Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2013)

autoreview

Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2013)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 CVVT Comfort Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste echte nieuwe auto

  • 45 km

Afgelopen zaterdag onze nieuwe Kia Picanto opgehaald bij de dealer. Onze eerste echte nieuwe auto, iets wat ik nooit verwacht had.

Echter, met de huidige occasionprijzen van de allerkleintjes en het feit dat daarop in het algemeen maar 6 maanden Bovag garantie zit heeft ons er toe doen besluiten iets extra te investeren in een nieuwe auto, maar dan wel met 7 jaar garantie - of 150.000km.

De auto was in de aanbieding (ruim €1800 euro korting op de catalogusprijs) omdat de dealer zijn quotum nog niet had gehaald. Al met al voor €9K een gloedjenieuwe auto die flink in zijn spullen zit, goede deals!

Het comfort is voor zo'n klein autootje prima in orde. De stoelen zitten comfortabel, al zijn de zittingen aan de korte kant. Ik ben echter niet heel lang en ervaar dit dus niet als hinderlijk, maar voor mensen boven de 1,85m kunnen de stoelen aan de krappe kant zijn. De bestuurdersstoel is in hoogte te verstellen en samen met het in hoogte verstelbare stuur is een prettige zitpositie te creëren.

Het sturen in de Picanto gaat wat kunstmatig, totaal geen feedback via het stuur en het stuur gaat niet snel terug naar de neutrale stand, vooral wanneer de mechaniek nog niet op temperatuur is. Je moet dus tegensturen na een bocht, wat onze I30 niet heeft. Even wennen en dan niet hinderlijk.

Het veercomfort voor zo'n kleintje is dik in orde, al is de achterkant wat stug/springerig bij drempels.

Het zicht rondom is goed, al zie je niet waar het kleine neusje eindigt. Dit is echter bijna standaard bij alle auto's en niet hinderlijk.

Qua rijden met een 1.0: vooral geen haast hebben en 'go with the flow'. In de eerste versnellingen heeft de Picanto wel wat pit, maar volg je de schakelindicatoren dan blijf je rond de 20002500 toeren hangen. Wellicht leuk voor het verbruik, maar dodelijk voor enige vorm van versnellen. Pas vanaf 3000 begint het motortje te trekken, al schakel ik toch al ruim voor de 4000 toeren op (blok moet nog ingereden worden).

Eenmaal op snelheid snel naar de 5e versnelling en besparen op je benzineverbruik! Ik haalde op een ritje Arnhem-Gendt met 2 passagiers en normaal meerijden al 5,5L/100 zonder veel moeite met Airco aan. Dit zijn echter cijfers van de boordcomputer, de eerste keer tanken zal de waarheid laten zien. Al met al heeft de auto de potentie om zuinig te zijn, maar dan moet je niet te veel optrekken en korte stukjes rijden. De fabrieksopgave zal een utopie zijn, maar ik hoop 1.16/17/18 toch wel te halen. Dat wordt de sport: hoe zuinig kan ik rijden, want voor sportief rijden adviseer ik de 1.2.

Qua interieur, value for money en uitstraling is de Picanto wat mij betreft een echte winnaar in zijn klasse. Het voelt allemaal zeer solide aan, oogt mooi, veel opbergvakken (onder passagierstoel, lel van een dashboardkast en lade in de kofferbak) en redelijk ruim. Achterin is goed te zitten als de stoel op mijn lengte staat ingesteld (1,78). Het is ook redelijk stil in het interieur en ik kan prima bellen met een Bluetooth carkit.

Het geluid uit de boxjes is wat blikkerig en er zit weinig tot geen Bass in. Wel CD-speler, USB, etc, etc dus goede value for money. Verdere uitrusting:
- Dagrijverlichting
- Electrische ramen v/a met auto-stand aan bestuurderskant
- Elektrische spiegels + verwarmt
- Airco
- Start-Stop systeem
- Boordcomputer
- Speciale print/bekleding stoelen

kortom een echte aanrader in het A-segment en terecht koning van dit segment volgens AutoWeek.

De eerste 2 maanden

  • 998 km

De eerste 2 maanden bestond uit het kennismaken met de auto gedurende eerst zo'n 500km, daarna een heerlijke Picantoloze (niets ten nadele van de auto!) vakantie en een eerste werkweek waarin 400km gereden is.

De eerste tankbeurt viel erg positief uit, iets beter dan 1:20. Ik heb stukjes van zo'n 20-25 kilometer gemaakt met veel stoplichten, dus niet verkeerd! Maar de auto is/was afgetankt door de dealer en de verbruiksmeter gaf 5,5L/100km aan, dus 100% accuraat zal het niet zijn.

De auto is natuurlijk gloednieuw en komt redelijk mee in het verkeer. Ik trek wel iets verder door dan de schakelindicator (tot 3000-3500 toeren) om de gang er een beetje in te houden. Eenmaal op snelheid lekker hoog in de versnellingen en niet te vele willen versnellen! Heerlijk autootje.

Afgelopen week voor het eerst langere ritten gereden (50km enkele reis) met een combinatie van snelweg (110-120km/u) en binnendoor (60-80km/u). Hierbij een aantal stoplichten, afslagen en rotondes gehad en het viel me op dat de benzinemeter eerder begon te zakken dan bij ontvangst van de auto. De auto moet bijna afgetankt worden, dus dan zal ik het 2e verbruik melden. De auto voldoet ook op die langere ritten en de verbruiksmeter staat nu op 5,3L/100Km, waarbij vooral de winst zit in constant proberen te rijden op 60-80km wegen. De auto is dan super zuinig!

Het comfort in de auto is voldoende, ook de steun van de stoelen is prima. Ik kan meekomen in het verkeer zonder kunstgrepen en het geluid in de auto is beperkt, wat prettig is. Het veercomfort is voldoende tot goed en ik rij met steeds meer plezier. Het schakelen lijkt al wat soepeler te gaan en ik heb ook fractioneel het idee dat de motor al wat soepeler begint te worden (kan ook gewenning van mijn kant zijn). Wel een klein eerste rammeltje en ik vind de kwaliteit van de geluidsboxen in de auto erg matig!

Tot op heden nog steeds de bevestiging dat dit een prima keuze is!

Bijna 20K

  • 18.000 km

De Picanto heeft z'n eerste beurt gehad bij 15.000 km waarbij er geen bijzonderheden geconstateerd zijn. Er is wel een software update geïnstalleerd zodat de motor stationair wat rustiger loopt. De tijd van echt afstellen ligt ver achter ons!

Al met al bevalt de auto nog steeds prima. Ik rij er zo'n 100km per dag mee met een mix van snelweg en binnenwegen. Het verbruik volgens de boordcomputer is 5.4L/100. Ik schat zelf in dat het werkelijke verbruik rond de 1:17-1:18 ligt. Ik rij intussen gewoon 120km per uur op de snelweg en trek behoorlijk door in de toeren bij het optrekken. Anders is de vaart er snel uit.

Kortom, het verbruik valt niet tegen gezien mijn rijstijl. De motor lijkt wat los te komen en hij is soepeler dan een half jaar geleden. Ook voelt hij iets pittiger aan dan voorheen.

Nu de warme maanden er zijn is het heerlijk om de auto snel af te laten koelen door alle ramen elektrisch open te zetten en na een minuut of 10 de airco aan te zetten. De airco houdt de auto goed koel, maar je merkt wel meteen dat de auto wat minder pit heeft. Logisch, 68PK is niet veel en een airco pikt al snel 10% van het motorvermogen in.

Kraakjes en piepjes binnen vallen reuze mee, zo goed als niets te horen. De materialen lijken slijtvast en kunnen nog lang mee.

Aan de buitenkant valt het kraken van de achteras op. ik heb dit bij de beurt aangegeven maar er is niets bijzonders geconstateerd. Blijkbaar een typische geval van frequent insmeren.

De motor verbruikt geen olie en al met al is het een betrouwbare auto waar ik maar bar weinig naar om te kijken heb! Nog steeds een zeer goede keuze en ik ben er blij mee!

2 onderhoudsbeurten verder

  • 30.900 km

De auto heeft zonder veel problemen de 30.000km grens bereikt. Zowel bij de kleine als de grote beurt kwamen er geen bijzonderheden naar boven. De auto wordt tegenwoordig wat pittiger bereden (ik heb haast!), maar het verbruik blijft binnen de perken en de auto ligt goed op de weg.

Er zijn wel terugkerende problemen geweest met het Airco-systeem. Als de airco het niet doet, doet ook de temperatuurmeter het niet, het start-stop systeem werkt niet meer en ook de achterruitverwarming had er geen zin meer in. De auto is 3x terug geweest voordat alles opgelost was. Dit vond ik eerder een gebrek van de dealer dan van de auto, want het euvel werd gewoon niet goed opgelost.

Verder ontstaat er wel windgeluid bij het portier en kraakt er een veer achter flink. Dit schijnt met uitdroging te maken te hebben. Je hoort het niet in de auto, maar wel als je uitstapt. Kan verder geen kwaad, maar het is een beetje slordig.

Op naar de 45.000 km, als ik in dit tempo doorrij is dat rond einde 2015 het geval!

bijna 50.000km

  • 45.000 km

De auto bevalt nog steeds goed, al zet ik 'm wel in voor langere ritten waarop de stoelen eigenlijk niet berekend zijn. Geen bijzonderheden qua betrouwbaarheid op een draadbreuk in een van de gordels na (zal onder garantie vervangen worden).

Bij de kleine beurt kwamen geen bijzonderheden boven, al slijten de banden wel redelijk. Het is wel een leuk gooi-smijt autootje, dus dit kan wel eens met de rijstijl te maken hebben. Door de rijstijl komt ook het toegenomen verbruik (nu zo'n 6,5 lt/100 km). Verder valt op dat de bekleding van de bestuurdersstoel op bepaalde vlakken wat begint te verkleuren, wat ik wat slordig vind.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.