrijpen wat ik precies moet doen om hem erop en eraf te krijgen. En zoals altijd: als je het eenmaal weet is het simpel.

Het enige dat ik nog niet in de praktijk heb kunnen testen is het automatisch inparkeren. Maar dat zal zich de komende tijd vast wel een keertje gaan voordoen.

Minpuntjes? Ach, het is geen BMW X5 of een Audi Q7 met iets verfijndere motoren en geweldige automaten. Kia staat nu eenmaal niet bekend om hun zuinige motoren of hun vooruitlopende techniek. Maar dan ben ik voor dezelfde auto met een vergelijkbare uitrusting en opties minstens 30.000 Euro meer kwijt. Maar dan heb ik ook geen 7 jaar garantie op alles.

Kortom: een heel tevreden Sorento bezitter.

Ervaringen na 5-6 weken

  • 3.000 km

Inmiddels rij ik zo'n 5 à 6 weken in de Sorento. De eerste paar dagen moet je aan alles wennen en heb je nog niet precies in de gaten wanneer je welke optie moet of kunt gebruiken. Maar na een tijdje begin je aan alles te wennen en krijg je meer gevoel bij de auto.

Ik ben in elk geval nog steeds erg enthousiast over de auto. Hij voelt nog steeds heel degelijk en luxe aan. Nadat je de deur hebt dichtgedaan voel je je echt in een cocon, omgeven door luxe, een uitstekend afgewerkt interieur en stilte tijdens het rijden.

Hoe wil ik mijn dashbord ingesteld hebben en wat wil ik erop zien? Wil ik het glazen panoramadak zien of laat ik de dakhemel gesloten? Wil ik alle info zien van de muziek die ik afspeel, of wil ik het beeldscherm gevuld hebben met louter kaartmateriaal of een combinatie van beiden? En tenslotte afhankelijk van waar ik rij, hoe wil ik de adaptive cruise control instellen: moet hij relatief veel (snelweg) of relatief weinig (overige wegen) afstand tot de voorganger aanhouden? Deze keuzes maken elke rit inde auto een beetje uniek en daardoor erg plezierig.

Hoewel de auto met SPAS is uitgevoerd merk ik dat ik het erg weinig gebruik. Achteruit haaks inparkeren gaat me zo makkelijk af dat ik het net zo lief handmatig doe. Ook de camera en de geleidelijnen die hij laat zien op het beeldscherm bij het achteruitrijden gebruik ik eigenlijk niet. Luisteren naar de geluidssignalen van de parkeersensoren en louter in de beide buitenspiegels kijken is meer dan voldoende om de auto perfect te parkeren.
Zijdelings parallel inparkeren (dus met de rijrichting mee) wil ik eigenlijk wel gaan gebruiken omdat het moment in te schatten wanneer je de auto moet gaan indraaien altijd lastig is. Maar het gekke is dat dat zich dit nog geen enkele keer heeft voorgedaan.

Wel lastig zijn de voorste parkeersensoren. Die functioneren alleen als je de auto in de achteruit schakelt dan wel als je ze handmatig inschakelt (knopje in de middenconsole). En dan werken ze ook alleen maar als er nog genoeg ruimte is tussen jou en het obstakel voor je. Sta je bijvoorbeeld nog 40 of 50 cm van iets af en je schakelt ze dán pas in dan reageren ze niet meer. Wel zou je het camerasysteem kunnen inschakelen en dan kijken hoever je nog van iets af zit. Je zou je natuurlijk kunnen afvragen waarom die dingen niet altijd geactiveerd zijn. Maar dat zou wellicht betekenen dat je ze ook gaat horen als je bij een stoplicht komt met een voorganger of in een file. En dat is ook weer raar. En handmatig inschakelen kan wel maar boven de 40 km p/u schakelen ze dan vanzelf uit. Dat geldt ook voor het camerasysteem. Je kunt dus niet 100 km p/u rijden en dan het camerasysteem inschakelen.

Inmiddels heb ik ook ervaring met de afneembare trekhaak. Het systeem werkt prima. Wel is het een beetje lastig om het 15 cm brede middendeel van het onderste gedeelte van de bumperskirt te verwijderen. Hij zit met een paar lipjes als het ware geklemd en dat vergt even wat 'heen en weer gefrut'. Tegelijkertijd voelt het wel solide aan als je dat plaatje weer terug plaatst. Je hebt dan niet het gevoel dat je hem bij de eerste de beste verkeersdrempel zult verliezen.
En op zich gaat het plaatsen van de trekhaak prima. Door de trekhaak met een resolute duw naar boven in de schacht te plaatsen klikt hij vanzelf en direct vast. Waar je wel bij stil moet staan is het vergrendelingssysteem dat met een klein rood sleuteltje in werking treedt. Er is niet op aangegeven welke kant je moet opdraaien om het systeem te vergrendelen. En je kunt dit sleuteltje altijd draaien, of hij nu wel of niet geplaatst is. Dus als je de trekhaak wilt plaatsen draai niet aan dat sleuteltje want dan zal hij niet meer vastklikken. En je ziet niet in welke stand het sleuteltje zich bevindt waardoor je dus ook niet weet of hij in de stand staat zodat je de trekhaak òf niet kunt vastklikken òf niet meer eruit kunt halen. Ik heb er maar een beschrijving van gemaakt en bij de trekhaak opgeborgen omdat ik die trekhaak al met al te weinig gebruik om er vanzelf routine in te krijgen.
Wat wel mooi gedaan is is dat ook de electra-aansluiting als het ware weg kan draaien onder de bumper. Dus ook die zie je niet.

Ook ben ik bijna helemaal gewend aan het rijden en het rijgedrag van de auto. Een keer pakte ik een stoepje rechtsachter mee bij een krappe bocht. De auto is immers een stuk langer en breder dan mijn vorige Sportage. En hoewel ik de schakelmomenten van de automaat zelf kan bepalen door te kiezen voor 'normaal', 'eco' of 'sport' staat hij eigenlijk altijd in 'eco'. Ook in die stand reageert hij praktisch direct op het gas als ik wil accelereren. En vanwege het enorme koppel moet je inderdaad relatief rustig gasgeven want als je het te abrupt doet schiet hij ineens naar voren. Met name in de binnenstad vergt dat een lichte rechtervoet.

De adaptive cruise control begint ook te wennen. Ik schakel hem standaard in na elke start en stel hem in op de kortste afstand tot de voorligger. Deze afstand is snelheidsafhankelijk. Ik schat in dat het ongeveer iets minder dan de helft is in meters van je snelheid (dus 30 meter bij 80 km p/u en 20 meter bij 50 km p/u). Als ik een grotere afstand wil aanhouden tot de voorganger (er zijn 4 standen die je met elke druk op een knop op je stuurwiel kunt wijzigen) dan schat ik in dat hij bij de instelling met de grootste afstand tot je voorganger de helft van de snelheid (maar dan in meters) aanhoudt (dus resp. 40 en 25 meter). Op de snelweg gebruik ik dus altijd die instelling (grootst mogelijke afstand).
Ik merk dat ik als maar meer, ook in de bebouwde kom of op provinciale wegen, louter aan het sturen ben en de auto zelf laat rijden (accelereren en afremmen). Ik stuur gewoon achter mijn voorligger aan en laat de auto de snelheid bepalen. Dat is even wennen maar wel makkelijk. Op een bochtig gedeelte hoef je niet bang te zijn dat hij ineens een tegenligger als obstakel ervaart en dus ineens gaat remmen. Blijkbaar bepaalt de stuurstand de richting van de radar. Wellicht dat hij ook rekening houdt met de snelheid waarmee het obstakel op je afkomt. Want als die hoger is dan je eigen snelheid is het dus bewegend en tegemoetkomend verkeer. Wel kan een fietser die je gaat passeren nog wel eens belemmerend zijn omdat het systeem bij een erg slingerende fietser (vooral op wegen in de bebouwde kom of in een woonwijk) ineens ingrijpt en gaat afremmen, hoewel er op zich nog ruimte zou zijn om er langs te rijden. Ook dat is even wennen.

Het verbruik? Ik ben heel eerlijk: ik heb die auto niet gekocht om zuinig te kunnen rijden. Als ik geld wil besparen koop ik wel een auto van 10.000 Euro die 1 op 20 rijdt. En of ik nu ongeveer 60 liter diesel tank na 700 of na 600 kilometer; het zal me een worst zijn. Voltanken die hap en rijden. In de bebouwde kom kom ik niet boven de 1 liter op 10 à 10,5 kilometer. Of ik moet al heel voorzichtig accelereren. Maar daar heb ik geen lol aan. Die 441 Nm en 200 PK wil ik voelen. En dat betekent niet dat ik constant vol gas geef; in tegendeel. Maar dat enorme koppel geeft de auto zo'n boost tijdens het accelereren dat dat een heerlijk gevoel geeft, zeker gecombineerd met de grote stilte in de auto.
Op de snelweg of buiten de bebouwde kom daalt het verbruik ineens flink. Een constante snelheid zorgt dan voor een verbruik van tussen de 1 op 12 en 1 op 14.
Wat een interessantie optie is die je kunt instellen is of je het verbruik telkens wilt laten resetten als je getankt hebt. Bij mijn vorige Sportage kon je het gemiddelde verbruik ook resetten maar hij deed dit niet automatisch. De Sorento doet dit wel (althans als je dit zo hebt ingesteld). Daardoor heb je na een tankbeurt een reëel beeld van je verbruik en zie je snel het gemiddelde verbruik dalen als je bijvoorbeeld een stuk over de snelweg rijdt. Hoewel het me nogmaals niet zo veel uitmaakt is het toch een leuke gimmick en het verleidt je toch om iets rustiger te rijden omdat je dan vrij snel de gevolgen ervan (een lager verbruik) kunt aflezen. Ook laat hij middels een oranje gekleurde balk het verbruik op dat moment zien. Grafisch ziet dat er heel mooi uit. In tegenstelling tot de Sportage is dat wel een reeel verbruik. Bij de Sportage was die (rode) balk telkens in beweging, ook als je op de cruise control reed. Bij de Sorento geeft hij een constante verbruikshoeveelheid aan als je een constante snelheid aanhoudt.

De Xenon verlichting bevat prima. ik weet niet of elke auto met Xenon dit heeft maar bij de Sorento draaien de koplampen in de bochten mee; op zich handig maar het is ook weer niet zo dat dat heel belangrijk is. Xenon verlichting geven een vrij brede lichtbundel zodat het wegdek in de bochten of in een woonwijk sowieso al redelijk goed verlicht zijn.

Qua audio gebruik ik eigenlijk louter mijn USB-stick. Ik heb de muziek in drie verschillende mappen opgeslagen (zou eigenlijk niet hoeven). Daardoor heb ik klassieke muziek gescheiden van album-CD's van 'pop'-artiesten en een aparte map met louter 'pop'-singles. Maar ik zou ook alles bij elkaar kunnen zetten omdat ik kan kiezen tussen genre, artiest, albums en nummers waarbij ik tevens kan aangeven of hij de muziek per map of over de gehele USB-stick random of in volgorde moet afspelen. En met een MP3-editor kun je de tags per nummer bewerken zodat je daardoor zelf de muziek kunt categoriseren. Ik heb daarmee per nummer of per album een afbeelding toegevoegd zodat elk nummer een andere cover laat zien op het scherm. Ik zou er ook een video mee kunnen afspelen maar heb dat nog niet geprobeerd.
Het radiogedeelte gebruik ik dus tot op heden erg weinig. En hoewel er DAB op zit heb ik wel gemerkt dat de kwaliteit wel beter is maar dat dat tevens betekent dat het signaal af en toe wegvalt. Dus of dat nu opweegt tegen de betere kwaliteit weet ik eigenlijk niet. Misschien bij een lange rit op de snelweg waarbij het signaal niet weg zal vallen zal ik dunkt me wel voor DAB kiezen.

De achterklep gaat electrisch open; ik kan dat vanaf de bestuurdersstoel doen maar ook met de afstandsbediening. Ook reageert hij op de nabijheid van de sleutel mits hij gesloten is en je meer dan 3 seconden achter de achterklep staat. Maar behalve als ik mijn beide handen vol heb of de sleutel wat lastig te pakken is in een binnenzak of broekzak en ik na het boodschappen doen naar de auto loop en daardoor de achterklep vanzelf opengaat zonder dat ik iets doe, heb je vaak toch één hand vrij en dan druk ik terwijl ik ernaar toe loop alvast op die knop van de afstandsbediening zodat, als ik dan bij de auto ben, de klep al helemaal open is. Dat werkt toch makkelijker en sneller.

Met name de lengte van de bagageruimte is voortreffelijk. De achterbanken gaan geheel plat zodat de rugleuning er niet voor zorgt dat een deel van de ruimte schuin omhoog gaat. Laatst had ik pakken met parket van 220 cm lengte en die gingen er helemaal in de lengte in. Ik moest alleen de bijrijdersstoel naar voren schuiven en de rugleuning ervan rechtop zetten.

Kortom: nog steeds een tevreden Sorento bezitter en geen seconde spijt van de aanschaf.

Heb ik kritiekpunten?

  • 5.200 km

Laat ik beginnen met waar ik de vorige keer geëindigd ben. ik heb nog geen moment spijt van de aanschaf gehad. Elke dag dat ik in deze auto stap voel ik me koning te rijk.

Heb ik dan totaal geen kritiekpunten? Ach ja, als ik goed nadenk zijn er wel verbeterpunten of zaken die ik liever anders gehad had.

Bij de aanschaf was ik heel blij met het SPAS-systeem. Maar het probleem is dat het achteruit haaks inparkeren me zo goed afgaat dat ik het niet gebruik. Ik heb het natuurlijk wel eens gedaan maar dan blijkt dat hij soms een mogelijke parkeerplek overslaat, je op redelijk korte afstand langs de geparkeerde auto's moet rijden en ook niet al te snel. En als hij dan aangeeft een plek gevonden te hebben dan zit je zo dicht op de geparkeerde auto's dat hij altijd een keer extra moet manoeuvreren. Hij haalt de draai niet in één keer. Hij laat je indraaien tot je bijna tegen de deur van de geparkeerde auto zit, laat je dan naar voren rijden, scherp draaiend zodat hij uiteindelijk recht naar achteren kan rijden om de auto parallel aan de geparkeerde auto's te parkeren.
Als hij niet zo dicht langs de geparkeerde auto's zou hoeven te rijden kun je de draai in een keer maken. Ook ben je vooral bezig om naar de commando's op je dashbord te kijken, wanneer moet je op de rem trappen, wanneer moet je hem loslaten, wanneer moet je schakelen, etc.
En parallel inparkeren is er nog steeds niet van gekomen. Een keer kon ik het toepassen maar het was toen erg druk op de weg en voor de plek die vrij was was ik al te laat om het systeem te activeren.

Ik gebruik de automatische achterklep heel vaak; mooi systeem. Maar laatst stond ik in een parkeergarage, heel dicht tegen een muur met de achterzijde van de auto. Ik moest iets uit de bagageruimte halen en kon moeilijk inschatten of er genoeg ruimte was als de klep eenmaal open zou gaan. Ik deed de klep dus open maar moest mijn hand aan de knop houden om hem direct te laten stoppen als ik zou inschatten dat het toch niet zou gaan. Handmatig is het in zo'n situatie geen probleem de achterklep te openen. Er zit wel een beveiligingssysteem op die zodra hij een belemmering bemerkt hij stopt met openen maar dat heb ik nog maar niet uitgeprobeerd. Misschien dat ik eens een handdoek tussen de klep en het obstakel moet houden en daarmee nagaan of hij ook blokkeert als ik er mijn hand tussenhoud zonder er een pijnlijke hand aan over te houden.

Het gebruik van de afneembare trekhaak blijft lastig. Je weet gewoon niet zeker wat de stand van het sleuteltje is als je de trekhaak erop wilt klikken. Je kunt dat niet zien. Want het kan maar op één manier. Ik moet dus ergens een teken op dat sleuteltje gaan zetten. Alleen hoop ik dat ik dan weet wat het teken betekent als ik hem ga gebruiken. Je doet het namelijk gewoon te weinig om er ervaring mee te krijgen.

De electrische stoelverstelling kent een optie om de stoel nadat je het contact hebt uitgezet automatisch naar achteren te laten schuiven ('veel' of 'heel veel') zodat je makkelijker in en uit kunt stappen. De stoel blijft dan in die stand staan en als je dan weer instapt en je start de motor dan komt de stoel weer naar voren in de laatst gebruikte stand. Maar wil je eerst nog even een Maxicosy (we hebben een kleinkind van 8 maanden) op de achterbank plaatsen dan staat mijn stoel te ver naar achteren en past die er nog maar net in. Ik moet dan eerst mijn stoel naar voren verplaatsen om de Maxicosy makkelijk op de achterbank te plaatsen want hij komt dan net met de voorkant tegen de rugleuning. Het automatisch naar achteren verplaatsen heeft dus ook nadelen.

De rijbaanassistentie schakel ik niet in. Het is erg verwarrend. Soms detecteert hij de lijnen niet (of zijn de lijnen te onduidelijk) en soms rij ik er bewust overheen en heb ik geen behoefte aan een waarschuwing. En het is ook nog een raar 'piepje' dat je dan hoort (je kunt wel het geluidsniveau ervan instellen: heel zacht, zacht, harder).

Het bordensignaleringssysteem werkt zeker niet vlekkeloos. Hij combineert de wegsnelheden die hij via het navigatiesysteem 'kent' met de borden langs de weg. Soms ziet het systeem wel een snelheidsbord aan het begin van wegwerkzaamheden maar detecteert hij het snelheidsbord soms niet aan het eind ervan. En dan blijft hij lang op 30 of 50 staan terwijl je allang weer 50 of 80 kunt gaan rijden. Een leuke gimmick maar als ik ervoor zou moeten betalen dan zou ik het zeker niet aanschaffen.

Je kunt de stoelverwarming op drie standen zetten; prima. Maar dat geldt niet voor de stuurverwarming; òf hij is aan òf hij is uit. En op een gegeven moment wordt het stuurwiel erg warm, bijna te warm. Hij schakelt weliswaar na 15 (?) minuten vanzelf uit. Maar liever had ik gehad dat je deze net als de stoelverwarming in drie standen zou kunnen instellen.

De bagageruimteverlichting is ronduit slecht. Naast het feit dat er een lullig gloeilampje in de dakhemel zit (terwijl de rest van de interieurverlichting mooie LED-verlichting is) is er geen verlichting aan de zijkant van de bagageruimte. De rolhoes schermt daardoor de dakhemelverlichting geheel af en heb je er eigenlijk niets aan.
Ik denk dat ik binnenkort dat gloeilampje maar ga vervangen door een LED-exemplaar. Dan is dat 'probleem' in elk geval opgelost.

Als laatste wil ik de onduidelijkheid melden die er is met betrekking tot de Android Auto die er al maanden aan zit te komen. Op diverse forums lees je dat sommigen er al over beschikken, anderen geven aan dat hun dealer van niets weet, weer anderen zeggen dat hij tijdelijk is ingetrokken, etc etc. Kia zou hier veel duidelijker in moeten communiceren.

Maar ondanks deze kritiekpunten ben ik heeeeeel tevreden met de auto.

Android Auto

  • 10.700 km

Het wordt misschien eentonig maar ik stap nog steeds met heel veel plezier in de auto. Nog steeds geeft me de auto een veilig gevoel en heel prettige rijervaring.

Tja, en van SPAS heb ik ook nog steeds geen gebruik gemaakt. Een keer had ik het kunnen activeren maar ik was eigenlijk alweer te laat om het te activeren. Je moet namelijk het systeem activeren en het gaat vanaf dan de omgeving 'scannen' en gaat naar een vrij plekje zoeken. Tja, en als je dan al naast of half naast die vrije plek staat dan ben je dus al te laat.

Maar de belangrijkste reden dat ik deze vervolgreview schrijf is dat een week geleden Android Auto (en Carplay) is geïnstalleerd door een (Nederlandse) dealer. In Duitsland werd deze update al maanden geleden aangeboden maar de dealer waar ik in Nederland naar toe ga (ik woon vlak over de grens bij Sittard) gaf al enige tijd aan dat ze dat in Nederland nog niet wilden doen (nog teveel bugs). Maar verleden week was het dan zover. Tevens kreeg ik het meest recente kaartmateriaal geïnstalleerd.
Ik ben aangenaam verrast door Android Auto. Het werkt echt perfect. Nadat je je telefoon hebt aangesloten met de USB-kabel (je moet ook de app Android Auto op je telefoon installeren waarbij dit niet via Google Play kan; het voert hier te ver hoe je dat wel kunt doen) komt er in het homescherm op het display van de auto een nieuw pictogram (Android Auto). Als je die aantikt zie je het homescherm van Android Auto op je display.
De radio en DAB+ blijven gewoon werken. Je kunt ook met de knoppen op het stuur naar een volgende zender gaan of met de wisselknop op het stuur naar de verschillende keuzes van de radio of DAB+ gaan (FM, AM, etc). De audio-mogelijkheid van de Android Auto apps maken dan deel uit van die "cyclus".
Op dat homescherm zie je het muzieknummer dat je het laatste keer hebt afgespeeld (mits je een muziekapp of zelf muziek op je telefoon hebt staan en dit via afspeellijsten etc. via Google Play Music hebt geconfigureerd).
Tevens zie je de telefoonnummers die je als laatste gebeld hebt of ontvangen hebt en de afstand en rijtijd tot je woonadres (mits op Google aangegeven op je telefoon).
Ook laat hij de meeste recente berichten zien die je per SMS of Whatsapp hebt ontvangen en wie ze verstuurd hebben. Het laat niet het bericht zelf zien maar een notificatie. Je kunt er op allerhande manieren op reageren. Eén is door op de tekst "Ik ben nu aan het autorijden" te drukken die onder die notificatie te zien is. Hij stuurt deze tekst dan als antwoord op het ontvangen bericht. Je kunt dit ook later als je weer thuis bent terugzien in je Whatsapp- of SMS-berichten.
De navigatie werkt prima. Je ziet alle nieuwe wegen (tunnel Maastricht bijvoorbeeld) maar ook de verkeersintensiteit (groen, oranje, rood) op de wegen.
Maar het allerbelangrijkste vind ik de werkelijk perfecte integratie van Go Google en de spraakherkenning. Als ik het microfoonpictogram op het display aantik, of ik druk op de spraakbesturingsknop op het stuur, of ik zeg 'Go Google' (zonder een knop aan te raken) dan kan ik commando's geven die ook daadwerkelijk begrepen worden.
Er is één nadeel van dit systeem, en tegelijkertijd is het ook een beveiliging. Je kunt maar maximaal 6x achter elkaar bijvoorbeeld bij een muziek-app (Google Play Music, Deezer, Spotify, Tune In Radio, etc) scrollen of daarin keuzes maken. Met name speelt dat een rol bij muziek. Dit is bij Google/Android zo geprogrammeerd om te voorkomen dat je met Android Auto vervolgens een hele tijd achter elkaar met je app-scherm bezig bent.
Heb je bijvoorbeeld 20 thuisgemaakte afspeellijsten dan zie je er maar een paar op je scherm (logisch, gelet op de schermgrootte). Maar na een paar keer naar beneden scrollen stopt het en zie je de rest niet meer en kun je ze dus ook niet meer selecteren. Zodra de auto stopt kun je wel vrijelijk scrollen (bij een stoplicht, op een P-plaats, etc). je hoeft daarbij niet de motor af te zetten. Stilstaan is voldoende. Ik heb begrepen dat die restrictie er bij Carplay van Apple niet op zit.
Wat begrijpt de Google assistent zoal? Als er een bericht binnenkomt en je drukt op die notificatie (die notificatie zie je niet alleen op het home-scherm, maar ook bovenaan als je het navigatiescherm of het 'muziek'scherm hebt geactiveerd) dan leest hij de tekst voor. Grappig is als iemand een smiley heeft gestuurd dat wordt de volgende tekst uitgesproken: Chatbericht van xxxxx: 'lachend gezicht'. Of als iemand een foto heeft gestuurd met de tekst 'heerlijk zonnen' dan hoor je: 'bericht van xxxxx, foto en video, heerlijk zonnen'.
Nadat de tekst is uitgesproken wordt er gevraagd of je wilt antwoorden. Als je dat doet en je hebt de tekst uitgesproken wordt de tekst herhaald en wordt je gevraagd of je deze tekst wilt wijzigen of versturen of annuleren. Als je kiest voor 'versturen' dan zul je later als je thuis bent ook zien in je chatsessie dat die tekst verstuurd is, als ware hij door jezelf ingetypt.
Ik moet wel zeggen dat de spraakherkenning echt goed werkt als je rustig rijdt (tot 100km p/u ongeveer). Boven de honderd wil het nogal eens fout gaan. maar gelukkig wordt de tekst voorgelezen zodat je alsnog kunt bepalen of dat verstuurd moet worden of niet.
Een adres ingeven is heel simpel. Als je bijvoorbeeld naar de Dorpsstraat in Middelburg wilt rijden hoef je eigenlijk alleen maar 'Dorpsstraat Middelburg' te zeggen. Of als je naar een bedrijf in Utrecht wilt gaan dan zeg je xxxxxx in Utrecht en hij laat de mogelijkheden op het scherm zien waarvan het systeem denkt die je bedoelt. Daar kies je dan de goede uit en de route wordt berekend (binnen 1 seconde).
Als je het weer wilt weten in Madrid zeg je 'Wat is het weer in Madrid' en je hoort: "In Madrid is het licht bewolkt en 24 graden". Als je de weersverwachting wilt weten in New York dan zeg je: "Wat is de weersverwachting voor morgen in New York" en hij antwoordt: "De weersverwachting voor morgen in New York is regen en 20 graden".
Als je wilt weten hoe hoog de Eiffeltoren is dan vraag je dit en je hoort: '300 meter". Dit is geen grap ..............
Als je het album Tumbleweed Connection van Elton John wilt horen (mits je dat op je telefoon hebt staan of je het via Deezer of Spotify wilt horen) dan zeg je "play Tumbleweed Connection album", hij laat op je scherm zien via welke app (Google Play Music, Deezer of Spotify) je het wilt horen (mits geïnstalleerd op je telefoon), je kiest voor die app en het album wordt afgespeeld.
Ik kan nog wel even doorgaan maar me dunkt dat je nu een idee hebt van de mogelijkheden van het systeem. Ook moet ik er zelf nog aan wennen en de verdere mogelijkheden en de grenzen van het systeem moet verkennen.
Als laatste: als je Android Auto geactiveerd hebt dan kun je verder ook niets meer fysiek met de telefoon. Je ziet op het telefoonscherm het logo van Android Auto en is daarmee volledig geblokkeerd. Zelf een appje of bericht versturen of even googlen kan dan niet meer. Alles loopt dan via je auto-display waarbij het meeste zonirt bijna alles via spraak ingegeven moet worden. Je kunt zelfs geen adres of telefoonnummer meer intypen of dit uit je adresboek selecteren. Alles gaat dan per spraakherkenning.
Het grote voordeel: je komt niet meer in de verleiding even met je telefoon te spelen. Vandaar ook dat ze dit scrollen of surfen niet "verlegd" hebben naar het display van je auto en dus kun je maar een beperkt aantal keren scrollen bij bijvoorbeeld je afspeellijsten.
Voorlopig ben ik er erg blij mee. Als je vervolgens met geactiveerde ACC op de snelweg rijdt en je spreekt wat commando's in ("Hoe oud is President Trump", of "Rij naar de Steenakkerweg in Doenrade" en er wordt op gereageerd met een antwoord of een route dan voelt dat heel erg relaxt en 'alles onder controle'.
Dat Kia dit als update aanbiedt voor een al rijdend model vind ik echt top!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren