Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2023)

autoreview

Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2023)

Signalement

UitvoeringSorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst9.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische auto met wel enkele merkwaardigheden

  • 9.000 km

Sedert Maart 2023 zijn wij in het bezit van deze mooi vormgegeven Kia Sorento (MQ4) en dan wel de Executiveline.

Inmiddels alweer zo'n 9000Km achter de rug en we zijn onverminderd enthousiast over de auto. Naast het fijne rijden en het naadloze samenspel van het Hybride Systeem voelt de auto ook nog eens echt premium aan, ook de afwerking binnen laat niks te wensen over dat is allemaal tiptop in orde.

Over de ruimte zowel voor, op de achterbank als de kofferruimte valt ook al niks te klagen.

Wat mij vooral opvalt is dat voor zijn rijklaargewicht van 1816 en zijn niet-zo-aerodynamische voorzijde (SUV's zijn doorgaans uberhaupt geen aerodynamische wonderen) valt het verbruik ons echt alleszins mee.
We schommelen met het gemiddeld verbruik tussen de 5.8 en 6.3 Liter op 100km. En dat is een stuk lager dan de WLTP opgave. Hierbij moet ik overigens wel zeggen dat ons dagritme voornamelijk bestaat uit ritten overdags. m.a.w. 100Kmpu max. Als ik een poosje harder dan 100Kmpu rijd (120/130) dat het gemiddelde verbruik snel omhoog schiet naar zo'n 6.8l maar dat is nog steeds een hele nette score voor een SUV van dit formaat.

We zijn erg blij met de auto maar de auto heeft ook zeer zeker wel wat schoonheidsfoutjes, merkwaardigheden en praktische ongemakken die ik hier opsom:

Trekhaak
Wij hebben de wagen door de dealer laten voorzien van een 13polige afneembare trekhaak.
Je krijgt dan letterlijk alleen een Trekhaak en een 13 polige jaeger connector, maar verwacht geen opties die je bij een auto in deze klasse zou mogen verwachten als automatisch uitschakelen achteruitrij sensoren, automatich uitschakelen autonome noodrem assistentie (FCA), aanhanger verlichtingscontrole etc.
Deze zaken zijn wel met de hand in de boardcomputer uit te schakelen, maar dit zit goed verstopt in de menu's en staan ook niet bij elkaar. Als je vaak wisselt van met en zonder aanhanger rijden kan ik mij voorstellen dat dit frustrerend werkt.
Daarnaast bestaat ook de kans dat men vergeet de sensoren weer in te schakelen na het afkoppelen aanhanger.
Een minpuntje dus.

Keyless Entry
Bij Kia nemen ze Keyless entry wel heel erg letterlijk.
Je kunt zonder sleutel de auto betreden en starten, daarna moet je alles zelf doen. Als je de auto verlaat springt hij niet vanzelf op slot (onze voorgangers Opel en renault deden dat wel). In plaats daarvan krijg je wel een berichtje op je telefoon (Kia Connect App) zodat je de auto dan alsnog op slot kan zetten.
Ik noch mijn dealer weet waarom Kia hiervoor gekozen heeft.

Spraakbediening bevat een bug
Voor ons geen echte showstopper, en dit zal ongetwijfelt opogelost worden middels een software update een dezer dagen.
Als wij via spraakbediening de stoelverwarming voor de passagierstoel inschakelen, gaat inderdaad de stoelverwarming aan maar schakelt de auto ook het alarm in met alle toeters en bellen welke enkel uit te schakelen is door de auto stil te zetten, uit te schakelen, op slot te zetten en weer in te schakelen.

Bekleding bij voeten op achterbank
De vloerbekleding bij de achterbank begint bij ons nu na 3 maanden al enigzins wat beginnende slijtvorming te vertonen (met name het deel waar de hakken tegenaan stoten). Ik zet dus mijn vraagtekens bij hoe dit zich verhoud over een wat langere periode. Ik houd dit in de gaten en zal een update posten als dit verergert.

Reviews
Voor ik de auto kocht heb ik uiteraard zo een beetje elke review van de Sorento bekeken. Een ding wat vaak naar voren kwam uit de wat eerdere reviews was het hybride systeem en dan met name de merkbaarheid van het inschakelen van de Dynamo's. Eerlijkheidshalve merk ik hier werkelijk niks van en in de recentere reviews hoor je dit ook niet terug. Ik kan er geen informatie over terugvinden bij Kia maar mijn vermoeden is dus dat Kia dit heeft opgemerkt en heeft verholpen.

Al met al naast de kanttekeningen zijn wij na 3 maanden nog steeds erg blij met onze aanschaf.
Of we de auto opnieuw zouden aanschaffen met onze huidige kennis? Jazeker, maar dan wel met elektrische trekhaak want daar wordt FCA en de achteruitrijd sensoren wel uitgeschakeld bij aankopeen aanhanger.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.