Kia Optima 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Optima 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 56.500 km |
Nieuwe plug in
- 19.000 km
De Sportage van bj 2013 in december 2016 ingeruild op de Optima sedan. Bij de dealer stond deze in de showroom en het model sprak mij erg aan. Over de prijs waren we het snel eens maar wou wel een proefrit maken omdat ik nog nooit in hybride had gereden.
Nog nooit in een hybride gereden en eigenlijk alleen de verhalen gehoord dat mensen een hybride aanschaffen vanwege de lage bijtelling en dat het voor geen meter rijdt en dat je zo'n ding toch niet oplaadt en een wegligging heeft van niks.
Dus enigszins bevooroordeeld een proefrit gemaakt en ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. De overgang tussen elektro en benzine verloopt naadloos, auto is erg vlot vooral in tussensprintjes en de wegligging etc is prima. De soepele automaat schakelt zo dat je het bijna niet merkt. Omdat Kia 7 jaar garantie geeft en onze goede ervaring met eerdere Kia's durf ik het wel aan om deze aan te schaffen.
De auto is standaard erg rijk uitgerust:
gescheiden clima
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en verwarming
meesturende ledverlichting
Harman Kardon systeem
Navi
Apple car play en android auto
Half leder bekleding
Dimmende spiegel
LM velgen
Pluspunten
Zeer laag verbruik
Uitrusting
Betrouwbarheid
Ruimte achterin, erg veel been- hoofdruimte
Erg goede stoelen
Memory functie spiegels-stoelen-radio etc
Nadelen
Door het batterijpakket minder kofferruimte
Geen neerklapbare deelbare achterbank
Geen elektrisch verstelbare bijrijdersstoel(kost toch bijna niets om deze ook even elektrisch te maken Kia)
Geen trekhaak
Rijden
Als de auto EV rijdt dan schakelt de automaat het fijnst in de eco stand, als hybride dan is de normale stand het fijnst.
Schakelen merk je bijna niet hoewel het een conventionele automaat is.
Ik verbaas mij er nog steeds over dat ik op de snelweg gewoon 130-140 volledig elektrisch kan rijden, veel andere hybrides gaan met 60km/h al over naar benzinemotor.
Wat erg slim is, is dat er een elektrische oliepomp opzit die al meedraait als de auto op EV rijdt, als de motor aanslaat heeft ie al smering( hoewel de motor nog wel koud is natuurlijk).
Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werk (ca 10 km) en rij ca 30.000 per jaar. De meeste tijd rijdt ik elektrisch, zelfs als je niet oplaadt rijdt de auto erg zuinig.
Mijn verbruik op volle tank ligt tussen 1 op 19 en 1 op 70(geen tikfout hoor).
Op vakantie redelijk veel op snelweg gereden verbruik ca 1:20 zonder bijladen.
In de winter rijdt hij duurder doordat dan de benzinemotor
gaat opwarmen. Wat ook een voordeel is dat ik minimaal tot
2020 de helft mrb betaal omdat het een hybride is.
Wat nog slimmer zou kunnen is dat er een mogelijkheid moet zijn om de benzinemotor handmatig buiten spel te zetten. Nu gebeurt het wel eens dat de motor op gaat warmen als ik dat niet nodig vind, bijv bij een kort ritje.
Dat is zonde van de brandstof, hier kan zeker nog bespaart worden. Je kunt nu kiezen russen EV en hybride, waarbij bij ev dus de motor wel bijspringt als hij dat nodig vindt. Bijv op basis van vermogenvraag of obv temperatuur.
Als de accu leeg is rijdt je ook op de snelweg hele stukken elektrisch doordat bij constante snelheid niet alleen de wielen worden aangedreven maar ook de accu wordt bijgeladen.
Topsnelheid ligt ver boven de fabrieksopgave van 190 km/h, op teller 220 en op gps 210 km/h.
Net zoals met de Sportage en de Kia's van mijn vrouw geen reparaties gehad.
Wat leuk is dat je deze auto niet vaak ziet, krijg veel vragen van mensen hoe dat rijdt en veel complimenten over de looks van de auto, sommige mensen kunnen bijna niet geloven dat dit een KIa is.
Al met al zeer tevreden over deze fijn rijdende automobiel. Als ik geweten had dat elektrisch cq hybride rijden zo fijn was had ik dat al eerder gedaan. En het bespaart ook nog eens geld, zullen vast mensen zijn die zeggen en de afschrijving dan, denk dat erg meevalt, als ik hem ga inruilen zit er nog jaren fabrieksgarantie op en dat beïnvloedt positief de prijs. Stel dat ik minder zou krijgen dan verwacht dan heb ik zoveel brandstof bespaart dat dat geen probleem is. Zou deze auto ook zonder fiscale (bijtelling-MRB)voordelen kopen zolang de aanschafprijs niet teveel omhoog gaat(BPM).
Nog steeds top
- 56.500 km
Sinds 2016 de optima in bezit en doet wat hij moet doen. Heerlijke comfortabele auto en buiten de standaardbeurten om geen kosten gehad op 2 nieuwe banden na.
Onder Garantie is de voorstoel vervangen omdat er een scheurtje in het nepleer zat, klasse.
Verbruik is geweldig positief . Als je trouw laadt dan is 1:30 makkelijk haalbaar , ik rij 25 tot 30.000 km per jaar. Zonder laden rijdt hij in de winter 1:15 en in de zomer 1:18. Mrb halftatief tot 2020, daarna volledig tarief minus 300 kg korting.
Dit is een erg fijne auto om te rijden, zeer snel, automaat schakelt bijna zonder dat het merkbaar is.
Al met al tevreden rijder
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid ExecutiveLine Pano Leder Xenon NAP VOL!
- 2015
- 189.750 km

Kia Optima Sportswagon 2.0 GDI PHEV Business DynamicLine Carplay/Adap.cruis/Elect.stoeln
- 2017
- 79.778 km

Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDI GT-Line | Cruise control adaptief | Dodehoek detector | info;F.Bogaars 0492588956
- 2018
- 178.234 km