AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)

autoreview

Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)

Signalement

UitvoeringRio 1.2 CVVT Super Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst8.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Rio 2011

  • 500 km

Zo zie je maar, TV commercials werken dus toch. Ik zag deze Rio op TV in een sponsor commercial. Vervolgens toch eens even gaan kijken op de site van Autoweek. De review bekeken die nét op de site stond en toen ben ik er toch een beetje verliefd op geworden. Na wat prettige gesprekken bij de Kia dealer in Oss heb ik de knoop doorgehakt en ben ik overgegaan tot aankoop. Het betreft een Rio 1.2 met Superpack en 17" lichtmetalen velgen.

De auto stuurt erg prettig, letterlijk aan de lichte kant, maar over het algemeen prima. Het stuur is wat aan de dunne kant. De eerste kilometers waren beangstigend, want de motor was alles behalve soepel. Nu een klein tank later merk ik dat ie loskomt. Ik houd het voorlopig bij niet al te hoge toerentallen. De Rio komt vlot mee in het verkeer, helemaal niets op aan te merken. De Rio heeft een abrupte eerste versnelling, deze komt niet zo vloeiend op. Het wegrijden vanuit stilstand KAN dus was schokkerig gaan. Oefening baart kunst... Motorisch zou wat meer reserve welkom zijn, maar ik vind 'm vlot genoeg. Wellicht dat Kia nog eens een 1.2t motor toevoegt aan de Rio. Met 17" is de auto wat stugger, straks in de winter kan ik de 15" winterbanden proberen, want die set heb ik er bij genomen. Mooie set winterbanden trouwens, de Vredestein Snowtrac 3.

Over het brandstofverbruik kan ik nog niet veel zeggen, het is daarvoor te kort dag en ik zal dat later aanvullen. Voor de korte stukjes die ik nu gereden heb is het niet echt zuinig (8.0 l/100km), maar dat zal nog wel gaan dalen.

De stoelen zijn wat aan de korte kant, ik heb een normaal postuur van 1.86m, maar ik heb ruimte genoeg. De stoelen zijn ook aan de harde kant. In tegenstelling tot wat sommigen zeggen, komen mijn knieën niet tegen de ontwasemings tuimelschakelaar aan. De ruimte in de Rio is behoorlijk voor een auto in dit segment. De wielbasis is prima, dus met vier man kun je makkelijk in de Rio plaatsnemen. Ik heb er al met vier volwassenen in gezeten en niemand had een dak tegen zijn hoofd. De kofferbak is aan de kleine kant, maar huuk huuk barbatruuk je kunt de dubbele bodem eenvoudig verlagen waardoor de hoogte vergroot wordt.

De superpack is zoals de naam al aangeeft super. Je krijgt een supercomplete auto met vele leuke opties. Handig is de bluetooth integratie, de iPod besturing en de mogelijkheid een alternatieve audiobron aan te sluiten met een mini-jack. De iPod besturing werkt goed. Eén nadeel: als je de iPhone hebt gekoppeld met de bluetooth én de usb-kabel en je zet de auto "stop" (met uiteraard de start-stop-knop), je start 'm vervolgens weer, dan hoor je kort de iPhone audio via usb, maar vrijwel meteen stopt die en schakelt over naar Bluetooth audio, omdat die koppeling later tot stand komt en het dan overneemt. Het blijft dan overigens stil dus het was even zoeken naar het probleem. Op de iPhone kun je dan kiezen voor audio via Bluetooth (KIA-MOTORS) of Dock-Connector. Dat zou wat mij betreft via een upgrade van het audiosysteem verholpen mogen worden, het kan natuurlijk ook aan de iPhone liggen. De audio van de radio klinkt minder goed als de iPod en cd, over het algemeen klinkt de audio wat blikkerig. Je hebt wel goede instelmogelijkheden voor laag mid en hoog, en bassboost en treble boost.
Verder aanwezig op de superpack is cruise-control met speed-limiter. Werkt allebei prima, de cruise control valt aanvankelijk iets terug in snelheid bij het vaststellen van de snelheid.
PDC is fijn, de Rio heeft een klein achterruitje, bij achteruit parkeren is PDC gewoon fijn. Naast een audiosignaal is op het display ook een visueel signaal zichtbaar.
De regensensor doet prima zijn werk, de keyless entry is een mooie gadget, alleen niet vergeten ook af te sluiten bij het verlaten van de auto, dat doet de Rio níet vanzelf ;-) Dat gaat zeer makkelijk door het knopje op de deurklink weer even in te drukken, of via de afstandbediening. In principe hoeft de afstandbediening niet meet uit je broekzak of tas.

Een nadeel van de superpack t.o.v. de pluspack is het ontbreken van privacy glass (zwart getinte achterruiten). Je krijgt dat wel bij de pluspack, maar bij de superpack krijg je (helder) solarglass. Fijn voor de zon, maar dat privacy glass was iets wat ik per sé erop wilde, dus dat heb ik achteraf laten doen door een professional. Met een witte Rio en 17" komen de zwarte accenten op de auto juist mooi uit en daarbij vind ik dat privacy glass niet mocht ontbreken. Het zou mooi zijn als Kia dat in de toekomst toch als optie zou aanbieden.

Een update volgt na meer ervaringen te hebben opgedaan.

Heerlijk rijden

  • 1.400 km

De Rio rijdt heerlijk. Af en toe wat zoeken naar de ideale zitpositie, dat krijg je als je kleinere vrouw er ook in rijdt ;-) Het rijdt soepeltjes, relaxed, ongehaast. Grappig is dat veel mensen, met name zij met ook een b-segment auto, veel kijken naar de auto. Dat is natuurlijk best leuk.

Gisteren veel kilometers gemaakt. De brandstofmeter geeft aan leeg te zijn, de boordcomputer geeft aan nog 60 km te kunnen rijden. Een volle tankbeurt resulteert in 33 liter brandstof. Daar zit nog ergens een gat van 10 liter, want de Rio heeft een inhoud van 43 liter. Dat zal dan een redelijke reserve zijn denk ik. Met gemiddeld 6.8 liter per 100 km (1 op bijna 15) is het minder zuinig dan ik had gedacht/gehoopt, maar ik wacht nog even de langere termijn af.

Inmiddels na het passeren van de 1000 km grens heb ik ook de auto wat op zijn staart getrapt, prima acceleratie, vlot genoeg. Ook op de wegligging heb ik niet op aan te merken, stabiel en strak door een snelle bocht.

De eerste versnelling blijf ik wat happerig vinden, zeker als je na het rijden in de Rio overstapt in een andere auto, dan merk je het verschil.

Met een happy face op naar de volgende 1000.

Verbruik

  • 1.929 km

Het verbruik van de Rio is wat hoger dan ik had gehoopt. Ik heb een paar keer wat afstanden gereden voor mijn werk, met name op de snelweg, en ik dan toch zeggen dat de opgegeven 1 op 20.8 voor gecombineerd verbruik volgens het boekje bij lange na niet gehaald wordt. Nu blijkt de praktijktest van Autoweek uit te komen op 1 op 14, dat is ook wat ik er gemiddeld mee rijdt. Na wederom een volle tank heb ik op de snelweg wat getest: 100km/u geeft 5.4L/100km, 110km/u geeft 5.7L/100km en 120km/u doet 6.2L/100km. Oftewel, als je (echt) rustig rijdt, in de stad niet doortrekt en snel opschakelt (2500 toeren), 100-110 km/u op de snelweg rijdt, dan is 1 op 18 gemiddeld wel haalbaar denk ik... Ik weet alleen niet of die rijstijl bij me past ;-)

Een update. De auto heeft een weekje stilgestaan wegens vakantie, maar heb een "nieuwe rijden" rijstijl aangenomen bij de laatste ritten. Iets wat mij vreemd is. Daar slaat de Rio toch een flater. Volgens de boordcomputer was ik goed bezig vond ik met gemiddeld 6.0L/100km. Toen ik echter weer vol tankte bij de pomp, kwam ik op een verbruik van 6.9L/100km. Dit heb ik al bij een andere review hier ook gelezen. Beetje misleidend allemaal. Volgens een ANWB test is het echter tóch mogelijk om 1 op 21,8 te rijden. Volgens mij rijd je dan echt niet harder dan 90 km/u op de snelweg...

Update

  • 8.800 km

Na alweer een kleine 9000 km in de Rio te hebben gereden kan ik wat beter over de Rio oordelen denk ik. Over het algemeen blijf ik met veel plezier in de Rio rijden. Nu met winterbanden die ik net zo goed niet eronder had kunnen laten leggen, want weinig winter ;-) Maar het rijdt iets minder stug dan de 17" Phantom velgen. Over het algemeen dus alleen maar plussen met de Rio:

+ mooie verschijning, blikvanger;
+ volop prettige en nuttige opties;
+ rijdt ontspannen, niet nerveus, voldoende souplesse;
+ ruim genoeg voor mijn gezin zonder veel bagage;
+ zuiniger dan mijn andere auto;
+ 7 jaar garantie.

Toch ook een paar minpuntjes:
- gecombineerd verbruik valt tegen (1 op 14);
- 1e versnelling is erg kort, slaat makkelijk af wanneer je de koppeling iets te snel laat opkomen;
- auto ontwasemingsfunctie is niet handig uit te zetten;
- pasvorm van de stoel voor mijn lichaam (normaal postuur, iets langere rug), de stoelen zijn wat hard en bieden weinig steun in de onderrug door ontbreken van een lendesteun.

Binnenkort probeer ik een paar van bovenstaande minpuntjes op te laten lossen door de dealer, hopelijk gaat dat lukken.

Al met al is de nieuwe Rio een fijne wagen, ik rijd er graag in. Vergeleken met de concurrentie is het zeker een aanrader.

Lezersreacties (26)

Reageren