Kia Picanto 1.2 CVVT Comfort Pack (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Picanto 1.2 CVVT Comfort Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 96.300 km |
KM-stand laatst | 96.500 km |
Mijn Picanto 1,2 CVVT uit 2011 5deurs
- 96.500 km
Omdat de beroemde Kia Picanto toch wel een liefhebber is binnen zijn segment deel ik graag mijn ervaring met jullie!
Ik was een behoorlijke luxe auto gewend nadat ik mijn rijbewijs behaald heb. Twee jaar heb ik in een Mitsubishi Galant gereden met een automaat en pittige motor.
En dan de overstap naar mijn eerste eigen gekochte auto: de Kia Picanto 1.2 CVVT uit 2011 5 deurs, met o.a. airco en rondom elektrische bediende ramen.
De zoektocht.
Ik heb erg getwijfeld bij de Volkswagen Polo (vanaf bouwjaar 2010), maar deze was simpelweg te duur. Toen kwam ik uit bij een Volkswagen Up of de Kia Picanto. Uiteindelijk is het toch de Kia Picanto geworden wegens de motor (de 1.2 vond ik toch wel erg fijn), en ik vond de Picanto qua uitrusting en looks wat volwassener. Niet het kale staal in de Up, en rondom elektrische ramen wat ik erg fijn vind.
De proefrit.
Vol enthousiasme nam ik deel aan mijn proefrit. Ik was erg enthousiast, hij reed lekker en voelde behoorlijk volwassen en veilig aan. Het enige nadeel vind ik (nog steeds) dat hij wieldoppen heeft en geen lichtmetalen velgen.
Het enige nadeel was dat er een irritante bonk aanwezig was rechts voor in de auto. Wanneer ik de auto zou kopen, zou de garage dit euvel fiksen.
Na 1,5 week kon ik hem dan eindelijk ophalen. Alleen bleek na ruim wat kilometers dat de bonk niet weg was..
Voor de gezinnen onder ons: een volledige kinderwagen past niet in de kofferbak. Maar 1 of 2 buggy's wel (getest met de Quinny Zapp buggy).
Een jaar later na aankoop.
Hij rijd nog steeds heerlijk, tot op de dag van vandaag geen spijt gehad.
Evenals geen storingen, defecten of gekke dingen behalve die irritante bonk! Maar daarover hieronder meer. Ook ben ik onwijs blij met de USB aansluiting zodat ik mijn eigen muziek kan luisteren op de radio.
Verbruik.
Valt toch wel vies tegen.. Ik had verwacht dat de Picanto echt wel een stuk zuiniger zou zijn in het verbruik. Nu ben ik niet perse de uitgelezen persoon om onwijs rustig te rijden (zo op zijn tijd), maar ik cross echt niet overal met 130-140 doorheen. Trek rustig op etc. Maar hier lees ik (helaas) wel meer over qua verbruik.
Bonk..
Het mysterieuze probleem van mijn bonk in de auto. Bij de garage Hommel in Etten-Leur waar ik mijn auto gekocht had constateerde ze (na 3 keer langs geweest te zijn), dat er inderdaad een bonk te horen was. Hun conclusie: rubbers die langs elkaar heen wreven. Bij een Bosch garage constateerde ze helemaal niks.. Zelfs geen rubbers die langs elkaar kwamen. Bij de 3e garage was het hoogste woord eindelijk daar: een kapot wiellager.. Ik was uiteraard niet te spreken over het feit dat ik drie garages af moet gaan om achter het probleem te komen (en het bedrijf waar ik mijn auto gekocht heb hier helemaal niks aan heeft gedaan). Nieuw wiellager en ik kon weer gaan. Tot op de dag van vandaag is het ook niet meer terug gekomen!
Wat mis ik dan toch?
- Cruisecontrol (niet perse een must, maar als dit een optie keuze is bij een volgende auto dan zal ik die zeker meepakken).
- Motor temperatuur meter, die staat nergens..
- Signaal wanneer je de auto uit stapt dat je lampen nog branden
Nieuwe update: 21 juli 2019!
Km stand: 116.150 km (gekocht met ruim 96.000)
Tot op heden is de Picanto nog steeds in mijn bezit. (2,5 jaar)
Erg tevreden en dat hij iets meer verbruikt dan verwacht neem ik dan maar voor lief. De wegenbelasting is laag dus houden we het maar op compenseren. De 1.2 motor laat mij nooit in de steek, komt snel op snelheid en heeft dan ook geen enkele moeite met inhalen o.i.d.
In februari heeft mijn auto APK i.c.m. kleine onderhoudsbeurt gehad á €168 euro. Geen bijzondere dingen alleen een lampje vervangen en verder de gebruikelijk dingen bij een beurt.
What happend?!
Na 1,5 week op vakantie geweest te zijn (met de auto van mijn vriend, dus de Picanto stond stil) probeerde ik hem eergisteren te starten.. Maar.. Hij startte ineens niet meer? Oops.. Wegenwacht de volgende dag gebeld en zij zijn gelukkig snel gekomen. Probleem: opstapeling van diverse oorzaken zoals een oude/slechte accu en verzuipen door het proberen te starten..
Gelukkig heeft de wegenwacht hem snel aan de praat gekregen en heb ik nu een nieuwe accu besteld á €70 euro welke ik deze week hoop erin te zetten! Dit zijn overigens de enige kosten, samen met het wiellager, (buiten de APK+beurt) die ik voor mijn auto echt heb moeten maken. Valt dus echt serieus mee!
So far so good..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.