Kia Niro EV 64.8kWh Edition Advanced (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro EV 64.8kWh Edition Advanced |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 21.500 km |
3de Niro
- 11.500 km
In maart 2024 namen we onze derde Niro in ontvangst, ditmaal een witte EV. Vanaf de eerste dag voelde alles vertrouwd mede ook omdat onze vorige Niro ook een Ev was. De auto zit goed in elkaar en de Edition Advanced die wij hebbenj zit goed in zn spullen. Ik ben best kritisch op kraakjes en piepjes maar daar is bij deze Niro geen sprake van. Alles werkt en alles werk storingsvrij. De auto heeft een goedmoedig veerkarakter en is wel een beetje een allemans auto. Hij is voldoende comfortabel maar eigenlijk niet echt sportief te noemen. De stoelen voldoen prima maar ik moet er nog een lange reis mee maken. Afgaande op ervaringen van het vorige model zal dat wel goed zijn.
De laadsnelheid van deze Niro is niet echt vernieuwend maar omdat ik vrijwel altijd thuis laadt (zonnepanelen) en de auto een behoorlijke actieradius heeft is dat voor ons geen probleem. Zeker omdat we de auto puur prive gebruiken en ik er niet elke ochtend mee op pad moet.
De kofferbak is voor ons voldoende groot en zonodig gaan de banken plat voor lange spullen. Jammer dat er geen electrische vijfde deur op zit. Het feit dat alleen de bestuurdersstoel volledig electrisch is vind ik ook niet handig omdat mijn partner een stuk kleiner is als ik. Er zit namelijk geen geheugenfunctie op en die is ook niet na te bestellen volgens Kia.
Verder zit de volledige veiligheids hulpmiddelen erop en kun je desgewenst alles permanent uitschakelen behalve de lane departing. Die moet bij elke start op het stuurwiel worden uitgezet, als je dat wil.
Ik heb geen indicatie van de verbruikskosten maar als ik kijk naar het electrisch verbruik kijk is dat gemiddeld 16 kWh dus dat niet slecht. Voor ons handig dat we altijd thuis laden natuurlijk. Verder vind ik het bandengeluid wat nadrukkelijk aanwezig op de snelweg maar dat komt waarschijnlijk ook omdat de rest erg stil is. 204 pk voldoen prima en ook het wat teruggeschroefde koppel ervaar ik niet als nadeel.
Mooi dat de gararantie naar 10 jaar is verschoven en dat deze Niro 1x per 2 jaar een beurt nodig heeft. Kom daar maar eens om bij een VW of Opel.
na 20k km
- 21.500 km
De auto presteert probleemloos en er hebben zich in deze periode van 18 maanden geen klachten voorgedaan. Het ontbreken van een memoryknop op de elektrische bestuurderstoel blijf ik onhandig vinden.
We zijn ermee naar Oostenrijk geweest en omdat we dat al jaren doen was dat ook deze keer geen probleem. Zelfs als er een keertje een laadpaal bezet of defect was rij je gewoon verder naar de volgende. Dat is het gemak van een behoorlijke actieradius.
Vind ik de auto mooi? Nou voldoende maar echt lyrisch wordt ik er niet van. Ben bang dat het geen tijdloos model is en verwacht dat Kia niet met de Niro EV doorgaat gezien de nu komende EV4 en EV5.
Is de auto goed? Ik denk het wel. Geen piepjes of kraakjes en mijn indruk van de bouwkwaliteit is zonder meer goed. Ik heb wel eens gelezen dat Kia BMW als benchmark heeft v.w.b. de bouwkwaliteit en dat zal denk ook wel kloppen.
Frunk is handig voor de laadkabel. Daar gebruik die dan ook alleen voor, meer past er toch niet in.
De actieradius is voor ons meer als voldoende en onze Advanced uitvoering heeft eigenlijk alles wat je wilt; semi-leren stoelen, adaptieve cc, stuur- en stoelverwarming, dual zone airco en vrijwel alle veiligheidssystemen. Oké stoel ventilatie en een elektrische achterklep ontbreken maar daar is dan de executieve versie voor.
Al met al nog steeds volop tevreden. Ik zal bij 30k weer iets bijwerken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Trekhaak | Keyless Entry | Navigatie | Adaptieve Cruise Control | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren
- 2022
- 58.214 km

Kia Niro 1.6 GDi 183pk PHEV DynamicPlusLine Achteruitrijcamera | Adaptive cruise control | Carplay | Head up | Dodehoekdetectie
- 2023
- 63.477 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Trekhaak, 1.300 kilo trekgewicht, Apple Carplay/Android Auto, Navigatie, Camera.
- 2024
- 23.733 km