Kia Optima 1.7 CRDi First Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Optima 1.7 CRDi First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Ervaring na 30000 kilometer
- 125.000 km
Een korte introductie is op zijn plaats. Mijn vorige auto was een Nissan Qashqai 1.5dci bj 2014. Ook met die auto heb ik met volle tevredenheid (3 jaar lang) gereden. De Qashqai had ik met 50.000 km op de teller gekocht en iets minder dan drie jaar later (met 170.000 km op de teller) ingeruild. Ook met die auto heb ik nooit enige noemenswaardige technische problemen gehad.
Wat mij een beetje tegenstond, was de beperkte ruimte in de kofferbak van de Qashqai en na een tijdje gingen ook de looks van de auto mij een beetje vervelen (zowel van binnen als van buiten). Gezien het aantal gereden km per jaar was ik dus weer op zoek naar een diesel, het liefst wat luxer dan de Qashqai - met wat meer kofferruimte achterin en een wat modernere (sportievere) uitstraling. Nu heb ik het verleden al eens Kia gereden en dat is mij altijd wel bevallen, dus ik besloot weer door het gamma van Kia heen te scrollen. De Kia Optima had meteen mijn hart gestolen (qua uiterlijk) en na een proefrit ook mijn verstand. Toen ik de auto (eind 2018) had gekocht, stond er een kleine 93000 km op de teller.
Het betreft een 'first edition' met een 1.7 dieselmotor en behoorlijk veel luxe. De auto is voorzien van xenonverlichting en dagrijledverlichting. Ook de achterlichten zijn in led 'gevoerd'. Binnenin kent de auto stoelverwarming, stuurverwarming, achterbankverwarming, stoelverkoeling (voor), elektrisch bedienbare stoelen, een panoramadak met schuifkanteldak, uiteraard automatische climate control , DAB-radio incl. navigatiesysteem en bijbehorende bluetoothvoorzieningen en een behoorlijke set aan speakers van het merk Harman Kardon. Dode hoekdetectie en (actieve) Lane Assist treffen we ook in het voertuig aan.
De auto voelt solide aan - ook bij veel hogere snelheden (170 km/h+) ligt de auto als een blok op de weg en is de motor relatief rustig. Het voertuig is verder geen strepentrekken, ook omdat het een relatief zware auto is. Voor mij niet noodzakelijk, want ik ben geen coureur. Wel is er enige mate van onderstuur - merk je uiteraard als je wat vlotjes door de bochten heen gaat.
Terug naar mijn ervaringen na de eerste 30.000 km:
Positief:
- Nog geen piepjes of kraakjes te horen.
- Olieverbruik is 0,0 - ik heb geen milliliter hoeven bij te vullen.
- Brandstofverbruik - rij je als een oma, dan is 1 op 20 haalbaar. Rij je een beetje door dan zit je eerder op de 1 op 18. Voor een auto van dit formaat niet slecht.
- Rustige auto, stoelen zitten uitermate comfortabel.
- Kofferbakruimte is echt bijzonder groot. Collega's, kennissen en vrienden verbazen zich met grote regelmaat over wat er allemaal in kan.
Negatief:
-Krakend koppelingspedaal. Met name bij hogere buitentemperaturen lijkt het alsof het pedaal wat stroefjes gaat (en je hoort een tikkend / krakend geluid). Dealer heeft 'm eerder ingesmeerd, dat heeft een kleine 10.000 km gewerkt, maar het kraken is weer terug. Dealer gaat nu pedaal geheel vervangen onder garantie.
- Auto verlaagt het geluidsniveau van de radio automatisch als de auto in z'n achteruit staat. Verhoogt geluid wel weer als ik 'm in z'n vooruit zet. Niet zozeer negatief, maar ik begrijp niet met welk doel dat zo is ingeregeld.
Kortom, tot nu toe geen onvoorziene kosten of gekkigheden gehad met deze jonge occasion. Ik hoop dat ik de volgende 30.000 km ook zo kan afleggen!
APK
- 141.000 km
Alweer bijna 50.000 km verder na aanschaf, het gaat snel. APK gehad, geen enkel punt genoteerd, glansrijk geslaagd. De auto heeft, voorafgaande de APK wel een nieuwe set aan remschijven en remblokken (voor) gehad. Dit was een aandachtspunt die tijdens de vorige onderhoudsbeurt kenbaar werd gemaakt door de dealer. Ik heb na die mededeling gerust nog 20.000 km doorgereden met diezelfde schijven en blokken, nu voor de zekerheid toch maar vervangen.
Tijdens de APK is de auto op meer punten gecontroleerd dan voor de APK nodig. Dealer heeft geconstateerd dat het motorblok aan de bovenkant een beetje 'zweet'. Niets ernstigs, men denkt aan een niet goed afsluitend ringetje. Voor een juiste diagnose wordt er wel weer een nieuwe afspraak ingepland -en zal het allemaal onder garantie worden verholpen.
Goed om te vermelden is dat de auto van beurt tot beurt (interval van 30.000) nooit een druppel olie heeft verbruikt.
Geen bijzonderheden
- 157.000 km
Dit jaar i.v.m. corona fors minder kilometers gereden dan gebruikelijk, maar toch een kleine 16.000 km erbij weten te rijden sinds de laatste review in december vorig jaar. In de kilometers zit ook een uitstapje met het gezin naar Duitsland inbegrepen. Dat ging allemaal zonder een centje pijn. Zoals al eerder aangegeven.. geen ml olie hoeven bij te vullen. Af en toe op z'n staart getrapt en bij 200 km/h maakt de motor iets van 3100 toeren. Geen piepjes of kraakjes, wel behoorlijk wat bandengeluid bij die snelheid. Weet alleen niet of het aan de banden of het Duitse wegdek ligt.
Airco moest wel bijgevuld worden, er gaat geen standaardvulling in kennelijk, dus dat was nog een leuk grapje van 180 euro.
Een saaie update wellicht, maar tot op heden functioneert alles zoals het moet functioneren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi GT-LINE AUTOMAAT | NL-AUTO! | FULL OPTION! | PANODAK | 360 CAMERA | AFN. TREKHAAK | 1 EIGENAAR! | LEDER | NAVI | ADAPTIVE CRUISE | PRACHTIGE STAAT!
- 2018
- 119.314 km

Kia Optima 2.0 GDI PHEV *PANORAMADAK* 117dkm Leder/Navi/Camera/Harman Kardon
- 2017
- 117.171 km

Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business DynamicLine
- 2016
- 139.500 km