Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.2 CVVT Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 14.500 km |
KIA Rio super
- 1.000 km
Uitvoering 1.2 liter met Superpack, 5 deurs, metallic lak, climate control, cruise control met speed limiter, regensensor, verlichtingsensor, parkeersensoren, electrisch in te klappen buitenspiegels, bluetooth, smart key, start/ stop knop, LED-dagrijverlichting en LED-achterverlichting, bochtverlichting, middenarmsteun vóór, opbergvak onder kofferruimte, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, etc. Een zeer complete auto voor het geld.
Aantal kilometers gereden:1000
In het keuzeproces deden ook mee de Fiat Punt Evo, de Seat Ibiza, de Volkswagen Polo, de Skoda Fabia. Na proefritten ging ik voor de Rio vanwege het rijgedrag, het uiterlijk en het uitrustingsniveau. En natuurlijk is 7 jaar garantie mooi meegenomen.
Mijn vorige auto was een Renault Megane 1.6 station 2001.
Op het gebied van autoluxe ben ik niet veel gewend en de Rio in deze uitvoering heeft zoveel luxe (en zo’n dikke handleiding) dat ik nog niet aan alles ben toegekomen om uit te proberen of in te stellen (speedlimiter, bluetooth systeem).
Vormgeving
Ieder z’n smaak. Voor mij is het een mooi strak gelijnd model dat in combinatie met het metallic Signal Red een beetje stoere/ sportieve look geeft. De zomerbanden op lichtmetalen velgen (Dezent-V zwart gepolijst) liggen nu in de opslag.
Motor
Laag in de toeren is er weinig trekkracht en is de motor niet zo soepel. Het zonder horten en stoten optrekken in de 1e versnelling vereist een fijn samenspel tussen gas- en koppelingpedaal. Ik heb een rustige rijstijl en daarvoor voldoet deze motor. De schakeladviezen van de boordcomputer negeer ik. Opschakelen doe ik op gevoel en op gehoor en zit dan meestal tussen de 2500 en 3000 toeren.
Besturing
Klein sportief stuur (met leer bekleed in deze uitvoering). De stuurbekrachtiging bij lage snelheden is lekker licht en de besturing vind ik dan direct. Bij zo’n 70 à 80 km/u schakelt de aandrijving uit en vind ik ‘m te zwaar en wat weinig direct worden.
Rijgedrag/ vering
Redelijk stug geveerd. Wat je bij hogere snelheden aan contact met de weg bij de besturing mist wordt door de vering gecompenseerd. Maar dat zal niet de bedoeling zijn.
De wegligging vind ik prima. De wagen gaat strak en stabiel door de bocht.
Comfort
Deze auto heeft in deze uitvoering heel veel comfort dat het rijden erg aangenaam maakt.
De automatische verlichting zorgt overdag voor prachtige led-verlichting voor en achter en bij schemer gaan de dimlichten aan. Na afsluiten van de auto gaat de verlichting na zo’n 20 seconden uit.
De auto is heerlijk stil (ook bij hogere snelheden) en er zijn geen rammeltjes, kraakjes en piepjes.
Voor mij is er voldoende opbergruimte met o.a. een groot (gekoeld) dashboardkastje en kofferbak met extra laadruimte onder het laadoppervlak. In de opbergruimten heb ik antislipmatjes op maat gemaakt om het geluid van de inhoud te dempen.
De bedieningstoetsen zitten op logische plaatsen en zijn goed onder handbereik. Het zicht op het dashboard vind ik goed en de metertjes, wijzertjes en symbooltjes zijn duidelijk en logisch.
Met de automatische airco, die een eigen leven lijkt te hebben, heb ik een haat-liefde verhouding. Bij het ontwasemen van de voorruit springt de airco automatisch bij en in no-time is de ruit schoon. Maar het lukt me niet om de auto te verwarmen zonder dat de airco automatisch bijspringt. Te pas en te onpas springt de airco aan en het lukt me niet, hoewel ik de beschrijving in de handleiding volg, om de bediening op handmatig te zetten. Mogelijk is hier een (software-)verband met het niet functioneren van de luchtstroom op de voeten. Binnenkort ben ik o.a. hiervoor bij de dealer.
Volgens de specificaties van KIA heeft deze uitvoering UV-werend glas. Echter, bij aflevering bleken de 3e, 4e en 5e portier uitgevoerd in privacy-glass!! Voor de “looks” vind ik het nu prima, maar in de zomer ben ik er misschien minder blij mee.
Autokey. De autosleutel hoeft nooit meer uit je zak of tas.
Idle Stop&Go: voor stoplicht, open brug, spoorwegovergang de versnelling in de vrij zetten, koppeling op en de motor slaat af. Bij het intrappen van de koppeling start de motor razendsnel.
Cruise-control: eenvoudig in te stellen en erg relaxed rijden!
Hill start assist control voorkomt het achteruit rollen op hellingen.
Stuurbediening voor boordcomputer, cruisecontrol/ speedlimiter, audio en voor telefoon.
Over de stoelen ben ik nog in twijfel. Ze zijn harder dan de stoelen van de Megane en zijn minder precies in te stellen. Toch zit ik er niet slecht op. Misschien is het gewoon even wennen. Dat ik de bestuurderstoel in hoogte kan verstellen vind ik erg prettig. Mijn vrouw vindt de passagierstoel minder fijn zitten dan in onze vorige auto.
Binnenruimte
Nette afwerking van de binnenruimte met zachte materialen. Voor alle passagiers is er voldoende zitruimte. De gordels kunnen ook voor kleine personen prettig worden ingesteld zodat ze niet gekeeld worden. De bestuurder kan de ruiten van de voor- en achterportieren elektrisch bedienen.
Audio
Vanwege het feit dat de linker speaker vóór het niet doet heb ik het audiosysteem nog niet uitvoerig getest. Stuurbediening van de audio werkt perfect.
Verbruik
Mijn verbruik met rustige rijstijl in bebouwde kom (30%) en op snelweg (70% met 110 à 120 km/u) ligt volgens de boordcomputer op 6,1 liter per 100 kilometer (1 op 16,4). Op de snelweg gebruik ik zoveel mogelijk de cruisecontrol. Sinds kort houd ik m’n verbruik bij in de verbruiksmonitor van Autoweek en hieruit blijkt dat de boordcomputer iets te optimistisch is. Mijn werkelijke verbruik is 6,7 liter op 100 kilometer (1 op 14,9) bij 1000 kilometer op de teller. In de brochure stelt KIA een verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer in het vooruitzicht (gemiddelde van bebouwde kom en snelweg).
Versnellingsbak
In andere reviews las ik over problemen met de eerste versnelling. Hiervan heb ik totaal geen last. Het schakelen gaat in alle standen soepel en direkt.
Banden
Over de Hankook-banden die standaard worden geleverd kan ik nog niets zeggen omdat ik direct na levering winterbanden (Goodyear Ultragrip 8) heb laten monteren. Deze winterbanden bevallen mij goed qua grip en geluid.
Zicht rondom
Het zicht vooruit en naar de zijkanten is prima. Door de kleine achterruit is het zicht naar achteren wat minder dan ik gewend was. De grote spiegels maken dit weer goed. De zeer krachtige ontwasemingsfunctie ontdoet de voorruit en de zijruiten in no-time van vocht.
Pluspunten
• Krachtige voorruitontwaseming,
• Autokey, sleutel niet meer uit je zak of tas,
• Automatische verlichting,
• Bochtverlichting,
• Cruisecontrol,
• Parkeersensoren achter,
• Regensensor,
• Vormgeving,
• Binnenruimte,
• Geluidsniveau,
• Rijgedrag
Minpunten
• Te weinig vermogen/ trekkracht in de lage toeren,
• Bij hogere snelheden zware besturing,
• Automatische airco (als het als mankement wordt opgelost vervalt dit minpunt),
• Verbruik.
Mankementen
• Voetverwarming
• Linker speaker voor
• Automatische airco?
• UV-werend glas
Update
- 3.600 km
Na de 1e review ben ik nu zo'n 2600 km. verder en nog steeds erg tevreden over deze auto. Het uiterlijk, het rijgeluid, de ruimte in de auto, de aankleding en alle luxe functies, het bevalt mij allemaal bijzonder. De minpunten en de mankementen uit de 1e review:
Over het verbruik ben ik nog steeds niet tevreden. Dit komt vooral door KIA. Die stelt je een verbruik van zo'n 1:20 in het vooruitzicht. Mijn verbruik is gemiddeld 1:15. De boardcomputer is zo'n 5 à 6% te optimistisch vergeleken met de getallen aan de pomp.
De voetenverwarming is onlangs gerepareerd binnen 1 dag ipv de eerder aangegeven 3 dagen. Daar het dashboard eruit moest was ik bang voor krassen, kraakjes en piepjes maar niets van dat alles.
De ontwaseming en airco blijft een probleem. Ik heb daarom de sensor voor de ontwaseming ontkoppeld dus die springt niet meer automatisch aan.
Het geringe vermogen in de lage toeren blijf ik jammer vinden. Bij wegrijden uit stilstand blijft soepel wegrijden lastig, ook al omdat de motor zo weinig geluid maakt.
De linker speaker vóór is door de dealer gerepareerd. De kwaliteit van de audio vind ik middelmatigen de antenne/radio vind ik matig.
De stoel voldoet op de afstanden in Nederland. Ben benieuwd hoe het bevalt op een lange rit naar het warme zuiden.
Verfraaiingen.
Door de dealer heb ik het Rio-logo, het Eco-logo en de dealersticker laten verwijderen. Zo'n gladde/strakke achterklep vind ik mooier.
Ik heb "mudgards" vóór laten monteren. Dat scheelt veel opspattend vuil. Misschien laat ik achter ook nog doen. Tevens overweeg ik om instapstrips op de dorpels te plaatsen maar de prijs houdt me nog tegen.
De peertjes voor het dimlicht heb ik vervangen door xenonlook peertjes. De kleur van het licht komt nu overeen met de ledverlichting.
Tot zover deze upgrade. Als een lezer een goedkoop adres voor dorpelstrips weet, ik hou me aanbevolen.
Update
- 14.500 km
Het verbruik is langzaam maar zeker omlaag gegaan met de zomerbanden er onder. Nu met de winterbanden is het verbruik weer iets gestegen. Ik kom uit op een gemiddelde van 1:18 met een rustige "modern rijden" rijstijl. Dit gunstige verbruik dank ik ook aan het laten chiptunen. Niet alleen is de motor wat zuiniger geworden, hij is nu ook wat pittiger in de lage toeren. Dit chiptunen heb ik laten doen door Jeroen van Beek van Unlimited Tuning in Amersfoort. Pk’s gingen van 87 naar 100.6, een toename van 15,6% en het koppel ging van 121,4 naar 140,6, een toename van 15,8%. Ik ben er erg tevreden over. Minder tevreden over de reactie van KIA Motors Nederland: het kost mij m'n garantie op de aandrijflijn. Hoewel KIA in z'n recht staat (garantievoorwaarden) vind ik het jammer dat ze zo reageren op een professionele tuning.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.