Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2011)

autoreview

Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2011)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 CVVT Comfort Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst199.858 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig?

  • 20.800 km

In juni 2011 heb ik mijn Daihatsu Sirion ingeruild op deze Kia Picanto 1.0 CVVT. Redenen om over te stappen waren: specificaties benzineverbruik van de Picanto; de 7 jaar garantie, 500 EURO introductiekorting; belastingvrij; het fraaie uiterlijk; en last but not least: mijn Daihatsu begon op leeftijd te raken.
Ik heb nog even bij de Toyota Aygo (kan geen trekhaak achter) en de Suzuki Alto (sprak me niet aan) gekeken, maar de proefrit in de Picanto bleek zo fijn, dat dit de doorslag heeft gegeven.

De Kia is de 5 deurs uitvoering met Comfort Pack + airco, verder heb ik een afneembare trekhaak bij de aanschaf laten monteren omdat ik er ook mee op vakantie wil met een vouwwagentje.

Ik heb de Picanto nu meer dan 7 maand en de eerste 20.000 km zitten er nagenoeg probleemloos op. Het enige noemenswaardige was de achterruitenwisser-schakelaar, die er de geest aan gaf en vervangen werd (7 jaar garantie, fijn he!)

De Picanto rijdt en voelt als auto die een klasse groter is; heerlijke stoelen; fraai interieur, goed geisoleerd >weinig rij-geluiden, geen kaal metaal en mooi en degelijk afgewerkt.
Het comfort pack betekent o.a. boordcomputer, toerenteller, electrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, extra opbergvakjes in het interieur, 2 din-radio die CD, MP3 en USB aan kan (hoewel de geluidskwaliteit niet denderend is), electr. verwarmde en verstelbare buitenspiegels, wegdraaibare bekerhouders, USB en dubbele 12 volt aansluiting.

De Kia is met 3 personen, bagage en een vouwwagentje erachter mee op vakantie geweest naar Engeland. De kofferbak is wel aan de kleine kant (200 ltr), maar aangezien we een vouwwagentje hadden, ging daar veel van de bagage in. De 3000 km verliepen geheel probleemloos, maar wel flink schakelen bij heuvels om op snelheid te blijven. Het benzineverbruik was toen 1/15 tot 1/16,5

In het dagelijks gebruik voor het woon-werk verkeer had ik gedacht, gezien de verbruikscijfers van Kia zelf, dat ik zo'n 1 op 25 zou kunnen gaan rijden. Ik rijd bijna alleen 80 km-wegen en zo'n 5 % stadsverkeer. Verder is mijn rijstijl volgens het 'nieuwe rijden'; dus vroeg opschakelen (wat de Kia in de Eco-modus zelf in een display aangeeft), rustig wegrijden, bij langere stops de motor uit, airco en achterruitverwarming niet onnodig lang gebruiken, anticiperen op stoplichten en rotondes (ik neem de voet van het gas zo'n 300 m voor een rotonde).
Het benzineverbruik is zodoende wel laag, maar niet zo laag als ik had gehoopt en verwacht.

Het benzineverbruik was in de warmere maanden zo'n 1/19-1/21 met uitschieter van 1 op 23 en in de koudere 1/18-1/19 meet uitschieter van 1/16. Gemiddeld verbruik over 20.000 km is 1 op 19,1 (zie mijn verbruiksmonitor op deze site)
Bij 80 kmh constante snelheid is het verbruik volgens de optimistische boordcomputer tussen de 3,7 en 4,5 l/100 km (zo'n 1/22 - 1/27)
Bij 100 kmh ligt het verbruik tussen de 4,4 en 5,2(1/19 - 1/23)
Bij 120 kmh tenslotte 6,0 - 7,5 L/100 km (1/13-1/17)
Het is volgens mij wel mogelijk om 1 op 23 te kunnen rijden, mits je niet te veel stadsverkeer rijdt, want het stoppen en weer optrekken kost relatief veel benzine en trekt het gemiddelde snel omlaag. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat veel Picantorijders minder zuinig rijden.

De Picanto moet elke 15.000 km voor een beurt naar de dealer; de eerste (kleine) beurt koste 183 euro.

Al met al ben ik erg blij met deze auto, de dingen die ik graag anders zou zien: het stadsverbruik en de afstand tussen onderhoudsbeurten zou van mij naar 20.000 km mogen.

Probleemloos

  • 31.300 km

Inmiddels flink wat meer probleemloze kilometers gemaakt. Midden mei was de 30.000 km beurt en enige probleem was een hoekje van de vloermat dat losliet. Over 10.000 km geen olie hoeven bijvullen, geen tussentijdse reparaties of defecten gehad.
In de winterperiode ben ik met de originele zomerbanden doorgereden en die hebben nu nog 4,5 mm profiel.

Benzineverbruik wordt nu lager, maar dat komt voornamelijk door het warmere weer. Verbruik in het eerste halfjaar: 1 op 19,1 (inclusief vakantie met vouwwagen); het volgende halfjaar 1 op 19,56. Gemiddeld dus 1 op 19,3.
Ik heb de luidsprekers vóór vervangen door een setje Sony luidsprekers met ingebouwde tweeters; nu dus helderder geluid, maar nog steeds weinig bas.

Probleemloos, degelijk en zuinig

  • 41.100 km

Weer 10.000 km verder en de Picanto is nog iets zuiniger geworden. 1 op 20,12 over deze 10.000 km (zomerperiode), inclusief een 3 weken zomervakantie met een vouwwagen in Frankrijk.
Geen problemen van betekenis tegengekomen; een klein puntje is dat het stadslicht soms branden als ik uitgestapt ben en het licht niet uitgezet heb.(Dit bleek aan de lichtschakelaar in het bestuurdersportier te liggen; deze bleek niet in orde-zie verderop)

De Picanto start altijd, rijdt zuinig (zelfs een keer 1 op 25), ik hoef geen olie of water bij te vullen.

Ik zal tegen het begin van de winter de standaard (zomer-)banden vervangen voor Goodyear All-Seasons, die zijn ook geschikt als winterband zonder dat je 2 x per jaar moet wisselen.

Betrouwbaar, voordelig, zuinig

  • 50.800 km

Totaal bijna 200.000 km gereden uiteindelijk.
Maar nu naar de derde beurt: bij 45000 km een kleine beurt laten uitvoeren; bij deze kilometerstand hoort ook een vervanging van het luchtfilter. Het interieurfilter heb ik ook laten vervangen.
De deurschakelaar voor de binnenverlichting had een slecht contact, die is gerepareerd, evenals de gordelhouder rechts-achter. Bij de laatste was het kabeltje voor het verklikker-lampje stuk. Geen grote problemen dus en de picanto rijdt nog steeds als nieuw.
Kosten voor deze beurt 205 euro.

Bij kilometerstand 50.000 heb ik alle 4 de banden laten vervangen voor Goodyear Vector 4-Seasons banden in de standaard maat (165/60/R14) voor totaal EUR 280,40 incl. montage. Deze banden hebben ook een winterbanden-keurmerk (belangrijk voor het buitenland)en je kunt er het hele jaar mee rijden zonder dat je banden hoeft te wisselen.

Het verbruik van de Picanto is nog steeds ongeveer hetzelfde, gemiddeld 1 op 19,4; iets hoger in de winter, iets lager in de zomer.
Het stadsverbruik blijft slecht, dus het is niet echt een stadsautootje, ondanks zijn formaat.

Degelijk, betrouwbaar, zuinig

  • 61.800 km

Na 60.000 km werd het tijd voor weer een grote beurt. Deze keer offertes opgevraagd bij Kia-dealers op mijn woon-werk route en bij een Bosch Service Centrum dat vlakbij mijn werk is. Het prijsverschil is >100 euro. Dus mijn Picanto is voor de beurt bij het Bosch Service Centrum geweest: Grote beurt + nieuwe bougies + remolie verversen + nieuw brandstoffilter voor samen EUR 269,56. (bij Kiadealer EUR 375,- tot 410,50)
Het nadeel van het onderhoud niet bij een Kia-dealer is dat je de Kia-Assistance(een soort wegenwacht) dan verliest na 3 jaar.
Die heb ik één keer nodig gehad nadat het licht was blijven branden en de accu leeg was.
De Picanto is verder niets mis mee; stuurt, remt en rijdt als in de eerste week en geen roest te bekennen.

Het verbruik is 1 op 19,2 over 2 jaar gemiddeld. Mocht ik de Picanto in willen ruilen, dan zouden de 2 redenen zijn: het benzineverbruik (ik rij liever nóg zuiniger) en de kofferbak (liever iets groter).

Marter onder de motorkap

  • 70.300 km

Toch een keer pech met de Picanto; de auto wilde niet starten 's morgens en dankzij de Kia Assistance(soort wegenwacht) afgesleept naar de garage en daar werd vastgesteld dat een steenmarter aan mijn krukas-sensor-kabel had gezeten, waardoor de auto dus niet meer start. Kosten 160 euro.
Hopelijk was dat een eenmalig bezoek, omdat ik normaal niet op die plek parkeer.
Verder was er één lampje stuk van de dagrijverlichting. Een maand later ging het tweede DRL-lampje ook stuk.

Daarnaast nog 2 weken met de Picanto+ vouwwagen op vakantie in Duitsland geweest. Op 4 plekken gestaan, van midden duitsland tot aan beieren. Hellingen tot 18%, maar dan moet je echt in de eerste versnelling naar boven. Het scharnierpunt van mijn autosleutel was gebroken, maar had gelukkig ook de reservesleutel bij me.

kleine beurt

  • 75.900 km

75.000 km op de teller dus een kleine beurt uit later voeren bij de Kia-dealer.
Er waren geen problemen, dus geen extra kosten.
Wel waren er van Kia NL uit een paar checks die uitgevoerd moesten worden: bevestiging van het sleepoog (OK), de lak bij de 'slotvanger'(OK), de manier waarop de schakel-kabels liepen(OK)en een software-update vanwege de koude start.
Deze laatste update heeft geen effect op het hoge verbruik in stadsverkeer.

Grote beurt

  • 91.100 km

Bij 90.000 km is het weer het tijd voor een grote beurt. Uitgevoerd bij een Bosch Service Centrum dat vlakbij mijn werk is.
Vanwege het prijsverschil en de afstand (geen leenauto nodig). Grote beurt + remolie verversen + controle kleppenafstelling, banden van voor naar achter en v.v. voor samen EUR 314,95.
In de tussenliggende periode 1 x een H-4 lamp en 1 x lampje van kentekenverlichting moeten vervangen
De Picanto is verder niets mis mee; stuurt, remt en rijdt als in de eerste week.

Klokje rond (100.000 km)

  • 101.000 km

Inmiddels staat er meer dan 100.000 km op de teller; deze laatste periode is zonder veel problemen afgelegd.
Ik had een klein schroefje in het profiel van mijn voorband gekregen; voor de zekerheid maar laten repareren met een rubber plug (eur 22,50). Verder nog een lampje van de dagrijverlichting vervangen, daarvoor moet je wel onder de auto en heb je wel een zaklamp nodig om te vinden waar je moet zijn.
Geen olie of water hoeven bij te vullen tussen de beurten.

Het gemiddelde verbruik
in 2011: 1/19,12
in 2012: 1/19,60
in 2013: 1/19,27 (verhuizing-> veel met aanhanger gereden)
in 2014: 1/20,16 (zachte winter, dat merk je)

Kleine beurt

  • 111.008 km

Bij 105692 km een kleine beurt uit laten voeren bij de KIA-dealer. Ik kon er op wachten, uurtje werk.
Olie, filter, plug en motorcleaner= EUR 160,11
Op mijn wens geen interieurfilter vervangen en ruitensroeiervloeistof was nog vol.

Verdere bijzonderheden bij deze kilometerstand:

Een keer een recordaantal kilometers op één tankvulling gereden: 807 km.

Een keer met een lege tank komen te staan vlak voor het tankstation. Maar dan kun je goed meten hoe groot de tankinhoud nu werkelijk is: 38,5 liter indien je tot aan het randje voltankt.

grote beurt + reparatie

  • 121.750 km

Na 120.000 km werd het tijd voor weer een grote beurt. Deze keer bij de KIA-dealer bij mij om de hoek, vanwege een reparatie aan het slot van de achterklep. Deze had een budget-grote beurt, of een KIA-beurt. Het prijsverschil is ~80 euro, maar dan zou ik geen KIW hebben, en dat vind ik toch wel erg handig. Grote beurt + nieuwe bougies + remolie verversen voor samen EUR 349,50 en meteen maar de APK erbij gedaan voor 9 euro. De APK was pas in Juni nodig, maar dan zou ik EUR 29 hebben moeten betalen. Ik heb geen leenauto genomen, maar heb de auto na 4 uur weer opgehaald. De koppeling ging fijner dan voor de beurt, en de auto was mooi gewassen. APK-technisch waren er geen problemen gemeld.

De KIW-verlenging, waarvoor ik dus de duurdere KIA-beurt had genomen, was ook nog een probleem. Aangezien deze nog geen 6 maand geleden was verlengd bij de vorige kleine beurt, kon deze nu nog niet verlengd worden... Maar ik heb er wel voor betaald, protesteerde ik, en wat als ik nu in eens veel minder kilometers ga rijden, dan zou ik toch zonder KIW komen te zitten in augustus.

Maar vanaf 26 februari was het dan wel mogelijk om dit KIW te verlengen, want dan was er een half jaar verstreken sinds de vorige verlenging.

Dus op 27 februari weer langs geweest en toen is de KIW verlengd en die is nu 1.5 jaar geldig (dat klopt ook niet, maar daar zeur ik niet over).

De Picanto lijkt me nog net als in het begin te rijden, maar de schokbrekers zijn wel slapjes.

Kleine beurt (137500 km)

  • 139.550 km

Na 137.500 km de KIA-dealer bezocht voor een kleine beurt, ook het interieurfilter laten vervangen. De kosten waren totaal EUR 191,00.
Er mankeerde verder niets aan de auto, maar de dealer wilde graag de ruitenwissers vervangen en de remschijven afdraaien (zodat de opstaande buitenrand weer gelijk is met het afgesleten rem-gedeelte). Ik heb dat afgewezen, want volgens mij is dat nog niet nodig.

Bij 137000 km heb ik nieuwe All-Seasons banden gemonteerd (EUR 266,50 voor 4 st. incl montage) zodat ik weer met een gerust hart de winter tegemoet kan zien. Met de vorige All-Seasons heb ik 84000 km gereden.
Verder heb ik bij 133.000 km een remlicht-lampje vervangen.
De schokbrekers, vorige keer al genoemd, blijven het zwakste punt, slapje bij verkeersdrempels.
Een groot voordeel van de Picanto vind ik nog steeds de stoelen; ik zit met plezier achter het stuur.
Zoals je ziet, blijft de Picanto, ook met hogere km-standen een erg betrouwbare auto. De garage zie ik enkel om de beurt te laten uitvoeren.

151.000 km; probleemloos

  • 151.000 km

Ik heb de afgelopen 14.000 km zonder noemenswaardige problemen gereden. Het enige dat ik moest vervangen, was een H-4 voorlampje, en dat kan ik zelf.

De paar dagen met sneeuw ben ik goed doorgekomen met de All-seasons. De ruitenwissers en remschijven die de dealer bij de vorige beurt wilde vervangen, zitten er nog steeds op. Ik ben nu uit de garantie vanwege het feit dat ik nu de 150.000 km overschreden heb. Ik ben daarom ook niet van plan om me nu nog aan het 15000 km schema van de beurten te houden. Met de afstanden die ik afleg (gemiddeld 100 km/dag) moet dat prima met elke 20.000 km een beurt te doen zijn. Ik had dit in het begin (2011) al aan Kia-Breukelen voorgelegd, maar die wilden niet van de 15.000 km interval af.

De bekleding van de zitting van de bestuurdersstoel begint iets te lubberen, maar verder is het interieur in prima staat.
De schokbrekers blijven het zwakste punt bij verkeersdrempels, maar er is prima mee te leven.

Benzineverbruik blijft ongeveer wat het al 4 jaar is; tussen de 1 op 19 en 1 op 20,5.

Aangezien ik er nog steeds met veel plezier in rijd, is het niet nodig om 'm in te ruilen op dit moment. Zolang er geen grote onkosten aan zitten te komen, rijden we dus nog maar even door.

grote beurt + remschijven vervangen

  • 160.050 km

Nu ik meer dan 150.000 km gereden heb, zit er geen garantie meer op de Picanto (max 7 jaar of 150.000 km)
Daarom heb ik het onderhoudsinterval van 15.000 km verhoogd naar 20.000 km gezien de lange afstanden die ik afleg en dat volgens mij niet erg belastend is voor de auto. Bij 159.500 km dus bij de Bosch dealer een grote beurt. laten uitvoeren. Besloten om de remschijven vóór +blokken te laten vervangen. Verder de remcilinders achter vervangen omdat die lekten volgens de monteur.
Grote beurt + nieuwe bougies + 2 remschijven + remblokken + 2 remcilinders + remolie + andere vloeistoffen bijvullen voor totaal EUR 603.
De auto verbruikt geen olie tussen de beurten.

De garage heeft mijn airco getest (buitentemperatuur 17 graden, airco uitstroomtemperatuur 10 graden) en vond dat er te weinig koelmiddel in zat. Ik heb hem gezegd dat ik de airco hoogstens 2 weken per jaar gebruik en deze niet wens bij te vullen (dat is mijn keuze). De airco heeft de afgelopen 4,5 jaar nog niet één keer onderhoud gehad maar werkt dus kennelijk nog steeds prima.

Ik heb gedacht over de slappe vering, maar omdat dit eigenlijk enkel speelt bij verkeersdrempels en verder niet merkbaar is of verslechterd, toch maar zo gelaten.

De bestuurdersautogordel begint wat rafeltjes te vertonen, nog niets dramatisch, maar bij de volgende APK wel een probleempje.
Verder lijkt de centrale deurvergrendeling af en toe niet te werken. De auto wil dan niet op afstand op slot (ook niet met de reservesleutel), wel handmatig, maar dan is het alarm niet ingeschakeld. Maar een uurtje later werkt het wel normaal.
Eén lampje vervangen van de dagrijverlichting, maar dat is gemakkelijk zelf te doen (als je onder de bumper gaat liggen).

Verder geen problemen en de volgende (kleine) beurt staat gepland rond 180.000 km (ipv 165.000 km bij het reguliere Kia-schema), dat wordt dus naar verwachting december.

Probleemloze kilometers

  • 170.250 km

Weer 10.000 km verder en dit waren ook weer probleemloze kilometers. Het enige dat er gebeurde waren een paar nieuwe ruitenwissers van de Action voor EUR 12,00.
Zo lang er geen grote onkosten komen (meer dan 1000 euro) en zolang de auto zo heerlijk blijft rijden als nu, zie ik nog geen reden om deze in te ruilen. De APK staat voor begin 2017 gepland. Het onderhoudsinterval is om de 20.000 km.

Kleine beurt + nieuwe accu (180.000 km)

  • 180.100 km

Nu ik 180.000 km gereden heb, is het weer tijd voor een kleine beurt. De beurt is uitgevoerd bij een Bosch-garage volgens fabriekspecificaties.
Ik heb aangegeven dat ze naar de koppeling moetsten kijken, want het voelde alsof de kabel een 'rafeltje' had, een beetje krakend gevoel in het pedaal bij intrappen. Maar de kabel is er uit geweest en bleek in order. Een beetje smeren van de juiste plekken blijkt het gevoel toch wat beter hebben gemaakt. De koppeling is verder gewoon in orde volgens de garage.
Bij de beurt is het volgende vervangen: lampje voor de kentekenverlichting, lampje voor stadslicht en de accu.
De accu had ik zo mijn twijfels of dat wel nodig was, omdat de Picanto altijd probleemloos en snel start, maar ze hadden bij de controle de auto 5 minuten met alle lampen aan laten staan en konden daarna niet meer starten. (Dat is mij nog nooit gebeurd.) Ze hebben de accu doorgemeten, en waar de waarde 350 hoort te zijn, bleek deze nog 160 te zijn. Dus toch maar laten vervangen, Na 5 1/2 jaar en de winter voor de boeg toch wel een prettig gevoel @ EUR 101,00.
De hele beurt kostte EUR 291, inclusief intereurfilter (EUR 22) (vergeten te zeggen dat dat deze keer niet hoefde van me).
De APK moet pas in februari 2017, dus mocht nu nog niet.

APK 185.000 km

  • 184.950 km

De APK goed doorgekomen. De twee lampjes van het knipperlicht op de zijkant zijn vervangen, omdat deze wat van hun oranje coating hadden verloren.
Verder begon de autogordel links-voor wat te rafelen, maar was deze keer nog (net) goed genoeg.
De APK is nu weer twee jaar in orde, kosten EUR 45,50.
Het benzineverbruik over de afgelopen 12 maanden was 1 op 19,96 gemiddeld. 's Zomers iets lager, 's winters iets hoger.
De koppeling heeft soms een wat krakend gevoel bij het intrappen, maar blijkt verder prima te werken en het ligt niet aan de kabel, dus laat ik die voor was het is. Verder geen bijzonderheden.

Verkocht - 200.000 km

  • 199.858 km

Nu de auto nagenoeg 200.000 km heeft gereden, heb ik deze ingeruild op een jongere Picanto 1.0 Dynamic Line met weinig km nog op de teller.
De oude Picanto heeft zich steeds als een betrouwbare en fijne auto bewezen.
De laatste dingetjes die ik nog moet melden:
195.000 km ruitenwissers vervangen
195.000 km kentekenlampje vervangen
De autogordel vertoont wat rafels, de airco dient bijgevuld te worden, maar verder is de auto probleemloos.
Schakelen, koppelen, remmen is als nieuw. De vering/demping is slapjes.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.