Kia Picanto 1.2 CVVT Super Pack (2012)

autoreview

Kia Picanto 1.2 CVVT Super Pack (2012)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.2 CVVT Super Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst102.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dik tevreden

  • 55.000 km

Inmiddels bijna 4 jaar in het bezit van deze auto, en tot nog toe nog steeds erg tevreden! Geen feilloze auto, maar dat is geen enkele auto in dit segment.

De 1.2 voelt met 86 pk lekker soepel aan. Geen echte strepentrekker, maar ook beslist geen prestaties om voor te schamen, enkel bij tussensprints is het zaak om terug te schakelen, want in eenmaal in 5 is de fut er wel uit. De besturing voelt lekker direct.

Qua comfort ook weinig te klagen. De stoelen zitten ondanks de wat korte zittingen prima, ook voor langere mensen (ik ben 1.91) en ook op langere afstanden. Het interieur doet erg ruimtelijk aan en ergonomisch zit alles gewoon goed in elkaar en is alles fraai afgewerkt. Ook achterin kun je gewoon met 3 mensen zitten, al heb je door de kleine kofferbak dan niet veel ruimte meer voor je spullen. Met de bank plat houd je echter een mooie ruime vlakke ruimte.

Ondanks dat er al een luxe uitrustingspakket met onder andere climate control en stuurbediening op zat, heb ik er achteraf nog cruise control en een set goede speakers in laten bouwen, waarbij de auto voor mijn gevoel nu bijzonder compleet is uitgerust. Het is geen auto 'voor erbij' meer, het is echt een volwaardige volwassen auto geworden.

Er is maar één serieus minpunt want ik heb kunnen ontdekken en dat is het brandstofverbruik. Met veel moeite haal ik 1:17, maar ik zit vaker rond de 1:15, waar ik toch zie dat de concurrentie tegenwoordig redelijk eenvoudig een praktijkverbruik van 1:20 haalt. Al met al kan ik daar wel mee leven, want ik rij max 15.000km/jaar en de overige kosten zijn erg laag, wat maakt dat deze bijzonder fraaie auto voorlopig ook nog niet de deur uit gaat.






Tijd om afscheid te nemen

  • 102.000 km

Bijna 10 jaar geleden is het inmiddels sinds ik de Picanto destijds 2 jaar oud en met ongeveer 17k op de teller kocht. Inmiddels staat er een nog steeds niet zo'n hele woeste ton aan kilometers op de klok, maar is de auto toch al weer 12 jaar oud en werd het tijd voor iets radicaal anders.

Sinds ik 5 jaar geleden de Mazda MX5 heb gekocht en ik nog wat later werk op fietsafstand kreeg, is het merendeel van de kilometers door mijn vrouw gereden. Mede omdat een MX5 als enige auto voor wat praktische uitdagingen zou zorgen, is de Picanto altijd gebleven, maar het zegt misschien ook wel iets over hoe tevreden ik altijd ben geweest met de Picanto. Zolang je geen grote kofferbak nodig hebt is een Picanto als all-round auto gewoon echt prima. Zoals in mijn vorige review aangegeven heb ik wel wat aangepast om het rijden wat aangenamer te maken, zoals de inbouw van een cruise control en een setje betere speakers met een subwoofer.

De auto is de afgelopen jaren erg betrouwbaar gebleken. Eén keer een lege accu en één keer een lekke band gehad, maar dat kan met iedere auto gebeuren. Vorig jaar alleen een probleem gehad met het raammechanisme aan de bijrijderskant dat niet meer dicht wilde. Met een kleine fix is die in ieder geval via de bestuurderskant weer bedienbaar.

Wat overall negatieve en positieve punten over de auto.

Negatief:

- Kleine kofferbak. 200 liter houdt niet over, al heeft bij ons de achterbank denk ik meer plat dan rechtop gestaan.
- Geluidsniveau op hogere snelheid. De gearing maakt dat de auto bij 130 erg veel toeren draait en de auto is matig geïsoleerd. Motor- en bandengeluid komen vrij nadrukkelijk het interieur binnen. Zeker aangezien ik de laatste jaren wat vaker grotere en luxere auto's heb gereden valt me dit tegenwoordig wel wat meer op. Zelfs een VW Up is bijvoorbeeld op een vlakke weg merkbaar stiller. Nu scheelt het dat dit de 4-cilinder is, ik heb ook proefgereden met de 3-cilinder Picanto en die heeft daar nog wat meer last van.
- Brandstofverbruik. Het is vaak genoemd bij deze auto en ik moet eerlijk bekennen dat ik het nooit heel strak heb bijgehouden, maar onder de 6,5l/100 km komen kost al aardig wat moeite. Bij kouder weer gaat het eerder richting 7 liter ofwel rond de 1 op 14. Voor een auto met dit lage gewicht en een kleine turboloze 1.2 motor valt dat gewoon wat tegen. Een VW Up of Toyota Aygo is aanzienlijk zuiniger.

Positief:

- Algemene stuur- en schakelgedrag. Zeker in de stad komt de auto wel echt tot zijn recht. Het stuurgedrag is licht, maar wel met meer dan voldoende gevoel en het manoevreren gaat heel makkelijk. Enkel op hogere snelheden op de snelweg kan de auto ietwat zoekerig worden. We hebben ook lange stukken met 150 - 160 op de autobahn gereden en dan merk je dat vrij sterk. Wat schakelen betreft wil ik Kia even een pluim geven, want de koppeling gaat lekker licht en de pook voelt als een bak wonderolie waar je in staat te roeren. Het benadert het schakelgevoel van onze Mazda MX5 en een groter compliment kan ik de auto eigenlijk niet geven.
- Motor. Hoewel hij op snelwegtempo nog wel behoorlijk van zich laat horen heb je daar in de stad en op provinciale wegen weinig last van. 85 pk klinkt misschien niet veel en een échte strepentrekker is het natuurlijk niet (0 - 100 in 11 seconden), maar het is mede door het lage gewicht echt meer dan genoeg om normaal mee te komen in het verkeer. Hij voelt een stuk minder futloos dan de turboloze 1.0 die in de meeste Picanto's en i10's zit. Zeker als je de auto voor vakantie in gaat zetten en ook in de bergen mee wil rijden, is dat toch wel fijn, want zolang je tijdig terugschakelt kom je overal echt prima mee in het verkeer.
- Afwerking interieur en ergonomie. Dit staat gewoon echt op hoog niveau bij Kia/Hyundai, zelfs in de kleinste Picanto. Ja, uiteraard zijn er harde plastics, maar het geheel maakt zeker in vergelijking met zijn concurrenten toch een nette, verzorgde indruk en de bediening van alles spreekt voor zich. Ook zijn er na 12 jaar nog geen enkele bijgeluiden uit het interieur waarneembaar.
- Ruimte achterbank. Geregeld zijn we met 4 of zelfs 5 man op pad geweest en dat gaat gewoon prima. Het is zeker geen ruimtewonder, maar zowel de been- als de hoofdruimte zijn verrassend groot voor een auto in het kleinste segment. Achter mezelf zitten (ik meet 1.91) is zelfs net te doen. Bij een Up of een Aygo kan ik dat echt vergeten.
- Kosten. Ondanks dat het brandstofverbruik wel wat tegen valt zijn de totale kosten van de auto toch wel vrij laag gebleken, al helemaal als je de afschrijving in ogenschouw neemt. Zoals gezegd weinig bij de garage gestaan afgezien het reguliere onderhoud en de motorrijtuigenbelasting valt door het lage gewicht ook laag uit.

Voor ons wordt het tijd om een volgende stap te zetten, namelijk naar onze eerste EV die tegelijkertijd ook een paar maten groter is dan de Picanto, maar ik besef maar al te goed dat de betaalbare A-segment auto op benzine in de huidige tijd misschien wel relevanter is geworden dan ooit. Dus zou ik deze Picanto een ander aanraden? Absoluut!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.