Kia Rio 1.1 CRDi Super Pack (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Rio 1.1 CRDi Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 1.629 km |
Korte eerste ervaring
- 1.629 km
Update 2 juni 2012
Net getankt, tank maximaal vol gegooid en daarmee kwam ik uit op een verbruik van 1 op 17,70, dat valt mij nog wel een beetje tegen. Maar ik rij nog steeds wel redelijk door.
Ik ga de komende tankbeurten proberen om het verbruik verder naar beneden te krijgen.
-------
Update 23 mei 2012
Gereden kilometers 1000+
De auto bevalt nog steeds erg goed. Op de snelweg in de 6e versnelling rijden (met cruisecontrol) is heerlijk. Weinig geluid en relatief lage toeren.
Ik heb afgelopen tankbeurt flink doorgereden, was tevens benieuwd wat de maximum snelheid van de auto zou zijn. Ik heb het pedaal nog niet helemaal tot de vloer gedrukt maar de 170 per uur haalt de auto makkelijk en dan rijdt de auto nog steeds erg prettig.
Als je met de auto boven de 120/130 rijdt dan verbruikt de auto erg veel brandstof. Je ziet de meter tijdens het rijden bijna weg zakken. Door een lange rit op hoge snelheid zijn de eerste verbruikscijfers niet geweldig, namelijk 1 op 16. Dit is echter niet representatief. Ik ga er vanuit dat het volgende verbruikscijfer een stuk gunstiger zal zijn.
---------------------
Enkele dagen geleden heb ik de Kia Rio 1.1 CRDI (Diesel) opgehaald bij de garage.
Nog maar weinig kilometers mee gemaakt maar tot nu toe bevalt de auto erg goed.
- Keyless entry is erg prettig.
- Hill Assist werkt goed
- Cruise control werkt prima
- Afneembare trekhaak zit er mooi onder. (of juist niet aangezien deze afneembaar is) Omdat je bij superpack een extra opbergvak hebt in de achterbak, kun je daar perfect de trekhaak en het nummerbord in bewaren (plus het noodpakket van Kia)
- Even wennen aan 6 versnellingen maar schakelt perfect. Doordat de auto in het display een schakeladvies geeft wordt je er soms aan herinnert dat je een 6e versnelling hebt.
- Spiegels klappen bij het afsluiten van de auto niet automatisch in. Maar deze zijn wel met een knopje in de auto in te klappen.
Ik heb niet voor een navigatiesysteem gekozen, jammer dat je dan ook geen groot display en achteruitrijcamera hebt.
Persoonlijk had ik die camerafunctie wel willen hebben, maar daar ga ik geen €1.500 euro extra voor betalen. Het navigatiesysteem zou ik sowieso niet hebben gebruikt aangezien ik erg tevreden ben de TomTom app op mijn Iphone.
Al met al ben ik tot zover erg positief over de auto, maar over de positieve dingen valt niet zoveel te vertellen aangezien dat allemaal naar behoren werkt.
Minpuntje:
- De carkit had beter gekund. Als je iemand wilt bellen vraagt hij niet eerst naar de eerste letter van de naam, maar moet je vanaf de "A" door al je contacten heen scrollen. Met 300 contacten is dat dus echt geen doen.
Verder heb ik het idee dat je niet kunt instellen welke telefoon die bij voorkeur moet pakken als je met twee telefoons in de auto zit die het systeem allebei herkend.
Je kan (in mijn geval Iphone4) via Bluetooth muziek afspelen, maar dan kun je niet met de knoppen van het systeem of het stuur een volgend nummer selecteren of naar afspeellijsten gaan.
Deze mogelijkheid heb je wel als je de Iphone via de Ipod Conector verbindt.
Ipod connector gebruik ik dan ook altijd en dat werkt verder perfect.
Al met al had de carkit beter gekund aangezien mijn parrot van 3 jaar geleden de optie die ik nu mis wel had.
Als ik meer kilometers heb gemaakt of de eerste tankbeurt heb gehad dan zal ik daar opnieuw over berichten.
Ik ben van plan op de verbruiksmonitor bij te gaan houden en ben erg benieuwd waar ik dan op uit ga komen.
Tot zover de eerste ervaring.
P.s.
Wellicht aardig om te weten dat de Kia Rio superpack geleverd wordt met twee Smart Keys. Waarschijnlijk omdat de auto zonder smartkey ook niet te starten is.
Raak ze niet kwijt want ze zijn erg duur om bij te bestellen.
Ik heb begrepen dat de Ibiza geleverd wordt met slechts één sleutel met afstandsbediening en één normale sleutel.
-----
Waarom ik gekozen heb voor de Rio is als volgt. Ik wilde een comfortabele auto met 14% bijtelling graag met enige luxe.
Drie auto's had ik daarvoor in gedachte.
In eerste instantie de Toyota Auris Hybrid, fijne auto maar daarvan vond ik het nadeel te groot dat deze helemaal niets kan trekken, achteraf gezien was deze in prijs ook een stuk duurder geweest, minder zuinig en moet de Auris elke 15.000 een beurt hebben. De Rio om de 30.000 en dat is ook prettig.
Tweede auto die ik in gedachte had was een Ibiza, groot nadeel hierbij vond ik het lage dak achterin. Met 1,82 zit ik in die auto op de achterbank met mijn hoofd tegen het dak aan. (bij de station uitvoering is het dak wel wat hoger)
De Ibiza komt qua prijs volgens mij redelijk overeen met de Rio alleen krijg je bij de Ibiza dan wel veel minder luxe voor je geld.
Ook heeft meegespeeld dat ik op forums had gelezen dat de Ibiza in de auto geluiden produceert, iets dat ik ook gelezen heb bij de polo blue motion. Zelf heb ik dat niet ervaren, maar daar had ik dan ook geen behoefte aan.
De keus was daardoor snel gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.