Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.2 CVVT Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
De RIO
- 1.000 km
Ook al hebben we de Rio nog maar kort. Ik vond het toch de moeite waard om een aanvang te maken met een review. Temeer omdat ik eigelijk nog steeds verbaasd ben over de prijs, uitrusting en eigenschappen van de wagen.
De kwaliteit die moet natuurlijk nog blijken .. maar het voelt goed aan.
We hebben gekozen voor een Rio 1,2 Cvvt Super Pack met Fresh Beige metallic lak en een bruin interieur. De kleur combi past de auto erg goed en moet je gewoon gezien hebben . Dit was een showroommodel en we waren meteen om. Een frisse kleur en weer eens wat anders dan wit of zwart. (maar Smaken verschillen natuurlijk).
De keuze tussen Super pack of Comfort pack is niet zo heel moeilijk.. maar meer een kwestie van of je er 1410 euro meer voor over hebt. Met het comfort pack kom je een heel eind maar je mist dan extra's als een startknop, inklapbare spiegels, Alarm, cruisecontrol, automatische airco, uitgebreide boordcomputer en armsteun, Uv werend glas rondom etc etc .. Maar daar kun je ook prima zonder mee door het leven. Kies je het Comfort pack dan krijg je dezelfde leuke wagen net zo stil en met dezelfde veiligheidssystemen en rijeigenschappen.
Hoe rijdt de wagen in het algemeen?
Als je de autotests een beetje volgt dan is iedereen het erover eens dat de wagen prima rijdt, goed smoelt en goed is uitgerust. De Rio maakt dit helemaal waar
deze wagen geeft je het gevoel met een veel grotere auto te rijden dan hij in werkelijkheid is. Heerlijk stil en soepel schakelend je rijdt er zo mee weg. De zitpostie is prima en de stoel kan dermate ver naar achteren dat ik met mijn 1.91m geen problemen ondervind. Ik vind het zelf een must om mijn linkerbeen geheel te kunnen strekken. Dat is in de Rio geen probleem.
Het wegrijden is in het begin even wennen de Rio motor hoor je amper lopen.. dan wil ie wel eens afslaan bij een abrupt op laten komen van de koppeling en te weinig gas bijgeven. Je wilt ook niet volgas wegrijden als opa van 90 dus het is even zoeken naar de juiste verhouding.
Op de snelweg rijdt ie comfortabel en goed. In de stad voelt ie zich in zijn element je parkeert dat ding in ieder gaatje wat je tegenkomt en dan stap je uit en kan ie nog een meter verder achteruit.. (weer dat grote auto gevoel ).
Slecht wegdek met veel bochten vind de Rio een tikkie minder leuk, het starre achterasje dribbelt dan wat onrustig op en neer. Maar het wordt nooit eng of gevaarlijk. De auto zit volgepropt met allerlei voorzieningen als ESP, ABS die de auto op het rechte spoor houden.. Zelfs de stuurbekrachtiging doet zijn werk in deze auto prima.
Tijdens de testrit kreeg daarvan ik een heel andere indruk maar op de Rio Super pack zit een mogelijkheid om de stuuruitslag van de voorwielen af te stellen middels de boordcomputer op de stuurbekrachtiging.
Ik heb het nog maar niet geprobeert want hij stuurt nu prima.
De motor,
Een 1,25L motor. tja.. hij is nog lang niet los na 135 km. Maar een racemonster zal het niet gaan worden met dit blokje.
Het valt meteen op de er nog behoorlijk ruimte rondom het blok zit in de motorruimte. Tegenwoordig is bij veel merken alles dichtgebouwd. Bij de Rio is nog plek voor groter materieel. En dat zou ie opzich best kunnen gebruiken. Het blokje is wat tam en hoogtoerig pas boven de 3000 toeren komt ie tot leven en merk je wat van de "trekkracht" .. Dus we zullen hem toch eerst even moeten inrijden voordat we hem eens goed op zijn staart kunnen trappen. Desondanks zou een Chiptuning geen slechte optie zijn...
Maar om nu te zeggen dat je enorm gestraft wordt met deze motor geenzins natuurlijk. In dit Eco tijdperk moet je nu eenmaal consessie doen wil je (nog) van het fiscale voordeel genieten.
De auto staat nu op winterbanden en medio april gaan er lichtmetalen wielen onder.
Niet de orginele Kia LM wielen want die vind ik simpelweg niet mooi. Dus ik heb nog tijd zat om een paar knappe wielen uit te zoeken.
Dan kom je ook meteen op de "looks" van de wagen. Hij smoelt goed, strakke lijnen, led verlichting. Privacy glas en een nette lak. Het interieur ziet er volwassen en luxe uit heerlijk veel knopjes ;-) en de motor is zo op temperatuur. Voordat je het weet is het interieur lekker warm. En dat gaat allemaal heel beschaafd geen orkaan die met veel geraas door de ventilatieschachten blaast om de boel op te warmen. Nee gewoon rust .
De Rio zullen wijzelf niet gaan gebruiken voor de wintersport of vakanties in Spanje. Hij zal zijn kilometers het meest verrijden in Nederland.
Het is een knappe 4 persoons auto waar het ook op de achterbank redelijk toeven is. Uiteraard zitten kinderen hier beter als volwassenen. Zeker als pa en moe +1.80 zijn . Maar voor beschaafde afstanden is het geen straf om achter in te moeten zitten. Dat gaat allemaal prima.
Het verbaasde me zelfs een band (je) aan te treffen in de kofferbak ipv een banden pomp met spuitbus. Ach en de kofferruimte zelf valt ook niet eens tegen.
Wij zijn er echt happy mee
En dan ook nog 7 jaar garantie.
Toch een paar kleine hele kleine minpuntjes kunnen vinden .
Als het regent en je opent de bestuurdersdeur dan loopt er wat water van de deurstijl zo in een ventilatie rooster op het dashboard? Dat zou kunnen komen door de waxoilbehandeling, alles is nu superglad .. maar toch ik houdt het in de gaten.
En ik vind de bekleding van de voorstoelen niet strak op de zitting zitten. Ik heb geen idee hoe lang dat goed gaat..
In een volgende update zal ik ook het brandstofgebruik opnemen maar dat zal door de vele korte stukjes die de auto rijdt geen zuigheidsrecord gaan worden.
Geniet van de kerstdagen !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.