Kia Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine (2023) #2

autoreview

Kia Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine (2023)

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf174 km
KM-stand laatst39.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 174 km

De auto is de vervanging voor de Nissan Leaf. Het is de Niro EV executive line in Cityscape Green.
Deze kleur had de voorkeur. Maar een belletje van de lease maatschappij maakte duidelijk dat er op deze kleur een lange levertijd zit. Een andere kleur kon veel sneller worden geleverd. Maar er kwam gelijk een voorstel, oorspronkelijk was het idee om de kleur CityScape Green te kiezen en als uitvoering, Edition Advanced.
Deze was er echter niet en zou minimaal een jaar duren voordat deze beschikbaar was. Er stond echter een Executive Line edition in CityScape Green. Deze auto had alle denkbare opties erop.
Uiteindelijk voor deze gekozen. En er de eerste kilometers mee gemaakt.
De auto rijdt erg fijn. Bepaalde features zijn leuk, maar ik denk niet dat ik deze vaak zal gebruiken. Zo kan de auto volledig autonoom rijden (er zit niemand in de auto) maar je moet er wel in de buurt staan. Heeft volgens mij geen of nauwelijks toegevoegde waarde.
Verder mis ik de vele camera's van de Nissan. Deze had camera's voor, achter en in de zijspiegels. Hierdoor had je een perfect overzicht als je bijvoorbeeld ging parkeren. De rij hulp systemen van de Kia werken echter weer veel beter en vriendelijker. Ook de App is een verademing.
Maar nu even meer kilometers maken dan weet ik meer.

De eerste ervaringen

  • 1.068 km

De eerste kilometers zitten erop.

Absoluut positief is het verbruik en de het bereik volgens de boordcomputer. Wat de boordcomputer aangeeft klopt zeer goed. Daarbij is het bereik in de zomerse omstandigheden, zonder enig probleem 400 km.
En de HOD! Ik dacht dat ik het niet of nauwelijks zou gebruiken, maar het is echt een toevoeging aan het rijgenot. Je hoeft je ogen niet meer van de weg te halen, alle info die je nodig hebt wordt op de voorruit geprojecteerd!

Negatief is het ontbreken van de zgn birds eye view. Door de beelden van de diverse camera's te combineren kijk je als het ware als een vogel neer op de auto. Zeer goed te gebruiken als je bijvoorbeeld zeer strak langs een lijn wilt parkeren. Er zit in deze meest luxe versie, alleen een achteruitrij camera op. Dan valt er niets te combineren.

Persoonlijk, de ruimte en de afwerking binnen zijn naar mijn smaak erg goed. Zeker de ruimte achterin is zeer goed, zowel hoofd als beenruimte.
Soms is het even stoeien met de diverse settings die allemaal in te stellen zijn, maar daar kom je snel uit.

Na 6 maanden

  • 13.345 km

Na dik 13.000 km kan ik meer vertellen over de Niro.

Wat bevalt en wat absoluut niet.
Hetgeen zeer positief is, is het verbruik! Gemiddeld 16.2 kW/100 km! Dit terwijl er echt niet rustig mee gereden wordt. Ook worden er veel snelwegkilometers mee gereden. En op de snelweg staat de ACC altijd op net even boven de 100 km/h.
Wat is veel lees, is dat gebruikers aangeven veel piepjes etc. te krijgen. Dit klopt, alhoewel je een deel uit kunt zetten. Bijvoorbeeld het automatisch aanpassen van de snelheid kan worden uitgezet in een menu. En daar zit gelijk een ding, het menu is duidelijk maar voordat je erin wegwijs bent, ben je even verder.
Het verbruik is dus zeer positief. Nu is de versie die ik rijd ook uitgevoerd met V2L, slimme bagageklep en slim parkeren en dergelijke. Dit zijn in mijn ogen onnodige opties.
V2L, het kunnen gebruiken van de auto om bijvoorbeeld het koffiezetapparaat mee te voeden. Leuk. Een keer geprobeerd of het werkt en daarna nooit meer iets mee gedaan.
Slimme bagageklep, de klep gaat automatisch open als je er achter staat. Leuk, maar helaas werkt het niet altijd goed. Daarbij duurt het ook nog eens vrij lang voordat de klep open gaat. Werkt wel, maar niet echt perfect.
Inhaal assistentie op de snelweg. Leuk en het werkt, maar het is traag. Je moet de richtingaanwijzer uit doen, dan duurt het even en gaat de auto naar de andere baan. Vervolgens als je er voorbij bent opnieuw de richtingaanwijzer uit doen. En de auto gaat terug. Het werkt, maar ik heb het uitgezet, het duurde te lang, kan ik beter zelf.
Dan heb je nog slim parkeren. Heel leuk, maar je hebt er weinig aan. Je moet de auto voor het parkeervak zetten en dan kan deze, terwijl de bestuurder buiten de auto staat, in het parkeervak rijden. Geprobeerd, het werkt, maar nooit meer gebruikt.
Maar waar Kia echt de plank heeft misgeslagen is het gebrek aan camera’s! Alleen een achteruit rij camera is aanwezig. Verder niets. Dit terwijl het de duurste versie is. Wil je kijken of je goed in het parkeervak staat, moet je de deur openen. Dit had beter gemoeten.
Al met al, een zeer goede auto, maar ik zou niet de executive line kiezen. Dan heb je mogelijkheden die je toch nooit gebruikt.

Na 21.500kometer

  • 21.500 km

Er behoorlijk wat kilometers gemaakt met de Niro.
Twee dingen blijven verbazen:
1 de werking van de klimaatregeling. Soms krijg ik koude voeten. Ik heb gelezen dat de Niro autonoom kan besluiten de voorruit te ontwasemem, dan heb je geen warme lucht meer op de voeten!
2 maar 1 camera. Ik had meer camera’s willen hebben. De Niro heeft alleen een achteruit rij camera.

Zeer positief is het verbruik! Zelfs in de winter is het verbruik zeer netjes.
Ik heb een laadpaal bij huis. De auto is altijd warm als ik in de ochtend weg ga.

Bijna 30,000 kilometer

  • 29.320 km

Na flink wat kilometers te hebben gereden in de Niro kan ik, denk ik, wat meer zeggen over het rijden in de Niro.

Zeer positief is het verbruik. Dat is zonder meer erg laag. Ik let er niet echt op, maar een verbruik van 16kWh per 100 km in de zomer is goed haalbaar.
In de winter stijgt het verbruik naar 19kWh per 100 km.
Ik gebruik de kachel etc. maar verwarm de auto altijd voor bij de laadpaal.

De laadpaal staat bij huis, dat is toch wel een enorm voordeel.

Ik heb het al vaker gelezen, maar de ventilatie openingen zitten niet echt op de juiste plaats. En de automatische regeling vindt ik niet altijd goed.
Vaak regel ik het zelf. Kan met het multifunctionele schermpje, maar in de display heb je het menu airco, daar heb je meer mogelijkheden.

Verder wordt er vaak geklaagd over het plotseling versnellen of vertragen van de auto. In het begin deed de auto dat, de optie snelheid aanpassen met navigatie systeem uitgezet en klaar.

Pre is het verbruik en de ruimte binnenin
Con de ventilatie.

Nu heb ik ook geventileerde stoelen, ik moet zeggen, dat is wel erg fijn! Zeker in de zomer zijn de stoelen heet, door de stoelventilatie aan te zetten, is de stoel koel!
HOD is erg leuk.
Geluid van de radio is goed.
V2L doe ik niet veel mee
Snelladen, doe ik vrijwel nooit, kan ik weinig over zeggen.
Kosten, het kost een smak geld maar dan heb je ook wat. Laadkosten zijn laag vooral omdat ik op eigen oprit kan laden en ook nog slim laad. Kosten voor lease zijn redelijk.

Vakantie 2025

  • 39.000 km

Onlangs ben ik terug gekomen van vakantie. En de elektrische auto gebruikt voor de vakantie. Kan het, Ja. Is het lastig, Nee.

Ik heb (denk ik) een vrij gemiddelde rijstijl. In NL de maximale snelheid gereden. En in Dld op de stukken waar geen maximum is, 130 km/h gereden.

Daarbij altijd de klimaatregeling aangehad.

Voor navigatie heb ik gebruik gemaakt van de ingebouwde KIA navigatie. Deze geeft aan welke stop wanneer gemaakt moet worden.
KIA, waarom heb je in de navigatie geen optie of er bijvoorbeeld toiletten zijn? Heeft bijvoorbeeld ABRP wel! Zo stond ik nu bij een lader op een verlaten industrie terrein. De lader was top. In de omgeving was niets. Als je hier in de nacht staat word je, denk ik, niet vrolijk.
Ook kan ik niet de gewenste SoC op de plaats van bestemming invoeren, iets wat bij ABRP wel kan.
Heel leuk hoor dat ik nog 20% heb als ik thuis ben, maar wat moet ik er mee? Thuis zet ik hem op de oprit en aan de lading.

Dan voor en nadelen:
Voordeel:
Kosten!
Het kost een fractie vergeleken met een ICE auto. Thuis heb ik de auto tot 100% geladen. Deze lading kost mij bijna niets. De auto wordt geladen met stroom gegenereerd door de PV installatie. Deze installatie ligt al sedert 2018 op het dak en heeft zich al terugverdiend. Alles wat nu gegenereerd wordt is extra.
Daarbij, in Legoland Duitsland kun je gratis laden! Dus gratis en voor niets weer een volle tank!

Je verstookt geen fossiele brandstoffen in de auto. Kan wel zijn dat er fossiele brandstoffen in de centrale worden gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Nadeel
Tijd!
We zijn ongeveer 1 uur langer onderweg geweest. de laders liggen allemaal op de route, maar het laden an sich kost tijd. Tijd waarin je naar de WC etc. gaat.
Aan de andere kant, je hoeft niet te tanken. Dat bespaart weer tijd.

Ik heb bij het laden gebruik gemaakt van de Shell laadpas. Dit omdat Shell overal aan geeft wat de kosten zijn.
Normaliter gebruik ik de laadpas van Road. Maar Road heeft nogal eens de melding dat er geen tarief informatie beschikbaar is.
Of je een product aan een consument mag verkopen terwijl je niet weet wat de kosten zijn, is een andere discussie.

Verder, er zijn mooie verkoop/marketing praatjes over de laadsnelheid. Let wel; dit is de maximale laadsnelheid! Tijdens het laden zal de laadsnelheid teruglopen. Dit is normaal. Je kunt dus niet zeggen dat de gehele laadsessie de laadsnelheid X zal zijn. Je weet het niet. De EV bepaalt zelf de laadsnelheid.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.