Kia Rio 1.1 CRDi Super Pack (2012)

autoreview

Kia Rio
Kia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia Rio

Signalement

UitvoeringRio 1.1 CRDi Super Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst209.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nette nieuwe auto

Ik schrijf dit verslag (pas) bij kilometerstand 135000 omdat ik nu wel goed de plussen en minnen kan aangeven.
Ik ben rij instructeur en dus veel onderweg.
Plus:
Lekker stil.
Schakelen gaat heerlijk soepel.
Sturen gaat heerlijk licht (daar denkt niet iedereen zo over maar IK maar ook mijn leerlingen vinden het prima)
Bestuurdersstoel zit prima (helaas de bijrijdersstoel niet)
Leuk ontwerp van de auto zowel interieur als exterieur.
Met 1 set banden 93000 kilometers gereden is bijzonder veel.
Verbruik met lessen ongeveer 4,6 per 100 kilometer.
Als het moet is met 1x gelukt om een zuinigheidstest te doen 2,8 liter per 100 kilometer ( snelweg ongeveer 100 kilometer met een snelheid van 83 in 6)
6e versnelling
Lampen zijn pas 1x vervangen (alleen dimlicht, geen rem of knipperlicht)
Nog steeds de eerste koppeling.


OK nu de minpunten want die zijn er uiteraard ook.
2e versnelling rijd de auto net iets sneller waardoor scherp te nemen krappe bochten de auto gaat "duwen" (koppeling in en direct na de bocht rustig op laten komen)
Bijrijdersstoel is NIET in hoogte verstelbaar waardoor ik extreem laag zit. Vele zullen dit fijn vinden maar ik nu juist niet en daar zit ik veel.
6e versnelling had wat mij betreft meer een overdrive versnelling mogen zijn. Het verschil met de 5e is niet heel groot.
Zodra je harder gaat dan 90 neemt het verbruik zienderogen toe.
Standaardluidsprekers zijn kwalitatief niet best. Ik ben dj geweest en hecht veel waarde aan mooie hoge maar ook lage tonen en die komen er bij de standaard speakers helaas niet uit

Al met al zijn er een paar kleine storingen geweest maar geen onoverkomelijke.
Eerste dingetje was een losgetrild draadje die de turbo aanstuurde. De auto reed nog wel maar trok heel traag op. Dit keurig onder garantie verholpen en kwam zelfs een 2e keer voor. Toen een dikker draadje en iets omgeleid, nu geen probleem meer.
Warme of koude lucht naar de voeten toe bleek een grotere klus, hele dashboard eruit en gerepareerd. Ook dit is keurig gerepareerd onder garantie.
Stukje lastiger was het feit dat m'n start stop systeem het langzaamaan steeds minder ging doen (start stop function limited). Meerdere keren langs de dealer geweest. Vervelende hieraan was dat de aangesloten laptop geen fouten vond. Na diverse keren terug geweest te zijn bij de dealer (totaal wel een x of 5 misschien 6). Accu vervangen. Hielp niks bleek het uiteindelijk een sensor vlak bij de accu te zijn.
Raar vond ik ook dat m'n verbruik volgens display ZEER DUIDELIJK opliep zodra start stop system limited melding er was. Dit werd overigens door m'n dealer ontkend maar ik zit de hele dag in die auto en zie met m'n eigen ogen wat display weergeeft.
Al met al is dit opgelost en kan ik na vele leskilometers toch wel zeggen dat de driecylinder me positief heeft verrast.
Van al m'n eerdere auto's was met deze kilometerstand al de koppeling vervangen, de richtingaanwijzerhendel vervangen, motorsteunen afgebroken maar de Kia is tot op heden de meest degelijke van allemaal.

Update

  • 150.000 km

Nu 150000 kilometers gereden en een kleine update.
Simpel als doeltreffend.
Probleem met de lage bijrijdersstoel opgelost.
4 andere (langere) bouten gehaald.
Nu zit ook deze stoel prima.
Had ik dit maar eerder gedaan.

Nog steeds tevreden

  • 209.000 km

Inmiddels staat de teller op 209000 en nog steeds tevreden. Inmiddels bij 170000 een nieuwe koppeling erin laten zetten (lesauto met veel optrekken remmen en hellingproeven).
Dat is niets bijzonders.
Wel bijzonder is dat de lampen links en rechts pas 2 keer vervangen zijn (dim). Geen richtingaanwijzer lampjes of handels en ook geen remlichten. Wonderlijk goed gewoon (en ik rij toch vaak genoeg met lampen aan.
De vering wordt nu wel wat slechter vandaar dat ik nu maar besloten heb om de vering voor en schokbrekers te laten vervangen om gewoon wat lekkerder over de drempels te gaan maar voorlopig nog geen negatief kommentaar op Kia.
De driecilinder 1,1 loopt nog als een trein

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Rio

Kia
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 399
 

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens