Kia Rio 1.4 CRDi Super Pack (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Rio 1.4 CRDi Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Auto opgehaald
- 60 km
Ik heb vandaag mijn nieuwe auto opgehaald bij de dealer. Na eerst een proefrit in de benzine uitvoering en daarna de 1.1CRDi heb ik gekozen voor de 1.4CRDi. Deze heeft net wat meer koppel en vermogen dan de 1.1CRDi en dat rijd toch net wat prettiger.
Ook al heb ik de auto nog maar een paar uur en heb ik er nog maar een paar kilometer in gereden, een aantal zaken vallen meteen op ten opzichte van de eerste paar kilometers in mijn vorige auto ( Seat Ibiza 1.2TDI Ecomotive ).
Versnellingsbak en koppeling
De versnellingsbak in de Ibiza was de eerste 15.000 kilometer ronduit stroef, de KIA RIO schakelt vanaf de eerste kilometer meteen soepel en strak en de 6e versnelling heb ik in de Ibiza ook erg gemist.
Bij de Ibiza zat de koppeling meteen hoog, bij de Rio op de plek waar die hoort, wel even wennen.
Stoelen
De stoelen in de Rio zitten geweldig! Zeker onderin de rug veel meer steun dan ik gewend was.
Verder veel meer ruimte achterin en de kofferbak is met de dubbele bodem erg makkelijk om losse rommel zoals lampjes, startkabels, hesjes en dergelijke onder te verbergen.
Verder nog weinig ervaring, de komende tijd zal ik meer posten.
Volgende update
- 1.700 km
Intussen staat de teller op 1700km en heb ik twee keer de tank volgegooid. Hoog tijd voor een kleine update.
Vorige week heb ik de auto terug moeten brengen naar de dealer voor een klein probleem. Achter het dashboard zat een ontzettend irritante rammel/trilling.
Na onderzoek bij de dealer bleek dat dit de stekker was van de trekhaak die ik heb laten monteren. De stekker zat niet goed vast waardoor die kon resoneren. Dit is netjes binnen een paar uur opgelost.
Intussen twee keer getankt. Het verbruik valt nog wat tegen. Ik kom nu gemiddeld uit op 5.29 liter op 100 kilometer. Ik kan met de huidige tankbeurt wel merken dat de actieradius duidelijk groter wordt. Mijn boordcomputer staat op dit moment voor deze tankbeurt op 4.8l/100km.
Voor de rest rijd de auto geweldig.
Uitgebreidere review
- 7.250 km
Intussen heb ik de auto nu een kleine drie maanden. Nu met ruim 7000 kilometer op de teller vind ik het hoog tijd voor een update.
De auto rijdt fantastisch. Ik blijf hem vergelijken met de vorige auto ( Seat Ibiza ). De RIO wil tenminste rijden. Het moment dat je de koppeling op laat komen merk je dat de auto wil rijden. De Ibiza was wat dat betreft een dood blok staal.
Wat me het meest verbaasd zijn de autostoelen, die zitten echt geweldig. Vanaf dag 1 geen rugklachten meer. De stoelen geven ontzettend goed steun en zitten erg ontspannen. In de Ibiza bleef ik afstellen aan de stoel, in de Rio hoeft dat absoluut niet.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik blijft steken op ongeveer 1:20. Ik moet wel opmerken hierbij dat ik heel veel binnendoor kilometers maak 80/100km wegen van en naar mijn werk. Op de snelweg merk je meteen dat de auto meer diesel lust.
De tankinhoud valt me wel iets tegen. Ik kan volgens de boordcomputer ongeveer 770km rijden op een tank. Wanneer ik dan tank krijg ik er ongeveer 33 liter in terwijl er volgens mij een 45 liter tank in zit. Waarom ik die laatste 12 liter niet kan benutten is mij een raadsel.
Stilte
Nog een groot verschil met de Ibiza is de stilte in de auto. Je kan merken dat de auto goed is geisoleerd. Er komen erg weinig motorgeluiden binnen en ook rijgeluid wordt tot een minimum beperkt. Er netjes gedaan.
Minpuntjes
Ik heb tot nu toe een aantal kleine minpunten kunnen vinden.
Radio/Geluid
De autoradio heeft bij vlagen erg slecht ontvangst. De ene dag heb ik kristalhelder radio-ontvangst, de dag erop ontvang ik bijna niets.
Ook de speakers zijn niet echt denderend, zeker niet voor wat lagere bastonen komen ze hopeloos te kort.
Cruisecontrol
Ander minpunt is de cruisecontrol, elke keer als je de auto start moet je de cruisecontrol weer aanzetten dmv een knopje op het stuur.
Ik maak veel gebruik van de cruisecontrol, van mij mag die altijd geactiveerd zijn.
Tankinhoud
En zoals ik al eerder zei; Waar zijn die andere 12 liters diesel die ik niet kan gebruiken nu? Ik zou in theorie 45x20 = 900km ver moeten kunnen komen op een tank. Of in elk geval rond de 800 a 820 voordat ik moet tanken met een veilige marge.
Nu tank ik steeds tussen de 28 en 33 liter.
Samenvattend
Zeer tevreden over de auto, het is echt een verademing om in de RIO te rijden. Ook de 1.4 diesel keuze ben ik erg blij mee.
Grote update
- 50.000 km
Ik heb de auto intussen meer dan een jaar en ik heb deze week de 50000km grens aangetikt. Hoog tijd voor een grote update.
De auto rijdt nog steeds geweldig. En ik blijf het zeggen dat deze auto totaal niet te vergelijken is met de 1.2TDI Ibiza waarin ik hiervoor heb gereden.
De enige kosten die ik tot nu toe aan de auto heb gehad waren een standaard beurt, een bandenwissel naar de winterbanden en twee weken geleden een kapotte koplamp. Verder geen bijzonderheden. Vandaar ook dat ik mijn oordeel heb aangepast over deze auto.
Voor wat betreft de eerder genoemde minpunten:
Autoradio:
Probleem met de storing op de radio is gevonden. Sinds ik een nieuwe laadkabel heb voor mijn telefoon is het probleem opgelost en is het ontvangst van de radio uitstekend.
De speakers blijven enorm tegenvallen. Binnenkort laat ik de speakers vervangen voor een fatsoenlijke composet, versterker en kleine subwoofer. En uiteraard dempende matten in de deuren.
Cruisecontrol:
Heb ik nagevraagd bij de dealer die het weer na heeft gevraagd bij KIA. Jammer genoeg is dit niet aan te passen. Elke keer bij het starten van de auto moet je dus handmatig de cruisecontrol activeren.
Slotsom
Als de volgende 50000km net zo gaan als deze dan teken ik er voor! :)
Update
- 73.000 km
En wederom een kleine update.
De geluidsinstallatie in de auto is vervangen. Dit is iets wat ik iedereen die een KIA Rio rijdt kan aanraden. De speakers in de voordeuren zijn vervangen voor een composet. De tweeters zijn hoog in de deur verwerkt. Alle vier de deuren zijn voorzien dan dempingsmateriaal.
In de kofferbak heb ik een subwoofer geplaatst ( zelfbouw ) en alles wordt aangestuurd door een simpele 4 kanaals versterker. Zelfs zonder subwoofer klinkt het zeer goed maar met de subwoofer is het geluid helemaal af. Het hoeft niet heel hard maar het klinkt nu in elk geval zuiver zonder hoofdpijn te krijgen.
Intussen heb ik ook twee nieuwe voorbanden en zijn de banden die daarop zaten verhuist naar achteren. Bij ongeveer 65.000km begon ik de achterbanden te horen. De dealer constateerde dat de banden aan het cuppen waren. Dit schijnt een combinatie te zijn van de ophanging van de Rio samen met mijn Phantom velgen.
Verder zonder problemen bij deze kilometerstand gekomen. Verbruik blijft ook prima. Gemiddeld tussen de 1:18 en 1:20 afhankelijk van de hoeveelheid kilometers op de snelweg. Record tot nu toe is 1:22 volgens de app Fuellog.
Winterbanden er onder
- 82.000 km
Afgelopen woensdag bij de dealer geweest voor de bandenwissel. Winterbanden zitten er intussen onder. Alle 4 hebben nog 5mm profiel en kunnen deze winter nog mee.
Ik kreeg wel de mededeling dat de beide achterbanden op de zomervelgen aan vervanging toe waren. Daarvoor dus twee nieuwe banden besteld ( Vredestijn ).
Verder nog steeds niets bijzonders met de auto gehad. Eerst volgende keer bij de garage wordt de 90.000km beurt.
Groot onderhoud ( 90.000km )
- 87.000 km
Intussen 87000km op de teller en voor de echte koude de 90.000km beurt uit laten voeren.
Ik had last van een klein euvel. Bij exact 1500 toeren hield de auto af en toe ietsje in. Net alsof de ECU beetje gas wilde bij geven om daarna weer een klein beetje in te houden.
Bij de grote onderhoudsbeurt is onder andere het brandstoffilter vervangen en ik heb tot op heden dit gedrag nog niet weer mee gemaakt.
Verder is er een lijn kapot van de achterruitverwarming. Hierover moet ik nog verder contact opnemen over de verdere afhandeling.
De dag na de grote onderhoudsbeurt kwam ik er achter dat een van de koplampen was gesneuveld, zal je net zien. Gisteren weer langs geweest en beide koplampen laten vervangen.
Totale kosten van de deze onderhoudsbeurt: 308,11.
Ruim boven de ton.
- 113.000 km
Intussen weer een tijd verder. De auto staat al weer een tijdje op zijn zomerbanden en de volgende kleine beurt komt er weer aan ( 120.000km ).
De auto blijft geweldig en zonder problemen rijden. Ik merk alleen tussen de 1500 en 1900 toeren bij het gas geven dat de motor meer lawaai begint te maken. Het lijkt op een soort gegrom en doet zich vooral voor in de 2e en 3e versnelling.
De dealer heeft dit geluid ook opgemerkt maar geeft aan dat dit geen kwaad kan en "hoort" bij het blok. Ik zelf vermoed dat dit de distributieketting is die te horen is. Op het Kia forum lees ik hier meer over.
Verder nog steeds niets aan te merken op de auto.
Eerste APK
- 135.000 km
Daarnet terug van de eerste APK. Intussen rijd ik alweer 3 jaar in deze RIO.
Ik heb alle kosten de afgelopen drie jaar bij elkaar opgeteld en kom dan uit op 2700 euro aan onderhoud. Dat is heel wat minder dan de vorige auto die me in drie jaar tijd meer dan het dubbele heeft gekost, de review staat nog wel hier op de website.
Verder geen enkele op of aanmerking over de auto, hij rijd nog steeds geweldig.
Grote update
- 162.000 km
Intussen de auto uit garantie, die was immers tot 150.000 of 7 jaar wat als eerste voorbij komt. In mijn geval was dat dus de kilometerstand.
Enige noemenswaardige sinds de afgelopen review is dat de remschijven voor zijn vervangen. De auto trilde nogal bij het licht remmen alsof de schijven krom waren getrokken. De enige verklaring die ik daar voor heb is dat ik vlak voordat het trillen begon een noodstop op de snelweg heb moeten maken.
Het was volgens de dealer absoluut geen noodzaak om ze te vervangen maar met de kilometers die ik maak per week gaat dat trillen irriteren. Overigens waren het ook de kosten niet om ze te vervangen.
Verder absoluut geen klachten over de auto. De stoelen zitten nog steeds erg goed, motorisch nog geen enkele klacht en alles doet wat het moet doen.
Grote update
- 195.000 km
De auto tikt inmiddels bijna de 200.000km aan dus hoog tijd voor een update.
Qua onderhoud bevalt de auto nog steeds meer dan prima.
Het geronk van de motor tussen 1500 en 1800 toeren is iets aanweziger geworden. De dealer heeft dit nagekeken en kan verder niet vinden waar dit vandaan komt. De auto rijd er verder niet minder onder overigens en sinds dat het geluid wat harder is geworden heb ik alweer dik 20000km gereden zonder problemen.
Ook in de tussentijd een aantal keer mijn koplampjes moeten laten vervangen. Die hebben echt de neiging om na ongeveer 8 tot 10 maanden de geest te geven.
Voor de rest bevalt de auto nog erg goed. Hij rijd nog steeds erg prettig, is heerlijk stil van binnen. De geluidsinstallatie na de upgrade is perfect.
Meer kan ik er niet van maken, als de auto zo blijft rijden zonder al te veel onderhoud rijd ik er met plezier nog jaren in.
220,000km bereikt
- 220.000 km
Intussen ruim boven de 200.000km gereden met de auto. Net met 220.000km weer een kleine beurt gehad.
Lang verhaal kort; Kleine onderhoudsbeurt van 300 euro inclusief APK. Lampje van de kentekenverlichting moest voor de APK vervangen worden. Voor de rest niets aan de hand met de auto.
De auto rijd nog steeds erg goed en de onderhoudskosten zijn nog steeds laag. Afgezien van de reguliere zaken zoals remblokken, remschijven, banden etc heb ik nog steeds geen rare zaken met de auto gehad.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn KIA RIO.
Ruim een jaar verder
- 260.000 km
Intussen weer ruim een ( bijna ) probleemloos jaar verder. Ik heb weer ruim 40.000km extra op de klok gezet.
Enige kleine probleempjes het afgelopen jaar waren de bestuurdersstoel, achterklep en een APK afkeur in verband met vocht in een achterlicht.
Bestuurderstoel
Dit was voor mij voor het eerst. Van de bestuurdersstoel was een hoek afgebroken waarmee je de stoel in hoogte kon verstellen. Hierdoor voelde het voor mij als of er iets met de ophanging mis was.
Een nieuw stoelframe bij Kia is onbeschoft duur, alleen al de zitting ( zonder bekleding ) zat rond de 500 euro.
Ik heb via onderdelenlijn.nl een complete stoel op de kop kunnen tikken voor nog geen 100 euro. En ook nog in dezelfde stof/kleur als die ik nu heb.
Achterklep
Deze viel de laatste tijd erg makkelijk dicht, 1 van de twee cylinders had het begeven. Beide heb ik laten vervangen voor een paar euro ( die zijn dan wel weer goedkoop ).
APK afkeur
Begin 2020 is de auto tijdens de APK afgekeurd. Ik had al een tijd condens in een achterlicht zitten en dit werd steeds erger. Hier is de auto op afgekeurd.
Omdat ik achterlichten heb met LED kost een enkele unit maar liefst 550,- euro, wat ik wederom onbeschoft duur vind. Wederom via onderdelenlijn.nl heb ik een 2e hands unit kunnen vinden voor nog geen 70,- euro.
Algemeen oordeel
De auto bevalt nog steeds heel erg goed. Het verbruik hangt tussen de 1:21 en 1:24, wat ik erg netjes vind.
De auto zelf rijd nog steeds fantastisch en ik hoop er nog zeker 2 jaar ( kleine 100k ) in te kunnen rijden.
De kosten vallen mij nog steeds mee. Wel heb ik dus een aantal keer creatief geld kunnen besparen door 2e hands onderdelen te bestellen op onderdelenlijn.nl
Einde oefening
- 285.000 km
Na 285000 probleemloze kilometers gaat de Kia Rio er uit. Ik heb vandaag 11-11 ) een nieuwe auto gekocht die ik weer zakelijk ga rijden. Mijn keuze is gevallen op de Kia Niro Plugin Hybride.
Ik heb getwijfeld om een nieuwe Rio aan te schaffen, maar omdat er geen dieseluitvoeringen meer te krijgen zijn, en ik nog steeds veel kilometers maak is de keuze op de hybride variant gevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.