Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2011)

autoreview

Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack (2011)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 CVVT Comfort Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Kia Picanto van aankoop tot 1500km

  • 1.500 km

VOORWOORD

Momenteel heb ik ruim 1500 kilometer gereden met mijn Picanto dus leek het me een goed moment voor een review.

Mijn vorige auto was een Fiat Stilo Abarth 2.4L. Super mooie auto maar wel duur in onderhoudt, verzekering en maandlasten.

Omdat ik ben gaan samenwonen en er dus een hoop maandlasten bij kwamen heb ik besloten om mijn auto in te ruilen.

AANKOOP

Met de volgende gedachten ben ik gaan kijken naar een auto:

- goedkoper in maandlasten;
- goedkoper in onderhoud;
- betrouwbaarheid;
- verbruik.

Na verschillende auto's en dealers gezien te hebben waren er enkele auto's die ik wel leuk vondt:

- Toyota Agyo (al 4000km ervaring mee);
- Ford Fiesta;
- Kia Picanto;

De Toyota Agyo viel al vrij snel af omdat ik bij de dealer geen goede inruil kreeg. De Ford Fiesta was net boven mijn budget. De Kia is het dus geworden.

Toen ik bij de Kia dealer kwam gingen we dus kijken wat ik nou precies wilden. Met de vanaf prijs van 7995,- dacht ik niet veel kwijt te zijn met inruil van mijn auto , helaas was het zo als je een extra pack wil (zoals de exterior pack) moet je altijd de airco variant nemen (bijna 1000 euro). Ook is er alleen nog maar de 5-drs variant die 500 euro duurder is en de lak ook nog extra geld kosten.

Uiteindelijk is het de Kia Picanto 5-drs geworden met comfort en exterior pack (en dus ook direct de verplichte airco) Met een prijs van 12.500 euro.

EERSTE INDRUK AUTO

Mijn eerste indruk van mijn auto is veel waar voor je geld, binnenkant ziet er netjes en compleet uit, in vergelijking met een Toyota Agyo waarbij het er echt minimaal uitziet en blikkerig is denk ik bij de Picanto juist aan een kleine maar complete auto.

Uiterlijk is natuurlijk per smaak verschillend maar ik denk dat de meeste er mee eens zijn dat dit zeker een "stoere boodschappen" auto is, in iedergeval zo zie ik hem. Mooi meegenomen is is dat het een geheel vernieuwd model is met de 2011 look en lijnen. Dus het uiterlijk kan ook nog goed mee met de tijd!

Goede afwerking over de gehele auto en alles voelt solide aan.

Radio is zeer uitgebreid met zijn USB, Aux, cd en radio. Helaas zijn de speakers wel weer van slechte kwaliteit, de voorspeakers zitten in het dashbord dus hier komt 0,0 bass uit, de achter speakers in de deur klinken juist heel dof. Helaas hebben ze dus niet gekozen voor speakers in de deur met tweeter in het dashbord waarbij je wat meer bas en dynamiek krijgt.

Auto is ruim genoeg voor ook lange mensen, ik ben zelf 1,94m dus niet bepaald de kleinste. Ik kan er goed in zitten en de stoel staat niet eens in zijn achterste stand! Daarbij kan er dus ook nog een persoon goed op de achterbank (al moet die dan niet al te groot zijn uiteraard). Door deze ruime zit ruimte moet je wel inleveren op je kofferbak, deze is heel klein waarbij ik meestal de grotere dingen toch op de achterbank zet ipv de bak openmaak.

Verder ziet de auto er gewoon netjes uit, de extra's zoals de knipperlichten in spiegels, mee gespoten delen, projectie koplampen enz. maken de auto toch iets completer en meer een auto.

Ook zit er een knopje op automatisch je spiegels naar binnen te laten klappen (kan gebruikt worden bij krap parkeren). Deze functie is naar mijn mening beetje overbodig, want ze gaan niet automatisch dicht bij het afsluiten van de auto, en ik ga niet zo krap parkeren dat ik mijn deur niet meer open kan doen. Had dus liever gezien dat deze automatisch dicht gingen bij het afsluiten van de auto.

RIJ ERVARING

Auto rijdt heerlijk, heeft met zijn 1.0L blok weinig vermogen maar rijdt goed mee met het verkeer. Helaas wel af en toe moeite met de snelweg op komen, het is dan verstandig even terug te schakelen om goed mee te komen!

Auto schakelt heerlijk, gaat goed in versnelling en voelt solide aan (wat ik bij het schakelen van een Agyo ook tegen vondt vallen).

De auto laat je rustig rijden en voelt niet gehaast. Heb tot nu toe altijd met de ECO aan gereden en laat netjes ziet wanneer je moet schakelen met een pijltje naar boven of beneden.

Auto ligt redelijk goed op de weg, goed in de bochten en de vering is medium in vergelijking met andere kleine auto's die over het algemeen best hard zijn.

Verbruik valt wel tegen, ik rij veel in de stad en buiten de stad direct snelweg, maar boven de 1 op 17,5 kom ik niet. Al moet ik hierbij wel toegeven dat de stad Eindhoven is en altijd voor en na werktijd, hierbij dus altijd druk en heel veel stoplichten.

Op 80km wegen waarbij je constant zonder te remmen 80 rijdt kun je wel 1 op 23 halen maar dan moeten dit hele langen stukken 80km wegen zijn.

Over het motor blok zelf, het is een 3 cilinder en dit voel je zeker, het blok voel/hoor je een soort van "trillen" ook hoger in de toeren zul je dit zeker merken. Mijn ervaring met een Toyota Agyo (ook 3-cil) is dat deze dat helemaal niet heeft. Daarbij krijg je dan ook het gevoel of de auto niet ver in de toeren wil.

Nog een toevoeging op de stuurbekrachtiging, Deze wordt automatisch versterkt/verzwakt naarmate je snelheid, dus als je stil staat werkt deze volledig maar op de snelweg voel je dit helemaal niet. Dit was voor mij wel even wennen, want op de snelweg van rijbaan veranderen voelde zwaarder aan met het stuur. Of het fijner is of niet laat ik in het midden want kan hier niet echt een gevoel op geven.


10.000 KM behaald!

Ondertussen in 4 maanden tijd al 10.000 op de teller gezet. En iederedag geniet ik nog steeds van de auto en heb er geen spijt van.

Tot nu toe nog helemaal niks technisch en mechanisch tegen gekomen wat misschien niet goed werkt of niet klopt.

Over het verbruik klaag ik ook niet. gemiddeld rij ik 1 op 17,5 waarbij 1 op 20 haalbaar is mits je heel rustig rijdt.

Als ik op de snelweg 100km per uur zou rijden zit het verbruik op 1 op 20.

Verder eigenlijk niks extra toe te voegen want heb nog steeds het zelfde gevoel bij de auto als toen ik hem kocht.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.