Kia Optima 1.7 CRDi ExecutiveLine (2016) #2

autoreview

Kia Optima 1.7 CRDi ExecutiveLine (2016)

Signalement

UitvoeringOptima 1.7 CRDi ExecutiveLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf81.573 km
KM-stand laatst183.500 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe auto

  • 91.523 km

Afgelopen september heb ik de Passat CC verkocht, of liever gezegd, ingeruild bij mijn garage voor een andere auto. Ik had bij Kooijmans in Tiel een schitterende Kia Optima gezien met alles wat ik graag zou willen. Enkel de kleur stond me niet helemaal aan, grijs. Wat mij betreft te onopvallend en een beetje saai, wat mijn vrouw betreft een ouwelullenkleur. Maar ik was al langer aan het kijken en wilde specifiek de diesel en niet de hybride, dus de keuze was sowieso al flink beperkt. Er stonden maar 12 Kia Optima sedans te koop, waarvan 7 hybride.
Wel had ik nog een andere op het oog, een hele mooie blauwe, maar die was niet full-options. Lang wikken en wegen, wat vind ik belangrijker, full-options of een kleurtje? Uiteindelijk gekozen voor die saaie grijze kleur maar wat een opties zitten erop, ongelofelijk dat dit zo slecht verkocht is!!

Wat zit erop? Nou, wat niet? Stoelverwarming voor en achter, stoelen voorin tevens geventileerd, stuurwielverwarming, panorama dak over de gehele daklengte, 360 graden camera, automatisch inparkeren, lane assist, adaptive cruise control, Harman Kardon geluidsinstallatie, ga zo maar door. Volgens mij ontbreekt alleen de massagefunctie nog.. Deze opties op zo een ontspannen rijdende limousine met heerlijke 7 traps automaat kost bij de gevestigde premium merken ruim het dubbele.

Enfin, ik heb de auto een hele dag te leen gehad en ik was verkocht, ik had een beste wensenlijst qua opties en deze had het allemaal. Stuurwielverwarming, want ik heb zelfs in de zomer koude handen in een auto, stoelventilatie, want lekker in de zomer, stoelverwarming, want lekker in de winter. De auto had 81.000 km gelopen en is van 2016, keurig al z'n beurten gehad bij Kooijman, er zit nog 3 jaar fabrieksgarantie op. De auto had wel 6 maanden te koop gestaan en stond al die tijd dus stil. Nieuw setje banden erom, auto volledig laten poetsen en polijsten, al zat er geen spatje steenschade op, de auto leek als nieuw! Keurige vorige eigenaar gehad, dat was duidelijk.

Nu zijn we ruim 6 maanden verder en de auto heeft pas 91.000 km ervaring. Dus 10k erbij. Dat is minder dan verwacht maar corona had ook invloed op mijn werk, ik werk de helft van de tijd thuis. Zodra deze ellende over is gaan we weer 40k per jaar rijden.

Ervaring tot nu toe.
Onderhoud: niks, zat 6 maanden volledige Bovag garantie op bij aflevering, deze enkel gebruikt om wat dingen uit te vogelen. Vond bijvoorbeeld mijn kofferbak heel licht openen en sluiten, alsof er geen veer in zat. Zit inderdaad geen gasveer in zoals normaal, maar een gewone trekveer, product-eigenschap dus.
Comfort: Werkelijk subliem, het is heel stil in de auto, opmerkelijk stiller dan de Passat CC, maar dat was een coupe zonder deurstijlen en die zijn sowieso luider qua rijgeluiden. Ook erg fijn sturend, lichte bediening. Ook de ergonomie is voortreffelijk, alles is goed te bereiken, knoppen werken erg fijn. Automaat is super, schakelt op en af zonder haperingen. Soms is de adaptive cruise control de weg weleens kwijt en dan kan de automaat ineens raar gaan schakelen, van 7 naar 5 ofzo terwijl je van 100 naar 105 wilt accelereren. Maar ik heb nog geen enkele acc ontmoet die foutloos werkt. Even wennen en weten wanneer de auto ingrijpt en je kunt daarop heel prima anticiperen.

Ook de ruimte in de auto is enorm. Ja het is natuurlijk ook een grote auto, maar wat een beenruimte achterin. Ik ben 1,80m maar als ik achter mezelf zit heb ik zeker 20cm tussen mijn knieën en de stoel. Fantastisch! Achterbank is ook volledig neerklapbaar dus als het moet kan er een heel weeshuis mee.

Verbruik. Daar ben ik nog niet over uit, tot nu toe haal ik volgens de verbruiksmonitor net 1:18 en ik hoopte toch zeker 1:23 te halen. Al is het nu net winter geweest en rij ik niet altijd 100. Ik hoop van de zomer toch wel een lichte verbetering te zien, al haal ik nu steeds vaker 1200/1300km op een tank (70l).

Voor zover de eerste indruk na 6 maanden rijden. Ik ben uitermate tevreden! Een prachtig en betrouwbaar stukje techniek meen ik, voor een zeer schappelijke prijs. En toch zie je ze maar zelden. Wie het snapt mag het zeggen..

Edit: Excuses voor de foto's en eventuele stijve nek, Autoweek draait de foto's zelf om. Heb van alles geprobeerd maar hij blijft ze op deze wijze weergeven.

1 jaar verder

  • 101.001 km

De auto is nu zo goed als 1 jaar in mijn bezit, vorige week heeft de auto een onderhoudsbeurt en nieuwe APK gehad. Dus even een korte revieuw.

Geen enkel probleem gehad, niet een keer de garage hoeven bellen geen op- of aanmerkingen. We gingen ongemerkt en met gemak de 100.000km grens door. Wel tijdens de beurt aangegeven dat ik het gevoel had dat de 5e versnelling niet zo soepel en zacht ging als de rest. Ik heb weinig ervaring met automaat rijden dus mijn ervaring was beperkt tot een splinternieuwe A8 welke zijdezacht schakelt en een afgetrapte werkauto, niet zo soepel.. Dus ik vroeg mij af of het aan mij lag, of dat het daadwerkelijk wat kon zijn. De garage belde mij terug dat ze eerst iemand hadden laten rijden die niet op de hoogte was gebracht en hij had niets gemerkt. Daarna een andere laten rijden en die voelde inderdaad een lichte schok als de automaat in z'n 5 'viel'. Zeker niet ernstig en lang niet altijd, maar omdat de auto nu 5 jaar oud is, een aantal maanden voor mijn aankoop stil heeft gestaan etc, wilde ik het zekere voor het onzekere nemen en heb ik de automaatolie laten verversen en tevens een toevoeging toe laten voegen. Ervaring tot nu is dat het schakelen soepeler gaat.

De auto wordt praktisch alleen voor mijn woon-werk verkeer gebruikt, 200km retour per werkdag en het verbruik valt me mee. Mijn eerste beeld was niet echt reeel, ik hoopte rond de 1:24 wel te kunnen halen, maar zelfs 80km lang 100 op de ACC levert maximaal 1:21 op. Ik probeer korte stukken te vermijden en haal nu regelmatig 1300km met 1 tank diesel.

Verder valt me op dat alles zeer makkelijk bedienbaar is. Ik heb nooit echt hoeven zoeken naar instellingen of functies die ergens diep in een menu weggestopt zitten. Ook de ergonomie is echt goed, alle knoppen zijn makkelijk te bedienen en te bereiken vanachter het stuur.

Kortom, uitermate tevreden met deze heerlijke auto, die gaat voorlopig niet weg!

Jaar 2

  • 124.850 km

Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik deze auto heb gekocht. Mede dankzij corona weinig kilometers gemaakt, al gaat het dit jaar wat harder. Volgend jaar nog harder want ik heb mijn contracturen iets opgeschroefd. Maar kilometers draaien is waar deze diesel voor is gemaakt dus het werd ook wel tijd om gas te gaan geven.

Ik wilde een week of wat geleden een review schrijven maar toen bedacht ik me dat ik werkelijk niets te melden had, dus dat zou een kort en saai stukje worden. Maar uiteraard als je dat bedenkt gebeurd er van alles.
Woensdag 3 november rij ik de brug bij Rhenen op vanaf de verkeerslichten en halverwege is al m'n vermogen weg, geen gasrespons meer, motor helemaal dood. Dat is een minder fijne plek om stil te vallen, verkeer komt met 80 aan razen en je kan geen kant op op die brug. Auto 3 keer geprobeerd te herstarten en bij poging 3 slaat ie aan! Mooi, nu gas en weg van die brug. Kijken we daarna wel wat er aan de hand is. Dus direct na de brug op een klein stukje vluchtstrook de auto stilgezet en de kap open. Nou dat was wel duidelijk, de hele kap en het blok onder de diesel, hele plas onder de auto. Brandstofleiding losgeschoten...

Direct ANWB gebeld, die waren akelig snel ter plaatse en die heeft die 2 losgeschoten leidingen vastgezet. Hij vroeg of de auto een beurt had gehad waarbij toevallig het brandstoffilter was vervangen. Verrek, 15-09 was de auto voor een grote beurt en APK naar de garage geweest. Grote beurt incl. brandstoffilter vervangen. Kon direct naar de garage rijden en er gelijk terecht want men zag vermoedelijk wel een verband tussen beide incidenten. Dit is uitermate keurig opgelost, leidingen zitten professioneel vast, auto is grondig gereinigd en strak afgeleverd. Kosten 0,-.

Buiten dit incident om is het werkelijk een sublieme auto. Echt een hele fijne auto, zeker voor de lange afstanden. Enorm comfortabel, zeker met de stoel-verwarming en -ventilatie, stuurwielverwarming, rijdersassistenten die zeer fijn werken etc. etc. Deze auto blijft voorlopig, ondanks het gezeik over diesels en de bizarre prijzen afgelopen tijd. En mocht er een opvolger moeten komen dan droom ik stiekum van de Stinger. Nog zeldzamer dan deze auto en exact dezelfde fijne accessoires, alleen net iets meer good-looking.. :)

2025 alweer

  • 183.500 km

Ik zag bij het invoeren van de laatste tankbon dat ik inmiddels bijna 100.000 km heb gereden met de Optima en dat het al weer 3 jaar geleden is dat ik iets geschreven heb. Dat heeft een reden natuurlijk. Er is al die tijd nooit iets noemenswaardigs voorgevallen. Wat een spijkerharde en betrouwbare auto is dit zeg. De auto laat het nooit afweten en werkt nog zoals toen ik m kocht. Enige bijzonderheid is dat ik medio augustus 2024 de auto voor een beurt wilde brengen, kreeg ik een dag ervoor onderweg naar huis ineens een kermis aan lampjes en foutmeldingen, bijna alle rijhulpsystemen werkten niet meer etc. Volgende dag bij de garage bleek dat de ABS sensor het begeven had. Sensor vervangen, geen probleem, stelt niets voor, ware het niet dat men in hare wijsheid bij KIA heeft besloten om deze sensor in de wielnaaf te monteren waardoor deze in z'n geheel vervangen mag worden. Kosten all-in een eurotje of 300 i.p.v. een paar tientjes voor de sensor. Vervelend maar kan gebeuren. Kan zeker gebeuren want een maand later wederom dezelfde kermis in m'n beeld. Direct naar de garage gereden en waar vorige maand rechtsvoor defect was, was nu linksvoor kapot. Op de vraag hoeveel van die krengen ik in m'n auto heb, kreeg ik droog te horen: 4 stuks. Nee ik laat ze niet preventief vervangen maar vervelend was het wel, zuur geld.

Buiten dit, al die tijd niets gehad. Dus als ik de balans opmaak na 100.000km en bijna 4,5 jaar bezit, buiten de reguliere beurten om: 2x ABS sensor en 1x gesprongen brandstofslang. Beiden lijken me geen 'fout' van de autobouwer of doet ook geen afbreuk aan de betrouwbaarheid van de auto dus ik ben enorm tevreden. Voorlopig geen vervanger in zicht, eens kijken wat deze auto aan kilometers kan maken. Lijkt me leuk om een keer mee te doen aan klokje rond t.z.t.. Komende beurt wel weer 4 nieuwe banden, met de huidige set inmiddels 65.000km gereden, tegen die tijd ruim 75.000 dus ook daar tevreden over. Binnenkort wil ik nog een totaal kostenplaatje maken wat ik nu totaal heb uitgegeven aan beurten, brandstof etc. Puur uit interesse :)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.