Kia Rio 1.1 CRDi Super Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.1 CRDi Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 13.400 km |
Rio van benzine naar diesel
- 8.075 km
Mijn vorige auto (is ook een review over geschreven) was een.... Kia Rio 1.2 Super Pack. Benzine dus. Deze is afgelopen februari na een aanrijding in de sneeuw ingeruild voor de huidige Rio 1.1CRDi. Diesel dus.
Vervolg review volgt spoedig.
19-6-2012, 8669 KM
Mijn benzine Rio (is geleverd in sept '11) had traagreagerende CruiseControl.
Dat is met de CRdI (feb '12) niet meer het geval; zodra je 'set' indrukt wordt de snelheid accuut vastgehouden.
Het verbruik valt me nog steeds wat tegen 1 op 19,4 en dan moet je niet teveel 120km/u( of harder) rijden. Maw op snelweg tempo rijdt je het minst zuinig.
Eigenlijk frustreerd het meeste nog dat je weet dat er auto's rijden met:
Het dubbele vermogen en dubbel zoveel koppel tegen HETZELFDE verbruik!!!
Het maakt mijn dappere 3 cilindertje alleen maar nietiger.....
Verder rijdt het nog steeds comfortabel, is de achteras in mijn ogen wat te week, zijn de luxe&opties voor een B segmenter verder uistekend.
De automatische klimaat regeling is wat te initiatiefrijk vwb inschakelen airco. Dat was in mijn benzine Rio al en bij deze onveranderd. Ik laat het er vaak bij, soms kies ik voor de (7!) handelingen om de airco uit te krijgen.
Soms glinstert het chromen randje van de luchtuitstroom openning onderaan de A stijl (links naast het stuur in het dashboard) je tegemoed in de linkerbuiten spiegel.
Als ik het opmerk, denk ik altijd eerst dat de spiegel vies / niet in orde is. Werkelijk een kleinigheid die afhankelijk is van koers en zonnestand op dat moment.
Als er nieuws is meld ik me weer.
Update; 13400 km
- 13.400 km
Inmiddels is het Augustus geworden. In juli met dakkoffer probleemloos naar zuid Frankrijk gereden. Het gemiddeld verbruik lag over ruim 2400km (met dakkoffer) rond de 1 op 15. Hogere snelheid op de Autoroute en de dakkoffer rechtvardigen dat. .
Storingen:
- het start/stop systeem geeft soms (nu vier keer gebeurt) een melding van disfunctioneren. Gaat altijd "vanzelf" over tijdens dezelfde rit.
- Het deurpaneel van de bijrijders deur is (van onder) los komen te zitten. Ik vermoed dat een pasagier met het uitstappen een tik/schop tegen de onderzijdeheeft gegeven.
Zelf heb ik het paneel teruggedrukt.
Momenteel rijd ik weer normaal woon werk verkeer (zonder schoonmoeder op dak..) en gaat het verbruik weer naar het gebruikelijke niveau; zonder inspanning 1 op 17 en met fluwelen voet 1 op 19,8.
120 km / u vergt 2700 (afgelezen) toeren van de motor, in 6 uiteraard. Daar wringt de schoen die relatief hoog verbruik heet.
Verder blijft mijn positivisme staan van het begin. De meeste pasagiers vinden dit geen auto uit het B segment, hetgeen ik als een compliment zie.
Wat beter kan: de te weke achterdempers zorgen voor een deinende auto.
De achteras zou geholpen zijn met een verbeterde uitgaande slag van de dempers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.