Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)

autoreview

Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2011)

Signalement

UitvoeringRio 1.2 CVVT Super Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst5.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 850 km

Al twee weken ben ik in het bezit van het nieuwste model Kia Rio in de kleur Bright Silver. Omdat dit een exemplaar uit de showroom is heb ik kunnen profiteren van een snelle levering en maar twee weken hoeven wachten.

Sinds februari van dit jaar heb ik de nieuwtjes over dit model gevolgd. Het sportieve, strakke lijnenspel sprak me bij het zien van de eerste foto’s direct aan. Zeker met de 17-inch velgen die ik er bij heb gekozen “smoelt” de auto aan alle kanten gewoon erg goed. En natuurlijk is zeven jaar garantie niet verkeerd.

Ik heb voor de uitvoering Super Pack gekozen en dat betekent dat je dan beschikt over onder andere climate control, cruise control met speed limiter, regensensor, lichtsensor, parkeersensoren, bluetooth, smart key en mooie LED- dagrijverlichting en achterverlichting wat ik in deze klasse wel uniek vind. De afwerking van het dashboard zit met de toepassing van zachte materialen goed en stevig in elkaar.

Motor:

Met het verstrijken van de kilometers begint de motor al aardig soepel te worden. Omdat de duizend kilometer nog niet is gepasseerd heb ik over het algemeen gewoon kalm aan gereden, niet boven de 3500 tpm. Het is te merken dat deze motor beter presteert wanneer er verder in de versnelling wordt doorgetrokken, dan voel je een heuse duw in de rugleuning. Maar over het algemeen merk je dat het met 85 pk geen strepentrekker is, je kunt gewoon goed met het verkeer mee komen.

Comfort:

De auto is eigenlijk zoals je het van een Europese auto gewend bent, stevig geveerd maar niet keihard. Tijdens snelwegritten is het heerlijk stil in de auto, je hoort voornamelijk alleen bandengeluid.
De stoelen zitten goed en stevig. De stand van de rugleuning van de voorstoel is niet traploos in te stellen. Daardoor heb ik soms het idee dat deze net niet in de goede stand staat.
Een leuke feature is dat wanneer je de motor start de wijzers van de meters even maximaal uitslaan met een welkomstboodschap op het centrale display.

Besturing:

Zoals in de verschillende reviews is vermeld is de besturing inderdaad vrij licht maar als je daar eenmaal aan gewend bent is dit niet storend maar eerder juist prettig. Wel mocht de besturing naar mijn smaak iets scherper zijn. De vage middenstand op hogere snelheden zoals in sommige reviews was te lezen heb ik (gelukkig) niet kunnen ontdekken. Het weggedrag is verder zowel in bochten als rechtuit mooi stabiel.


Ruimte:

Voor een auto uit deze klasse is het binnenin gewoon verrassend ruim. Met mijn 1 meter 85 moet voor mij in de meeste auto’s (lees: concurrenten) de voorstoel bijna helemaal naar achter maar niet in de Rio, want dan kom ik bijna niet meer aan de pedalen! Bovendien kan ik zonder problemen achter mezelf zitten. Veel klein spul heb ik nooit in de auto liggen, dus vind ik de opbergmogelijkheden met een niet te klein handschoenenkastje en opbergruimte onder de armsteun genoeg. In elke deur is trouwens plek voor een drinkfles. De kofferruimte is gewoon ruim genoeg met handige mogelijkheden om klein spul op te bergen of vast te zetten. Wel jammer dat deze niet helemaal bekleed is, maar aan de zijkanten gewoon met plastic is afgewerkt. Ik hoop dat dit in de toekomst geen krassen gaat opleveren.

Audio systeem:

Handig is dat het audio systeem snelheidsafhankelijke volumeregeling heeft die ook nog op drie standen is in te stellen. Daardoor is de muziek altijd duidelijk aanwezig en zijn gesprekken op radiozenders goed te volgen. De kwaliteit van muziek van CD’s of de USB-stick is beter dan van de radio. Ik mis de tweeters die alleen verkrijgbaar zijn in combinatie met het navigatiepack, waardoor ik soms het idee heb dat ik “wat hoog” mis in de audio weergave. De Bluetooth-functie heb ik vanwege het gebrek aan een mobieltje met Bluetooth nog niet kunnen proberen.

Verbruik:

Na twee weken zit ik volgens de boordcomputer op 6,4 liter op 100 km (gecombineerd snelweg en stadsverkeer). Dat is omgerekend 1 op 15,6. Daarmee rijd ik nu al zuiniger dan in mijn vorige auto, een Seat Ibiza. Ik moet daarbij wel aangeven dat ik de adviezen van de schakelindicator (bij 60 km/u al naar 5!) niet altijd opvolg. Wel probeer ik als het even kan de cruise control te gebruiken, die zich makkelijk via het stuur laat bedienen.

Al met al zeer tevreden over de auto! Mijn verdere bevindingen zal ik vermelden in een update.

Wat rijdt dit goed!

  • 1.150 km

Bedankt voor de reacties!

Gisteren is de auto even terug bij de garage geweest voor de 1000 km check en alles was in orde.

Hoe bevalt de Rio verder? Ik kan zeggen dat de “big smile” achter het stuur alleen maar groter wordt. Omdat de motor al goed is los gereden heb ik eens een paar keer doorgetrokken tot 4000 tpm en dan blijkt deze 1.2 motor gewoon pittig te zijn! Wanneer het even berg op gaat (zoals dit hier in Limburg vaker gebeurt) kun je het beste even terugschakelen om de vaart er in te houden. Dit is zeker geen straf met de soepel schakelende versnellingsbak.

Voor de rest rijdt de auto gewoon erg goed. In het interieur komt alles degelijk over, geen rammeltjes of bijgeluiden. De automatische ruitontwaseming is erg handig en werkt goed. Bij vochtig of regenachtig weer blijf je goed zicht houden zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Het mooie lijnenspel blijft boeien. Wanneer je naar de auto toe loopt heb je gewoon zin om er even naar te blijven kijken!

Als één van de eerste kopers heb ik (behalve een demoauto van de dealer uit de buurt) nog geen andere “soortgenoot” op de weg gezien. Maar ongetwijfeld zal deze auto snel vaker gezien gaan worden.

Tot de volgende update!

Na zes weken sturen...

  • 2.330 km

Deze week gaan de winterbanden met de stalen velgen onder de auto en zal ik de aanblik met de Phantom velgen tot de lente volgend jaar helaas gaan missen.

De auto blijft heel fijn rijden, in het interieur geen rammeltjes/kraakjes e.d., de motor is nu lekker los gereden. Het valt mij wel steeds meer op dat in heuvelachtig gebied echt moet worden teruggeschakeld om de gang er in te houden en dat de motor dus graag toeren draait om te presteren.

Helaas hebben zich een paar mankementjes aangediend. Van de LED achterverlichting rechtsachter is één ledje uitgevallen of heeft nooit gebrand. Vooral op afstand zie je dan een donkere vlek op de brandende achterverlichting. Het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling gaat soms stroef en met enig gekraak. Dit is gemeld bij de dealer en daar zal bij de bandenwissel naar worden gekeken.

Opmerkelijk: gisteren heb ik voor het eerst de bandenspanning gecontroleerd, de spanning was op alle banden zo’n 1.8 bar in plaats van de voorgeschreven 2.2 bar. Na het op spanning brengen van de banden zakte het verbruik na een rit op de boordcomputer zo maar naar 6.0 liter/100 km terwijl dit al enige tijd op 6.4 liter bleef steken. Voor de mede Rio-reviewers met het verhaal over het tegenvallende verbruik is het misschien nuttig om dit ook eens te checken ;-)

Ervaring na vier maanden.

  • 5.800 km

Nog steeds ben ik erg tevreden over de Rio. Het rijcomfort is erg goed en de motor wordt nog steeds soepeler en stiller. Het verbruik blijft stabiel op 5.9 liter/100 km met afwisselend stadsverkeer en auto(snel)weg rijden.

Nieuwe en verholpen problemen:

In een eerdere ervaring had ik al melding gemaakt van een defect "ledje" op de achterverlichting rechtsachter. De garage heeft hiervoor de lichtunit vervangen. Voor de versnellingsbak die af en toe stroef schakelde heeft de dealer gemeld dat deze langzaam moet inslijten. Ik moet zeggen dat de versnellingsbak inderdaad steeds soepeler schakelt.

Het was me steeds meer opgevallen dat de voetenruimte onder het dashboard niet warm werd. Als de uitstroomopening van de klimaatregeling handmatig op de voetenruimte wordt gezet blijkt dat daar helemaal geen lucht stroomt maar wel op de voorruit. Volgens de dealer is dit een afgebroken klep van de ventilatieregeling en heeft hiervoor de nodige onderdelen in bestelling staan. Schijnt dat dit bij meerdere exemplaren voor komt.

Gisterochtend op een aardedonkere weg viel me ineens op dat als ik groot licht inschakelde alleen de lampen van de bochtverlichting branden. Gisteravond deed dit probleem zich niet meer voor maar vanochtend weer wel. Dit ga ik dus ook melden bij de dealer. Wordt vervolgd....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.