Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2012)

autoreview

Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack (2012)

Signalement

UitvoeringRio 1.2 CVVT Plus Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf150.984 km
KM-stand laatst228.485 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto, KIA Rio, waarom?

  • 150.984 km

Waarom heb ik gekozen voor een KIA Rio.

Allereerst wat zocht ik. ik zocht een betrouwbare auto, benzine, dezelfde grootte als de Ford Fiësta. Liefst iets nieuwe. Voor een budget van max. 7000 euro. Maximaal 125.000KM. Gezien de inruilwaarde van de Fiësta nog 5000 euro was.

Mijn eerste keus van een Hyundai i20, daar waren meerder auto`s die in onze prijsklasse vielen.
EDIT 26-6-2017: Het gaat hier om de i20 pre facelift model, 2008-2012 model. Met de 1.2 motor die 78pk levert.


De Rio die wij tegenkwamen waren allemaal te duur. Dus daar keken wij niet naar. Op internet kwamen we een mooie i20 tegen. Hier zijn we naar gaan kijken. Maar naast deze i20 stond deze KIA Rio.
En ik was meteen verkocht, en toen de prijs binnen ons budget viel. Had ik hem bijna zonder proefrit zo meegenomen. Wat is het toch een plaatje.

Maargoed... gelukkig liep het gezonde verstand naast mij. En zijn we toch een proefrit gaan maken. want ja hij had al 150.000km gereden. Ons hele lijstje afgewerkt.
Motor loopt goed, koppeling voelt goed, remt goed en blijft rechtdoor gaan. Stuur staat recht. Alle functies doen het. Hier en daar zitten wel wat krasjes, en er zit een vlek in de bekleding (koffie). De auto reed echt super lekker, had nu al bijna weer mijn handtekening gezet.

Maar mijn gezonde verstand, die nog steeds aan mijn zij stond, moest er ook een proefrit in de i20 gemaakt worden, want die was overigens goedkoper, had minder gelopen en was net een half jaar ouder. Ten opzichte van de KIA RIO wat een vervelende auto om in te rijden. Maar mijn gezonde verstand dacht dat ik overdreef, want de KIA van zo mooi. Mijn gezonde verstand ook maar in de auto`s laten rijden. Toen was het ook duidelijk voor haar wat ik bedoelde en zij vond de i20 ook veel slechter rijden dan de RIO. Het word de RIO.
EDIT 26-6-2017: mindere punt van de i20 is vooral de koppeling, bij de i20 waarin wij proef reden leek te plakken. Als je je voet optrek dan lijkt de koppeling achter te blijven, waardoor het schakelen niet fijn gaat. En de Rio voelt binnen ruimer aan. En de stoelen zitten van de Rio beter. i20 heeft oudere generatie 1.2 motor t.o.v. de Rio, dit voel je niet echt. het interieur van de Rio vinden wij mooier .De kleur de meeste i20 waren zwart of grijs. en blauw is toch mooier. Je kon gewoon zien en misschien een beetje voelen dat de Rio een nieuwer model was.


Wat zit er in de RIO:
1.2 motor met 86pk, sport velgen, Airco, elektrische ramen voor en achter, geblindeerde ramen achter. Bocht verlichting of hoe je dat ook noemt. Led dag rij verlichting. en alles wat je verwacht van een normale auto. wat is eigenlijk nog meer belangrijk?

Alles staat nu nog op 4 sterren. Eind van de week komt hierop een update. Als ik er iets langer mee gereden hebt. Dan kan ik ook het verbruik bepalen.

Eerste 1500km

  • 152.457 km

Toch best veel kilometers gereden de afgelopen tijd.

pluspunten:
- verbruik 5.4/100km (1op18,6) (boordcomputer geeft 5.2/100km aan)
- zitcomfort
- wegligging
- uiterlijk

Nadelen:
- Koppeling
- Powerrr
- zicht naar achter
- Radio, USB

Heb een wat duidelijker beeld over hoe de auto rijd. Na een week woon werk verkeer. Dit is voornamelijk 80 en 120 km/u. De auto lig op deze wegen goed stevig op de weg. Wind heeft niet veel effect op de auto. De auto is stevig geveerd, hierdoor kom je ook lekker door de bochten heen. de besturing is wel elektronisch waardoor het wel wat suf aanvoelt. Het nadeel aan de stevige vering zijn hobbels. De hobbels voel je goed. Maar gelukkig kom ik die maar weinig tegen op de snelweg. Het verbruik is overigens prima, met 1/18,6 gemeten aan de pomp. de boordcomputer is wel wat optimistischer. Maar dat is bij veel auto`s. Het zitcomfort is ook prima voor langere afstanden. 127 km aan één stuk is prima te doen. Het zitvlak is wat kort, maar ik heb daar geen last van. En het blijft een mooie auto.

Maar er zijn ook wat nadelen te bemerken helaas. de koppeling luistert redelijk nauw. Als je voldoende gas bij geeft dan rijd de Rio mooi geleidelijk van zijn plek. Maar geef je ook maar een klein beetje te weinig of teveel gas dan voel je dan ook meteen heel duidelijk. de 1.2 liter motor heb ik vooral aangeschaft voor het zuinig rijden, maar dan merk je ook dat je wat kracht tekort komt. Het duur allemaal wat langer.
Het zicht door de achterruit is beperkt. Echt hinderlijk vindt ik het ook weer niet, want de zijspiegels compenseren het wel. Die zijn lekker groot en kan je ook prima mee naar achteren kijken.

Iets wat me wel echt dwars zit is de randomiser functie(shuffle) als je via een USB stick naar muziek luistert. Ik luister altijd naar de muziek van de USB, nooit naar de radio. Maar elke keer als je de auto opnieuw aan zet moet je ook weer op de knop 1 seconde ingedrukt houden zodat de random all aan gaat. Dit onthoud hij helaas niet.

Met voor mij 1 echt negatief puntje ben ik echt tevreden over de auto. Er komt weer een update na zijn eerste onderhoudsbeurt.

onderhoudsbeurt nummer 1

  • 166.954 km

We zijn weer 14k km verder. De Kia heeft zijn eerste onderhoudsbeurt nodig.
Goed nieuws en misschien minder goed nieuws. Het goede nieuws, de onderhoudsbeurt volgens schema kost 258 euro. valt dus mee. Olie, wat filters en een ruitenwisser. Dus niks bijzonders. Er zit wel een sissend geluid in de koppeling. En als de koppeling ingetrapt wordt dan is het weg. Hier moet nog naar gekeken worden. Dus dat is nog even afwachten.
Ik ondervindt geen problemen met de koppeling dus het is even afwachten wat het is.

EDIT 13-12-2017: bij controle afspraak is het geluid uit de koppeling uit zichzelf verdwenen. Dus geen verder acties.

Nu het winter is merk ik wel een paar dingen. Bij koud weer werkt de start stop niet meer. Hij start iets moeilijker (accu is goed). en het verbruik stijgt. In de zomer haal je gemiddeld 1 op 18,5. In de herfst, met winterbanden en zonder start-stop zit ik op 1 op 16,5.

Nu er winterbanden onder de Kia zitten is het bandengeluid ook duidelijker aanwezig. Randje vervelend. Kanttekening is wel dat dit oude banden zijn (5jaar), horen niet oorspronkelijk bij deze Kia Rio. Kwamen van een andere Kia Rio. Ze zijn nog wel goed genoeg voor 1 misschien 2 seizoenen. Verder is het comfort prima.

De prestaties zijn ook goed, de 1.2 benzine, trekt lekker. Maar is natuurlijk geen scheurmonster, en dat merk je wel. Soms wil je net iets meer power. Met een beetje inzicht heb je er niet echt hinder van.

Betrouwbaarheid is prima, heeft me nog niet in de steek gelaten.

Cruise Controle

  • 171.569 km

"Kleine" update tussendoor.
Wilde cruise controle inbouwen in mijn Rio. Kosten waren rond de 500 euro voor een John gold. Alleen ik wilde stuurbediening.

Toen kwam ik op internet het bericht tegen dat in dit model al standaard cruisecontrol in de boordcomputer zit. Je hoeft alleen de knoppen toe te voegen. Leek in eerste instantie te mooi om waard te zijn. Maar op fora zag ik meerdere berichten dat het werkt en dat mensen zichzelf ook aanbieden om het te laten doen.

Gezocht via eBay kan je de knoppen bestellen vanuit Korea voor een 90 dollar. Dit heb ik niet gedaan, ik heb via de sloop een geheel stuur gekocht voor 100 euro.
Dit is eenvoudig zelf te plaatsen, 2 torx schroeven(airbag) en de moer van het stuur. Je moet wel een stuur trekset (25 euro) hebben. Dat maakt het makkelijker.

EN HET WERKT ECHT!!

Cruisecontrol werkt, en snelheidsbegrenzer werkt ook. Alleen bij de snelheidsbegrenzer kan je de snelheid niet zien, want hiervoor heb je een anders snelheidsmeter cluster nodig.(weet niet hoe je dat noemt), lampjes van de cruise controle werken wel.

Heb nu voor 1/5 van de prijs cruise controle. Top.

Oops beurt nummer 2

  • 181.500 km

Een beurt die iets duurder uit is gevallen. Remmen rondom moeten vervangen worden in combinatie met een beurt(olie, bougie en filters) kostte me €1090. Jammer... maar ja hoort erbij. Wel een sterretje minder.

Verder is de auto prima, comfortabel, verbruik 1 op 18, vermogen wat laag maar voldoende (het went). Alleen de radio, die is het net niet, maar ook weer niet heel slecht.

We carren gewoon door, want het is een prima auto.

beurtje nummer 3

  • 196.500 km

Weer is het tijd voor een onderhoudsbeurt.
De ruitensproeiers deden het niet meer. Alle het vloeistof kwam onder de auto vandaan. Dit bleek een los slangetje te zijn. Kosten nagenoeg niks.

Alle benodigdheden, olie, filters ect. voor €284.
Enige opmerking is dat de accu niet meer 100% is, waardoor de start/stop niet meer werkt. Bij problemen met starten moet deze vervangen worden. Start/Stop gebruik ik nagenoeg nooit.

Koppeling grijpt ook wat later aan(eerste stuk gebeurd er niks). maar nog geen slippen en nog prima mee te rijden. Wel een puntje om rekening mee te houden.

Ik merk alleen dat er soms lichte schokjes te voelen zijn bij het accelereren, vooral bij het heuvel op accelereren. Meer last bij vochtig weer. Geen foutmeldingen en het ligt niet aan het ontstekingssysteem. Dit is gecheckt. Op zich is de hinder ervan klein. Dus lekker doorrijden. Misschien heeft iemand anders hier ook last van en heeft een oplossing?

Het eind is nabij

  • 228.485 km

De auto wordt ingeruild. Daarom is dit de laatste update.

Comfort: 3 sterren
Stoelen hebben zich prima gehouden. Het comfort is redelijk. Zijde linkse steun is matig. Zitting is wat kort. Dus je begint wel last te krijgen van je benen na een 1,5uur rijden. Achterin is het comfort ook matig. Passagiers hebben al snel last van de korte zitting en de slecht zithouding.

De koppeling is vrij gevoelig. Is een lastige koppeling om zonder stoten op te trekken, maar er is aan te wennen. Niet de meeest fijne koppeling.

Prestaties: 2 sterren
Het vermogen is echt ondermaats. Zonder airco aan, dan gaat het wel. Maar als je de airco aanzet en de aircopomp slaat aan, dan mis je echt vermogen.
Je weet dat het geen strepen trekker is. Maar als je op de snelweg niemand tot last wil zijn met inhalen, dan is het vaak raadzaam om terug te gaan naar zijn 4.

Betrouwbaarheid: 4 sterren
Heeft me niet in de steek gelaten. Geen 5 sterren, omdat er toch momenten waren van rare geluiden, uit verschillende onderdelen, dus ook weer vanzelf weg gaan. Vreemd.

Gebruikskosten: 5 sterren:
Ik ben uitgekomen om 18.1 cent per kilometer. Prima.

Benzine: €7393,60
Onderhoud: €1951,39
Verzekering WA+ 2-5jaar schadevrij: €1236,90
Wegenbelasting brabant: €980
Afschrijving: €2500


Edit: 7-8-2019
De nieuwe auto, een suzuki S-cross ut 02-2014 Exclusive, 1.6 benzine, 47k Km op de teller. Voornamelijk voor de extra ruimte. Maar ook vanwege de betrouwbaarheid van het merk suzuki.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.