Kia Sorento (2021)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 26 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Keuzeproces
- 26 km
Na bijna 30 jaren auto’s leasen (de meeste hiervan in dienstverband, de laatste 4 als zzp’er), kwam midden 2021 het moment voor een nieuwe auto. Ik woon en werk in België en heb in vergelijking met Nederland meerdere opties als het gaat om bedrijfswagens.
Midden 2021 was de Belgische overheid volop bezig om de autofiscaliteit te herzien en aan het pushen voor EV. In tegenstelling tot NL zijn firmawagens in BE niet 100% aftrekbaar. Je zit al gauw op een max van 70% aftrekbaarheid, met 50% voor de grotere auto’s. BEV is voorlopig nog 100% aftrekbaar.
Dit was dus een element waarmee ik ook rekening moest houden. Daarnaast heeft België ook hele goede regelingen voor pickups en de luxere bussen (Mercedes, Volkswagen).
Een auto dient voor mij om op een betrouwbare en comfortabele manier bij mijn klanten te kunnen komen. Een reisauto dus, en geen raceauto. Dit is de enige auto in het gezin en moet daarom ook ruimte voor 4 volwassenen hebben en voldoende ruimte om met de auto op vakantie te gaan.
Gezien mijn jaarkilometers - sinds 1997 rijd ik gemiddeld 50,000km/ jaar met uitschieters tot 80,000 - is diesel nog steeds een valide overweging. Ca 20% van mijn ritten is langer dan 200km enkele reis.
Ik heb een EV serieus overwogen, rekening houdend met de volgende criteria:
- Hoewel 80% van mijn ritten onder 400km retour is, moest de auto voor langere ritten aan een snellader kunnen.
- Voorkeur voor een “hoogzitter”. In de afgelopen 20 jaar was dit voornamelijk het type auto waarin ik reed (zie mijn “Vorige auto’s”). Op de een of andere manier nodigt dit mij uit tot een wat rustiger rijstijl. Mijn “laagzitters” (BMW 320d combi, Audi A6 Avant diesel en Skoda Superb) waren de grootste boetemagneten.
- Mogelijkheid om met 4 volwassenen op vakantie te kunnen gaan. Wij huren meestal een appartement voor 2 a 3 weken in Zuid-Italië (1800-2300 enkele rit vanuit Brussel). Hoewel er steeds meer laadstations komen op dit traject ben ik nog niet overtuigd. De enige Tesla supercharger aan de oostkant van Sicilië is op 1 uur rijden van onze vakantieregio. De eerstkomende jaren dus rekening gehouden met een ICE vervangwagen voor 3 weken in de zomer.
- Een leasecontract tekenen in 2021 betekende dat de volgende auto in een fiscaal beperkend regime valt (ICE 0% aftrekbaar vanaf 2026, EV aflopend naar 67%). Om zo lang mogelijk zekerheid te hebben dus besloten voor aankoop, met de doelstelling om er 8 à 10 jaren mee te rijden. Budget (koop) 65k, met een max op 70k voor EV, ICE max 55k.
Gebleken is dat er voldoende auto’s zijn die aan de eerste 3 criteria voldoen. Het budget is in de meeste gevallen echter een breekpunt gebleken. Een budget van 80-90k voor dit soort auto’s schijnt eerder aangewezen te zijn.
Een acceptabel alternatief zou een break geweest zijn. Voor zover ik weet was er een jaar geleden nog geen sprake van een EV in break versie.
De laadinfrastructuur is in België nog niet zo ontwikkeld als in NL, maar men is op de goede weg.
Daarom, op zoek naar alternatieven: (plug in) hybride of nog een ouderwetse ICE. De keuze is dan veel breder en omvat ook breaks. De basis aanname was dat dit een auto ging worden waarmee ik zo lang mogelijk kon rijden.
Gekeken naar Superb/Passat/Mercedes E/Volvo V90/Hyundai SantaFe/Kia Sorento/Toyota RAV4 PHEV. De VAG producten vielen af snel af vanwege de 1.4 benzine motor. Deze moet volgens mij toch behoorlijk werken eens de batterij leeg is. Voor het woonwerk verkeer prima te doen maar niet op ritten >100km.
De Volvo dealer ging eerst met me aan tafel om door mijn rijdersprofiel te gaan. Hij raadde mij een PHEV af bij 35-40,000 km/jr en langere trajecten. Diesel/benzine zou eerder aangewezen zijn.
Lang geflirt met de Mercedes E 300de. Met enkele comfortverhogende opties vloog de offerte naar 80k+. Zelfs in de break versie is de kofferbak absurd klein.
Aangezien de Rav4 te klein was voor onze behoeftes, ben ik uiteindelijk bij het Koreaanse duo terechtgekomen (de Highlander kwam op dat moment net op de BE markt, maar buiten budget met 72k).
Ik heb een uitgebreide proefrit met de Sorento PHEV kunnen maken. Voor stadsritten en andere kortere verplaatsingen een goed concept, want volledig elektrisch en stil. Met een lege batterij ook een behoorlijk stuk op de autosnelweg gereden. Door komt de 1.6 turbo benzine mijns inziens tekort en verdwijnt de rust in het interieur volledig.
Ook geprobeerd om een proefrit in een Santa Fe te krijgen (diesel of PHEV). De dealer gaf niet thuis, voorraad staat in Luxemburg, afspraak maken om te kijken, geen garantie op beschikbaarheid voor proefrit.
Met de KIA dealer uiteindelijk in onderhandeling gegaan voor een Sorento. Mijn ervaring met de PHEV heeft uiteindelijk de doorslag gegeven en heb besloten een diesel te bestellen.
In oktober 2021 heb ik een van de laatste voorraadwagens kunnen vastleggen en in december geleverd gekregen.
Het betreft een Kia Sorento Sense, diesel, zwart metallic met lichtgrijs interieur. Enige extra optie is een trekhaak.
Tussenstand 20,000
- 20.000 km
Sinds midden december 2021 rij ik met de Sorento diesel en staan er na 7 maanden 20.000 km op de teller. Zoals verwacht is dit tot nog toe probleemloos verlopen, in ieder geval op technisch vlak.
Ik heb een voorraadauto aangeschaft en de keuze uit de kleurcombinaties was beperkt. Hierdoor kwam er bij de zwarte pearl lak een lichtgrijs interieur. Totnogtoe valt het vuil worden mee. Af en toe met een vochtige doek afnemen doet wonderen.
Met betrekking tot het dagelijks gebruik zijn er toch wel opmerkingen te maken.
Cruise control: in tegenstelling tot mijn vorige Sorento, is het niet meer mogelijk om naar een normale CC te gaan. Enkel de adaptieve CC is beschikbaar.
Lane keep assist: in een woord een drama. Deze is niet permanent uit te schakelen. Er is een keuze tussen signaleren en ingrijpen. Deze laatste grijpt soms erg aggressief in en kan leiden tot gevaarlijke situaties bij slechte belijning.
Op het dashboard zitten sierelementen (lijkt op een structuur met grote “schubben”). Dit leidt soms tot reflecties in de spiegels, waardoor deze slecht overzicht geven. De “spiegels” in het dashboard kan ik niet aan wennen. Als extra hulpmiddel is dit OK, maar niet ter vervanging van externe spiegels.
Er zijn ook enkele zaken verbeterd tov de vorige versie. Zo is het geluidsniveau duidelijk lager. Geen idee of dit komt door isolatie of het nieuwe aluminium blok, of beide. Het is zeker op lange afstanden aangenaam. Net als de vorige Sorento is er voldoende koppel aanwezig om vlot te kunnen rijden. Het is geen strepentrekker, maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht.
Bij ca 130 km/u draait de motor 2000 rpm, dankzij de 8 versnellingen. Bij het dooracceleren schakelt de auto wel terug naar 6. Moet het doseren nog wat verfijnen, denk ik.
De auto is in vergelijking met de vorige ca 16% zuiniger. Mijn slechtste verbruik, met veel korte ritten en stadsverkeer, ligt rond 8,6 l/100km. Maar 5,8-6,0 is ook heel goed mogelijk met een beetje beleid.
Ik heb een eerste beurt op 15k km laten uitvoeren. De bedoeling is om de auto zo lang mogelijk te rijden. Zo lang de auto op dezelfde naam staat geldt de fiscale aftrek per de huidige regelgeving. Bij een lease van 4 jaar zou de volgende ICE met nul procent aftrek in mijn boekhouding komen. Het alternatief zou dan verplicht BEV zijn en daarvoor vind ik 2026 te vroeg.
Om zo lang mogelijk van de auto te kunnen genieten, heb ik gekozen voor een vloeistoffen en filter wissel tussen de standaard 30k km beurten in. De eerste beurt op 15k km viel hoger uit doordat de zomerbanden niet in balans waren op alle 4 wielen. Met een verwachte vakantierit van 6,000 km wilde ik daarop geen risico lopen.
De balans is na 20,000 km positief. Comfortabele auto, gemaakt voor langere afstanden. Gebruik in de stad is OK, maar je merkt wel dat het een grote wagen is.
Tussenstand 50.000
- 50.000 km
Inmiddels staan er 50.000 km op de teller. Dit gaat toch iets sneller dan verwacht.
In de laatste 30.000 km enkele langere ritten gedaan, zoals een vakantierit naar Sicilie van ruim 6000 km op 3 weken. Daarnaast ook enkele weekend ritten van 800-1700 km. Tijdens deze langere ritten is het heerlijk toeven in de auto.
Verbruik is nu gemiddeld 7.18l/100km, met uitschieters naar 5.8 en 8.5. Gemiddeld is mijn auto met mijn rijstijl ca. 20% slechter dan het normverbruik van 5.9. Niet slecht mijns inziens. Bij mijn vorige Sorento lag mijn gemiddelde op 8.6, met uitschieters naar 10.
De start/stop zet ik wel altijd uit, omdat dit volgens mij een aanslag op de batterij is. Het extra brandstofverbruik hierdoor neem ik voor lief.
Ik heb in de afgelopen 8 maanden 2 keer een recall actie gehad. Niets spectaculairs, met ca. een half uur per keer in de garage.
Ik erger me het meest aan de zgn. "safety" systemen. Ik had gehoopt dat het met het meer rijden zou wennen, maar de werkelijkheid is anders.
Adaptieve cruise control doet normaal goed zijn werk, maar ik heb af en toe toch last van fantoom remmen. Zonder aanleiding houdt de auto in of remt zelfs actief af.
Verder is de lane keeping/lane departure assist ronduit gevaarlijk. Je kunt deze uit zetten, maar om onverklaarbare reden schakelt deze zich soms ook zelf weer in. Levensgevaarlijk als dit in zones met wegwerkzaamheden of 60 km zones gebeurt.
Lane keeping houdt de auto iets teveel rechts in het rijvak. Dit is OK voor de rechter rijbaan, maar op de andere rijvakken krijg ik hier toch een onbehaaglijk gevoel bij.
Ik gebruik het multimedia scherm vooral in combinatie met Apple Carplay. Helaas werkt deze alleen met kabel, wireless bestaat (nog) niet. Wel jammer, aangezien er ook een inductieve lader is. Dit is in principe een mooie opberglocatie en in zo'n geval zou ook het klepje gewoon dicht kunnen. Nu zit mijn telefoon vast in een Brodit houder.
Het centrale scherm is wel iets aan de trage kant, maar niet echt storend.
De navigatie van Kia gebruikt de Here kaarten. Er is wel verkeersinformatie, maar deze is niet zo snel als die van Waze. De Kia kaarten heb ik sinds de aankoop al 3 keer kunnen updaten.
Inmiddels heeft de auto 1 reguliere onderhoudsbeurt en 2 olie/filterwissels achter de rug. Totale onderhoudskosten/km liggen nu op 0,025 €.
Als ik het standaard schema gevolgd zou hebben was dit 0,015 geweest.
Totale km kostprijs, rekening houdend met een afschrijving naar nul op 5 jaar, ligt nu op ca 50 cent.
Bij de volgende beurt, kort voor de zomervakantie, moet er wel naar een kleine rammel in het pano dak gekeken worden. Ik heb geen last van lekkage, waarschijnlijk is het een van de draagpunten.
Na 50.000 km dieselen in deze Sorento heb ik nog steeds geen spijt van de keuze.
Ik kijk af en toe nog wel eens naar EV alternatieven, maar ben nog niet overtuigd. Er zijn nog niet zoveel mogelijkheden met snelladen, 400km+ echte range, een grote koffer van 500+ liter en een prijs onder 60k€.
Op naar de 100.000 km.
Tussenstand 75,000
- 75.000 km
De auto is een feest om mee te rijden. Daarom staan er na amper 6 maanden al weer 25,000 km extra op de teller.
Voor de zomer enkele lange ritten naar het noorden van Duitsland gemaakt, alsook naar het noorden van Italie.
Tijdens de zomer de nodige kilometers gemaakt van Belgie naar Sicilie, in totaal een ruime 7,000 km. Verbruik in de vakantieperiode was 6.81 l/100km. Voorwaar geen slecht cijfer, gezien de hoge temperaturen en (soms) snelheden.
Juist op langere ritten bewijst de auto zich door de stilte (alles is relatief uiteraard) en de baanvastheid (OK, het is geen GT). Enige bemol op dit soort ritten is dat de achtertrein korte dwarsrichels nogal hard doorgeeft. Ik had dit bij mijn vorige Sorento ook, jammer dat dit niet wezenlijk beter geworden is.
Bij volle (vakantie)bezetting is dit echter niet te merken. Misschien een paar betontegels in de koffer als ik leeg rond rij?
Zoals eerder gemeld, wordt het onderhoud iedere 15,000 km gedaan. Het longlife onderhoudsschema voorziet dit iedere 30,000 km maar aangezien deze auto waarschijnlijk langer dan 4 jaar bij mij blijft laat ik olie en filters vervangen op de 15,000 km tussen de standaard longlife beurten in.
Dit betekent ook dat mijn reguliere onderhoudskosten ca. 80% hoger zijn dan nodig. Met 3 cent/km vind ik dit nog wel acceptabel.
De auto is goed in elkaar geschroefd, dus tot kort geen nood gehad aan reparaties, op een afgebroken steun voor een zonnescherm achter na. Schade 5 Euro.
Waarschijnlijk door het slechte Belgische wegdek is er wel e.e.a. gaan rammelen: het panodak maakt enkele bijgeluiden. Binnenkort moet deze eruit en opnieuw in zijn rails geplaatst worden. Hopelijk is dan de rammel voorbij. Verder was er een moer losgetrild aan de binnenkant van de kofferklep. Deze is vastgezet.
Ter voorbereiding op de winters heb ik een Defa 1900 interieurverwarming laten plaatsen. Deze wordt met 220V gevoed en moet ervoor zorgen dat ik straks geen ruiten moet krabben.
Bijkomend voordeel is dat de motor geen energie moet steken na de start in het verwarmen van het interieur. Hopelijk draagt dit bij aan mijn lange termijn behoud van de auto.
Ik heb nu bijna 50,000 km op de eerste set zomerbanden gereden (Continental). Waarschijnlijk zit er nog 20-25,000 ruimte op voor ik op 3mm kom.
Met de Hankook zomerbanden op de vorige Sorento heb ik 93,000 km gedaan. Dat ga ik nu zeker niet halen, maar 65-70,000 km met 1 set op een AWD zal nog in orde zijn, niet?
Het begint een beetje eentonig te worden, maar ik ben nog steeds tevreden van de keuze voor een diesel. EV begint toch wel een beetje te lonken, maar gelukkig zijn er in deze prijscategorie (50k€) niet veel modellen.
Inmiddels 90,000 km
- 90.000 km
In een eerdere review heb ik een rammel in het dakpaneel gemeld. Bij 80000 km is het pano dak eraf gehaald en een nieuw mechanisme geplaatst. Sindsdien zijn de rammelgeluiden weg.
Inmiddels is de 90,000 km beurt ook uitgevoerd zonder verdere bijzonderheden.
Aangezien ik mijn auto op een “zwaar gebruik” schema in het onderhoud heb, heb ik ook maar eens gepolst naar de vervanging van de DCT olie. Dit wordt in dit schema voorgeschreven, maar blijkbaar ben ik de enige klant die hierom heeft gevraagd. Zelfs het werkplaatshandboek van Kia gaat uit van het niet vervangen hiervan. Zal waarschijnlijk ook te maken hebben dat de weinige diesels die in omloop zijn, via een leasemij lopen. Binnen en contract van 120-150k zal er wel weinig mis kunnen gaan met de DCT…..
Winterbanden staan er inmiddels ook al weer een aantal maanden op en hebben zich in januari al bewezen. Zelfs met deze banden blijft het verbruik nog steeds onder de 7,2 liter.
Hoewel ik in het begin zeer gecharmeerd was van de looks van de auto na de vorige versie, merk ik nu toch dat het ontwerp slecht ouder wordt. Recht van voor en achter ziet het er stoer uit, maar van de zijkant schort er toch iets aan de proporties. Het komt allemaal erg massief over van opzij, misschien heeft dit te maken met de zwarte lak?
De Sorento blijft nog steeds een aangename reisauto, die zijn werk in stilte doet.
De 100.000km voorbij
- 105.000 km
Na ruim 100.000 km kan ik een lange termijn overzicht maken.
Voor mij is het financiële aspect doorslaggevend geweest bij de aanschaf. De auto werd aangeschaft op mijn eigen BV en ik had voor een brandstofauto een budget van ca. 50.000 Euro, voor een EV ca. 10.000 meer.
Uiteindelijk de keuze laten doorslaan voor een diesel.
Mocht ik de keuze nu nog eens moeten maken, zou ik waarschijnlijk richting een Tesla Y of een Kia EV6 gaan. Als de Tesla 3 een liftback geweest zou zijn, zou die ook in aanmerking komen.
De bedoeling is om tot einde 2029 met deze auto te blijven rijden. Daarna mag ik o.a. Brussel niet meer inrijden (voor zover ik dat zou willen). Bij mijn huidige gebruik zou er dan 400.000 op de klok kunnen staan.
Zoals waarschijnlijk gekend heeft Kia een 7 jaar of 150.000 km garantie periode. Tot nog toe heb ik alleen gebruik moeten maken van de garantie voor interventies aan het panoramadak. Gelukkig binnen garantie want de operatie duurt maar liefst 12 uren en de onderdelen kosten ruim 1300 ex BTW.
Ik heb recent met mijn garagist de onderhouds/problemen geschiedenis van de auto doorlopen. Buiten het reguliere onderhoud is de auto alleen voor het panodak binnengeweest. Van alle Sorento’s van deze generatie ben ik bij hun ook de enige met het probleem.
Vanwege toch iets teveel korte afstanden laat ik ieder 15.000 km een olie- en filterbeurt uitvoeren.
Een oliewissel op de DCT bak is inmiddels uitgevoerd.
De totale kosten exclusief afschrijvingen liggen op 0,22€/km. Inclusief afschijvingen (op 5 jaar naar nul) kom ik dan op 0,46€/km.
Gezien de huidige afkeer van diesel zal de afschrijving iets hoger liggen. Met een quote van wijkopenuwauto kom ik op een totaalprijs van 0,56€/km.
Voor dit formaat auto m.i. acceptabel.
Mijn grootste kosten liggen, na de afschrijvingen, bij het dieselverbruik. Dit ligt op ca. 0,13€/km. Mijn reëel verbruik ligt op 7,15 l/100km, wat niet slecht is voor een zeecontainer. Mijn beste was 5,1 l/100km op een 900 km rit.
Evenals met mijn vorige Sorento is het bandenverbruik OK. Ik heb nu 63.000 km op de originele zomerset gereden en ik kan er theoretisch nog ca 15.000 mee rijden. Daarna moet er wel een volledige set van 4 op vanwege de AWD.
Is er dan geen enkel nadeel?
Zeker, in België wordt een forse diesel fiscaal kapot gemaakt. Inschrijvingstax en rijtax zijn hoog (hoewel in vergelijking met NL nog steeds een schijntje) en de bijtelling (VAA in BE) is met ca 550€/maand (netto ca. 280€) ook geen koopje (als deze auto in NL te koop zou zijn ligt de bijtelling op 1250-1400/maand, dus uiteindelijk is BE op dit vlak zo gek nog niet).
Een EV van het formaat Tesla 3/Y of Kia EV6 zou op maximaal 250€/maand (netto 135€) in bijtelling kosten, terwijl we over veel sterkere en zwaardere auto’s spreken.
Uiteindelijk zal dit financieel aspect wel de doorslag gaan geven.
Op naar de 200,000…
Bandenwissel en nieuwe remblokken
- 110.000 km
In mijn vorige review had ik gemeld dat ik al 63.000 km op de originele set Conti’s had gereden. Hoewel er nog voldoende profiel op de banden zat (voor 3,8, achter ~5mm), heb ik toch besloten om de gehele set (want AWD) voor de zomervakantie te vervangen.
Bij een vochtig wegdek merkte ik dat over de laatste 10.000 km de tractie voor slechter is geworden en op rotondes begon te schuiven over de voorkant.
Recent is de volledige set derhalve vervangen door Goodyears Eagle F1 Asymmetric 6. Deze zijn stiller dan de Conti’s. Hopelijk kan ik er nu weer 60.000 km mee voort.
Verder zijn bij 110.000 km de remblokken voor vervangen. Dit is de eerste keer dat deze vervangen werden.
Kosten tot zover (tussen haakjes per km):
Afschrijvingen 21.000 (0,19)
Brandstof 13.900 (0,13)
Onderhoud en reparaties 3.700 (0,03)
Banden 2.300 (0,02)
Belastingen en verzekeringen 6.400 (0,07)
Totaal 47.300 (0,43)
Blijkbaar is de verkoopwaarde zich aan het stabiliseren, ondanks de extra km’s. In de afgelopen 25.000 is de restwaarde via www.wijkopenautos.be niet wezenlijk veranderd.
Ik probeer de variabele kosten onder controle te houden, met name door een rustige en anticiperende rijstijl. Dit vindt zijn weerslag in (inmiddels marginale) verbeteringen in het verbruik per 100 km, en banden/remmen slijtage. De remschijven voor kunnen volgens mijn garage nog zeker mee tot 200.000 km.
Uiteraard blijft een totaal kostenplaatje van 47kEUR veel geld in 2,5 jaar. Met de vele mogelijkheden om mijn werk grotendeels van thuis te kunnen doen is een dergelijk kostenplaatje tamelijk absurd. Een en ander kan natuurlijk ook veel goedkoper met een B-segmenter, maar met minder comfort.
Als ik terugkom op de auto's die de revue zijn gepasseerd in het keuzeproces, lijkt het erop dat ik de goede keuze heb gedaan.
Tussenstand 120,000 km
- 120.000 km
Inmiddels staat er 120.000km op de klok.
In de afgelopen 15.000 km zijn er geen bijzonderheden geweest. Zoals elke zomer is er ook nu weer een rit naar Sicilië geweest. Met lokale verplaatsingen ca. 6.000 km op 2,5 week. Het kijkt erop dat de keuze voor Goodyear zomerbanden een goede is geweest.
Het verbruik was dit jaar ca 1 l/100km minder (13%!) dan het voorgaande jaar op Conti’s. Dit zal deels te verklaren zijn door lagere temperaturen (vorig jaar rond de 40, nu bijna 10 grden “kouder”) en deels door een misschien iets rustiger rijstijl.
De Goodyears zijn ook behoorlijk stiller dan de Conti’s. Op de gatenkaaswegen in België merk ik dit uiteraard veel minder maar op de meeste Nederlandse biljartlakens is dit wel te merken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik wil dat ze stiller zijn, ik heb er voor de zomer juist 850€ voor neergelegd 😉
Na 120.000 km denk ik ook iets te kunnen zeggen over de technische kant. De auto is goed in elkaar geschroefd, tot op heden nog geen last van permanente kraakgeluiden in het interieur. Ik lees her en der op andere fora ook over krakende geluiden aan de achterkant, hetzij ophanging of achterklep. De mijne heeft dit gelukkig niet. Door de uitstekende 360graden camera’s is het parkeren een fluitje van een cent en zijn de velgen ook nog in zeer goede staat. De standaard velgen zijn ook winterbestendig.
De ophanging van de auto is stevig te noemen, zonder dat het oncomfortabel wordt. Ik heb het idee dat ie aan de achterkant iets te licht is, want bij korte oneffenheden in een bocht dribbelt de achterkant een beetje naar buiten. Met voldoende belading tijdens vakantieritten heb ik hier geen last van.
Met het panodak heb ik nog steeds een haatliefdeverhouding: ik zou niet zonder willen, want vooral buiten de zomer is het heerlijk om meer licht in de auto te hebben, maar de kraakjes en piepjes zijn nog niet helemaal weg. Ik vraag wel om bij iedere beurt te reinigen en te smeren, hetgeen enigszins helpt.
De lak van de auto is wel een puntje van zorg: door steenslag heb ik enkele plekken waar de zwarte lak verdwenen is. Het lijkt erop dat de lak veel gevoeliger is voor steenslag dan bij mijn vorige auto’s.
Ook heb ik sneller last van hele dunne krasjes op de zijkanten (bijv. bij het parkeren naast een struik). Zwart is niet echt de ideale kleur...
Ik overweeg een polijstbeurt te laten doen en dan een PPS wrap te laten plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang gaat zoiets mee?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.