Kia Niro EV 64.8kWh DynamicPlusLine (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro EV 64.8kWh DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 69.017 km |
KM-stand laatst | 84.510 km |
De nieuwe daily
- 70.105 km
Zoals in de review van de Polestar al staat hebben we ons wagenpark aangepast aan de nieuwe situatie. Die houdt in dat ik een nieuwe baan heb inclusief lease auto.
Omdat mijn vriendin de Polestar geen fijne auto vond wilde ze die liever niet gaan rijden, we waren het er echter wel over eens dat de auto die we overhouden op zijn minst in staat moest zijn onze vouwwagen te trekken. Dat betekende dus dat de Polestar zou gaan, en de rode Kia op termijn verkocht moet worden.
Omdat we er beide over eens waren dat we erg blij waren met de Kia en de bijbehorende garantie hebben we dus een nieuwer type Niro gekocht die wel een geremde aanhanger mag trekken. Het is een DynamicPlusLine geworden.
De auto is vergelijkbaar aan de Niro die we al hebben, alle plingetjes en plongetjes zijn hetzelfde. Op deze auto zitten echter wel een aantal nieuwe features zoals het Ipedal en OTA updates. Niets spannends.
Waar ik wel enorm aan moest wennen is het feit dat de auto veel minder snel oppakt dan de Polestar deed. Dat zal mede komen door de eco stand waar we deze (en ook de andere Kia) altijd op hebben staan.
Verder is de hoeveelheid aflegruimte in deze Kia erg fijn, is de kofferbak merkbaar groter dan de oude en rijdt hij zeker niet sportief maar gewoon goed. Ook weer beduidend stiller dan de rode Kia. Wel heeft de auto sinds we hem hebben een melding over de 12 volt accu die ik 1 keer heb weg zien gaan. Volgens de Kia dealer is er niks aan de hand dus dat geloven we dan maar.
Ik moet erg wennen
- 72.345 km
Ik moet nog steeds enorm wennen aan deze Kia. Ik weet nog steeds niet goed of ik dit model mooi vind of niet. De voorkant is wel te pruimen en de zwarte kleur staat hem ook wel. De achterkant kan ik soms heel lelijk vinden.
Anyway, het verbruik van deze Kia ligt duidelijk hoger dan de rode van het oudere type. Hier zitten wel hele andere banden onder (Hankook) dus daar zal een verschil in zitten en de auto heeft geen warmtepomp, dat merk je ook aan de binnen temperatuur die langer duurt om op te warmen. Verder is de melding van de 12v accu nog niet weg maar merk er verder ook niks aan. De response op het gaspedaal is wel een punt van irritatie, nu rijden we altijd in ecostand en ben voornemens de normale stand een tijdje te gaan proberen. Gas geven is weer alsof je in een benzine auto rijdt, het duurt even voor de gang erin komt. De oudere Kia reageert ook in eco stand direct, om over de P2 maar te zwijgen. Het Ipedal is wel fijn overigens. Ik hoef dan weer niet altijd lane centering asssist aan te hebben en die gaat helaas standaard aan als ik de ACC aan zet. Inmiddels ook met aanhanger gereden en daarbij viel op dat geen enkel assistentie systeem werkte. Hier is een update voor, dus dit moet ik de volgende onderhoudsbeurt even aankaarten.
Nieuwe beurt
- 77.493 km
Inmiddels kijken we uit naar de vakantie. Dit keer zonder vouwwagen (die blijft een jaartje in de stalling is de verwachting) maar gewoon een huisje geboekt. Dat is ergens maar goed ook want de rijhulpsystemen van deze Kia werken niet meer als je er een aanhanger aan koppelt en dat is opzich normaal gedrag. Kia heeft daar echter een update voor die volgens de dealer ALLEEN werkt als je een originele Kia trekhaak laat monteren. Onze trekhaak is dat blijkbaar niet, waardoor ik de update niet krijg. De auto weet overigens prima dat er een aanhanger achter zit, dus de piepers achter gaan uit en voor niet. Maar de rijhulpsystemen (ACC is daarbij het vervelendste) werken dus geheel niet meer. Naar Zuid Frankrijk zonder ACC is wel een beetje jammer.
Anyway, de Kia heeft vandaag onderhoud gehad ter voorbereiding op de vakantie. We gaan in redelijk korte tijd veel kilometers maken en ik wilde niet het risico lopen over de kilometergrens te gaan voor de garantie. Deze afspraak moest ik vanwege drukte bij de dealer dan ook al in februari! maken. Remvloeistof, interieur filter, nieuwe KIWA dekking en wat controle punten nagelopen over bijgeluiden (bleken de kinderstoelen te zijn....) en de 12v accu. Totale schade 380 euro. De 12v accu geeft eigenlijk bijna altijd een waarschuwing in de app van de auto. Er wordt verder niet bij vermeld wat er dan aan de hand zou zijn maar ik kan in Home Assistant zien dat de auto de 12v accu eigenlijk nooit boven de 70% krijgt waarbij onze rode Kia met regelmaat op 100% staat. Alleen na een hele lange rit is de melding even weg. Bij de dealer zijn alle verwante waardes goed (De auto doet het verder prima) maar ze gaan het toch opnemen met Kia.
De auto is in de winterperiode echt een stuk onzuiniger dan onze rode Kia. Het grote verschil is de warmtepomp, deze zwarte auto doet er voelbaar langer over om warm te worden en is in de winter beduidend minder efficiënt. Nu met de hogere temperaturen zijn ze weer vergelijkbaar maar de warmtepomp is goed merkbaar. Doet mij wel twijfelen over de EV3 als opvolger want ook die heeft geen warmtepomp en ik vind de 40 tot 60km range in de winter die deze auto minder heeft t.o.v. de rode wel irritant. Eigenlijk slaat dat dan weer nergens op want ook met 380km range in de winter kan ik alle ritten er makkelijk heen en weer mee doen. Toch voelt het niet lekker en dus krijgt hij een strafpuntje op comfort.
Straks dus bepakt naar het zuiden afzakken (Zonder aanhanger) en dus kunnen we 130 rijden en hoeven we ons niet druk te maken over laadplekken met ruimte voor een aanhanger. Ik ga daarom ook maar eens gebruik maken van de navigatie van de auto zelf zodat ik eens kan kijken hoe goed die nou echt is qua stops en voorverwarmen.
Als ik aan het einde van het jaar een nieuwe lease auto heb, kan het zomaar zijn dat de zwarte alsnog geslachtofferd wordt ten faveure van de (oudere) rode auto. Die laatste hebben we destijds hard voor gespaard en is (Lees de andere review maar eens) om 1 of andere reden op een goede manier onder onze huid gaan zitten. Hij heeft alleen geen trekhaak maar zonder ACC naar ZF zie ik niet zitten met deze dus wellicht dat ik de nieuw te verkrijgen zakelijke lease auto dan maar in de bijtelling neem en een trekhaak aanvink op de bestellijst Keuzes....
GOM
- 84.510 km
Na een goede 2.500 vakantiekilometers (zonder vouwwagen dit keer) heb ik wat ervaringen toe te voegen over de auto. Over het algemeen positief, de auto rijdt nog steeds fijn en stil en heeft voldoende trekkracht om lekker mee te komen. Ook op de heuvels in Frankrijk gewoon 130 kunnen blijven rijden waar menig ICE moeite heeft (zeker de wat kleiner geschapen A en B segmenters) was weer een genot.
De range voorspeller in deze auto gaat uit van een bepaald gemiddelde. Hoe dit gemiddelde tot stand komt is mij tot op heden onbekend want het lijkt niet het gemiddelde te zijn welke je in de auto te zien krijgt sinds reset. In de Kia zijn 3 schermen die je verbruik tonen, 1 een lang gemiddelde die je kunt resetten. 2 een gemiddelde sinds de laatste keer laden en 3 het gemiddelde van de huidige rit. Dat laatste is overigens geen dag gemiddelde want hij reset in principe bij elke nieuwe start. In ieder geval zorgt het voor een totaal onbetrouwbare voorspeller van de range en zul je dus met de accu capaciteit in het achterhoofd zelf moeten blijven opletten. Zo had ik na 3 weken voornamelijk binnendoor, korte ritjes een relatief gunstig verbruik waardoor de GOM boven de 400km voorspelde range uit kwam (nog niet eerder gebeurt met deze auto) en op de terug weg na een paar honderd kilometer op de peage met 130 gaf de auto bij 54% accu nog doodleuk aan dat ik 215km kon rijden terwijl mijn gemiddelde sinds de laadbeurt toch echt 21kwh per 100 was. M.a.w. een snelle rekensom leert mij dan dat ik rond de 150km rijbereik over zou hebben. Minpuntje voor de Kia dus, want dit maakt dat je dus zelf moet blijven opletten. Naar onze beleving is dit in onze rode Kia van het oudere type een stuk betrouwbaarder. Die blijft zuiniger en wij schrijven dat met name toe aan de warmtepomp. Ik heb overigens in deze zwarte Kia de klimaat instelling van ECO afgehaald omdat ik wilde weten of dit onder de streep in dit warme weer niet gewoon toch zuiniger zou zijn dan ECO. De eerste statistieken tonen aan dat ik wel eens gelijk kon hebben.
Kia heeft inmiddels een nieuwe app waarmee je (Eindelijk) je trips kan plannen op basis van de huidige vulgraad van de accu en hij ook met laadstops komt. Je kunt zelfs parameters aanpassen als Soc bij aankomst etc. Long overdue want tot op heden moest je hiervoor fysiek in de auto gaan zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.