Kia Niro EV 64.8kWh Edition (2023)

autoreview

Kia Niro EV 64.8kWh Edition (2023)

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even wennen…

  • 500 km

Eigenlijk wilden we een demo, maar toen de dealer voorrekende dat we voor ‘nieuw’ slechts €1.500 meer kwijt waren (mede gezien de ‘volle’ subsidie van €2.950, aanschafprijs nèt geen 45k)) konden we het niet weerstaan. Daarbij konden we dan onze eigen kleur kiezen, en we wilden wel iets anders dan 17 tinten grijs.
De auto bevalt erg goed. Rijdt fijn en soepel, gaat zuinig met de stroom om. En je kunt echt álles instellen, het is een soort rijdende tablet. Inclusief afstandsbediening via internet.
Bediening was wel even wennen, juist omdat er zo veel kan. Het omschakelen van de cruise-control naar i-Pedal gaat niet altijd soepel, ook een kwestie van wennen. De acc werkt prima, evenals lane-assist. Combinatie van i-Pedal met speed-limit werkt perfect in de stad.
Hou er wel rekening mee dat op de snelweg (avond, >130) het bereik twee keer zo snel afneemt als de afstand tot je doel. Zo kwamen we thuis met nog 20km bereik, dat was even spannend. Bijtijds maar weer opladen dus, en bij grotere afstanden een keer tot 100%. Dan is het bereik echt 400km, meer dan genoeg.
Later meer, als we er wat langer in rijden!

Heel tevreden

  • 2.742 km

We hebben de auto nu twee maanden, en bijna 3.000km gereden. En we zijn erg tevreden. Rijdt soepel, bereik is normaliter ruim voldoende. Één keer op en neer naar Brussel en nét niet hoeven bijladen. Je merkt dan wel direct dat het verbruik op de snelweg in België (120km/u) beduidend hoger is dan in Nederland (100km/u) maar ik ga er niet langzamer voor rijden.
We laden normaliter steeds van 20% naar 80% (trage thuislader) en dat voldoet prima. Voor Brussel, en een weekendje naar de Ardennen, hebben we tot 100% geladen, dat kan natuurlijk best voor een keer.
De bediening went steeds meer, vooral het gebruik van i-Pedaal. Remmen daarmee nauwelijks nodig. En met de app/remote zijn dingen in te stellen waarvan ik niet had bedacht dat je het zou wíllen instellen, maar het kán wel. Een bestemming van je iPhone naar de auto sturen blijkt bijvoorbeeld best handig te zijn.
Gemiddeld verbruik nu 16kWh/100km, dat betekent (theoretisch) een totaal bereik van 400km. Maar de laatste 50->20km word je dan wel wat nerveus. Even bijladen gaat dan trouwens erg snel. En dit verbruik is dus inclusief de 'langere afstanden' met volle belading (4 personen + bagage).
Onze uitvoering is eenvoudig (want

Blijft prima bevallen

  • 5.000 km

We hebben deze auto nu 4 maanden en de eerst 5000km zit er op. De reviews hierboven blijven volledig waar. Het verbruik neemt nu wel iets toe (winter) met over deze 5.000km gemiddeld 17,1kWh/100km. Maar ik heb wel gemerkt dat je rechtervoet daar veel invloed op heeft. ACC is comfortabel, maar kost extra verbruik. Als ik bv naar het werk rijd over de snelweg (totaal ca 10km waarvan 6km over de snelweg) verbruik ik 19-20kWh/100km, maar als ik binnendoor een beetje rustig rijd kom ik op 15. Scheelt toch meer dan 20%! Aan de andere kant: ik heb ook geen zin om altijd als een oud mens te rijden, het moet een ‘gewone’ auto blijven.
Remote via de app werkt prima, toch lekker om even voor te warmen als je gaat vertrekken.

Een jaar verder

  • 13.500 km

We hebben de auto nu een jaar en zijn nog steeds tevreden. Rijdt soepel, maar door het hogere gewicht is het wel zaak drempels iets rustiger te nemen. Alles is optimaal in te stellen, zowel voor mij (1,83) als mijn partner (1,62).
De veiligheidssystemen zijn prima, soms wat kritisch, maar dat zijn nou eenmaal de regels tegenwoordig. Ik denk echt dat ze de veiligheid ook verhogen.
Verbruik: volgens de auto nu 17kWh/100km. Maar ik heb volledig bijgehouden wat ik er aan stroom in gestopt heb: 22kWh/100km. Helaas heb ik thuis wel een granny-lader van 3,7kW, dat gaat dus traag (geen probleem) maar geeft ook extra verlies. Vervangen van de lader gaan we helaas echter niet terugverdienen.
Het bereik is daarmee echt voldoende, nog nooit een echt probleem gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.