Kia Rio 1.1 CRDi Super Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.1 CRDi Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
eerste ervaring
- 100 km
Gisteren de nieuwe auto opgehaald. We hebben het superpack er op en een afneembare trekhaak. De auto is in de 5-deurs uitvcoering.
Ook heb ik de 17 inch lichtmetalen velgen erbij genomen. De auto is afgeleverd op de winterbanden met stalen velgen, maar je vraagt je bijna af waarom met dit weer.
Laat ze er tot na de wintersport volgende maand toch maar opzitten
We hadden alleen nog maar in de 1.2 benzine gereden omdat de 1.1 CRDI vorig jaar nog niet bij de dealer stond. Maar overal in de test verslagen gelezen dat de diesel meer pit heeft dan de benzine uitvoering en dat klopt. Hij heeft meer dan genoeg trekkracht en schakelt met de “6 bak” prima. Maandag de eerste lange rit op de snelweg en dan eens kijken hoe hij zich daar houdt. Ik ben erg benieuwd naar het verbruik, dat was namelijk de voornaamste reden om een “ECO diesel” te kopen. Ik ben van plan om en verbruiksmonitor te gaan bijhouden op deze site. Tot nu toe voldoet alles aan de verwachtingen.
Net de eerste keer getankt bij 788 KM. Verbruik is 5,4/100. Dat zal neem ik aan nog wel beter worden. Tot nu toe werkt alles naar behoren en logisch.Geen last van problemen die anderen melden als het terugvallen van de snelheid bij gebruik cruise control of plotseling aanspringende ontwaseming.Motor loopt rustig en stil, vermogen voldoende om met het verkeer mee te komen.
2e tankbeurt
- 1.368 km
Net 2e keer getankt en het verbruik gaat al aardig omlaag 4,8/100.Ik probeer me aan de schakelindicator te houden en op de snelweg ongeveer 2500 toeren te rijden. Bij dat toerental is de snelheid net onder de 120 KM. De auto gaat al beter lopen. In het begin had ik op de cruisecontrol het gevoel dat de auto niet helemaal regelmatig reed maar dat wordt steeds beter.De auto rijdt comfortabel en ook bij lange ritten zit hij comfortabel. Het schakelen gaat makkelijk, soepel en zonder bijgeluiden. Het geluidsniveau tijdens de rit is laag. Met het super pack heb je een aantal prettige extra's. De keyless entru is handig je kunt de sleutel in de zak laten zitten en het systeem registreert nauwkeurig waar je je bij de auto bevindt. De regensensor werk ook prima evenals de automatische ontwaseming en de automatische verlichting.De boordcomputer waarschuwt als de wielen niet rechtuit staan als je start.Het "stop en go" systeem werkt ook prima. Ik las in een andere review dat hij niet direct wil starten al de motor net is afgeslagen maar daar heb ik geen last van.De achterruit is wel wat klein maar met de buitenspiegels heb je wel voldoende zicht. Wel is de vergroting van de binnenspiegel en buitenspiegels anders, in de binnenspiegel lijkt een "achterligger" dichter bij. De Bluetooth carkit werkt prima, alleen het opzoeken van een nummer is niet handig als je veel contacten hebt. De lijst sorteert alfabetisch op het eerste karakter (voornaam)en je moet met de draaiknop van de radio scrollen. Je kunt niet meteen naar een beginletter toe.Cruisecontrol werkt prima maar je moet hem wel idere keer bij een nieuwe rit aanzetten.Al met al valt het zeker niet tegen tot nu toe.
Na 7000 KM en wintersport
- 7.000 km
De eerste 7000 KM zitten er op.
De auto bevalt nog steeds goed, nog wel een paar opmerkingen. De automatische ontwaseming leidt een eigen leven, de airco slaat vaak aan als dat nog niet nodig is en gaat niet meer uit. Als dat gebeurt schakel ik hem handmatig uit. Inmiddels ook het eerste gebrek. De voetenverwarming werkt niet. Hiervoor bij de dealer geweest en deze vertelde mij dat dit een constructiefout was waarvoor alle Rio's teruggeroepen gaan worden zodra er een oplossing is. Hij heeft de klep naar de voeten permanent half open gezet zodat er nu ook weer warme lucht bij de voeten komt. Vorige week op wintersport geweest in Oostenrijk. Volbeladen met baggage en 4 personen, het reservewiel op een fietsendrager op de trekhaak meegenomen. Op de plaats van het reservewiel ontstond een enorm gat waar ik met gemak 6 skihelmen en andere kleine artikelen kwijt kon.Ook met deze belading trekkracht genoeg om op de Duitse snelweg mee te komen.In de bergen reed ik met gemak weg bij de 2e auto, een Mitshibushi Colt mat een 1.3 benzinemotor en 3 personen er in.De twee volwassenen achterin konden ruim zitten, zelfs met nog wat baggage tussen hen in. Het verbruik valt me eerlijk gezegd nogal tegen, terwijl ik toch probeer het toerental laag te houden en bijna alleen langere afstanden op de snelweg rijdt. Wellicht wordt dit nog beter met wat warmer weer en de zomerbanden (zie ook mijn verbruiksmonitor). Al met al tot nu toe zeer tevreden en geen spijt van de aankoop.
Eerste garantiedefect en tegenvallend verbruik
- 10.200 km
De eerste 10.000 kilometer zitten er op. Inmiddels heb ik de zomerbanden er alweer 2 weken op zitten. Vorige week is de auto een dag terug bij de dealer geweest omdat er een verwarmingsklep die warmte naar het voetendeel regelt niet open ging. Dit blijkt een veelvvokomend defect te zijn bij de RIO maar is netjes voor garantie hersteld. Ik heb ook gevraagd of er naar de afstelling van de motor gekeken kan worden omdat het verbruik me erg tegenvalt. Volgens de garage is de afstelling helemaal electronisch geregeld en kunnen ze niets veranderen, alleen maar fouten aflezen.
Volgens de garage valt het nog wel mee met het verbruik. Gezien het feit dat dit op papier de zuinigste diesel is en ik er volgens mij rustig en bijna alleen snelweg mee rijdt (niet harder dan 115 echte km's) had ik er meer van verwacht. Gemiddeld kan ik er nog niet eens 1 op 19 mee rijden. Het is jammer dat niet meer mensen de verbruiksmonitor bijhouden dan kon ik meer vergelijken.
bijna 70.000 km
- 66.785 km
Inmiddels staat de teller op 66785. September 30.000 beurt gehad 264 Euro en april de 60.000 beurt 480 euro. Dat valt me niet tegen.
Auto bevalt nog steeds goed. Verbruik blijft tussen de 1 op 19 en 1 op 20.
update
- 136.000 km
Al een tijdje niets meer geschreven.
Auto bevalt nog steeds prima, geen problemen tot nu toe. Inmiddels ook een kleine caravan gekocht (max 800 kg) en die trekt de auto ook boven verwachting goed, hellingen van 12% geen probleem gewoon rustig in de tweede versnelling met 40 km naar boven en op de snelweg met gemak 100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.