Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)

autoreview

Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)
Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)Kia Niro EV 64.8kWh ComfortLine (2022)

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh ComfortLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst14.200 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Niro EV 2022

  • 10 km

Sinds 1 dag rij ik als nieuwe leaseauto de Kia Niro EV 2022, in Comfortline uitvoering, Aurora Pearl Black - helemaal zwart.
Tot nog toe fijne auto. Prettig is het adaptieve cruise control, lane keep assist en stuurassistentie systeem. Minder prettig is de bediening van het audio/climate touchpanel in middenconsole, hier grijp je weleens mis. Echter wat mij betreft geen reden de auto te laten staan. Waarom niet? Het comfort en aandrijflijn maken het helemaal goed.
Mijn vorige leaseauto was een Peugeot 308 SW van 2018, dit was een totale ramp qua ergonomie.
Tot nog toe was het verbruik ca. 25kwh/100 km. Gemiddeld dan ook 130-140 gereden op de snelweg, afstand van ca. 250km.

Bijna 1 jaar (niet) in gebruik

  • 2.000 km

Na er een week mee te hebben gereden in december 2022 werd ik van achteren aangereden. Het gevolg was dat de Kia van December 2022 tot half september 2023 bij de schadehersteller heeft gestaan. Zeer slechte service van Kia; de reden was dat bepaalde onderdelen zoals de kofferbakbodem niet beschikbaar waren. Totale reparatiekosten ca. €18.000, waarbij bumper, kofferklep en kofferbodem zijn vervangen (en wat lampen en achteruitrij sensoren etc.). Niet tevreden met deze service van Kia.

Alweer enkele weken mee gereden

  • 4.000 km

De Kia rijdt nog immer fijn. Met name de adaptieve cruisecontrol en stuurautomaat doen het zeer goed. Je kunt bijna slapen onderweg en komt uitgerust op je bestemming aan.

Minpunten zijn de kofferbakmat en afdekking, het veercomfort van de achterkant (deinen), en de slechte leesbaarheid van het scherm als er zo'n op staat.

Het verbruik schommelt van 15 kwh tot 30kwh per 100km.
De rechtervoet is allesbepalend, maar in sterke mate ook het weer. Zodra het kouder werd, liep het verbruik snel op naar 19 tot 20kwh/100km voor de rustige ritten (100kmh op snelweg, geen inhaalacties, 80km wegen).

Kleine ergernissen

  • 11.050 km

De Kia kent een aantal kleine foutjes die me af en toe ergeren.

Bij de Comfort versie is er geen app om de batterij op afstand te checken. Mijn auto staat altijd aan de publieke laadpaal in de straat, dus dat betekent heen en weer lopen om te zien of de batterij vol is.

Bij een volle accu en de bijna maximale regenereerstand of maximale regenereerstand, geeft de auto telkens een piepje wanneer je het gas loslaat, als reminder dat er niet geregenereerd wordt. Hinderlijk en onnodig. Ik hoef dat als berijder niet eens te weten.

De stoelen zijn acceptabel voor de kortere ritten, maar kunnen op echt lange ritten (meer dan 1 tot 1,5 uur) wel wat meer steun in de onderrug en voor de billen gebruiken. Misschien dat de zitpositie met wat opgetrokken knieën door de lage plaatsing ook iets doet.

De weergegeven temperatuur op het systeem komt niet overeen met de gevoelstemperatuur. De verwarming moet in de winter altijd op 22 tot 25 graden, afhankelijk van de kou en hoe koud de auto nog is (direct na wegrijden). Op langere ritten valt op dat met name de voetenbak erg koud wordt.

Het glossy plastic in het interieur is gevoelig voor krassen en vlekken.

Het blijft gek dat de auto in de klokkenwinkel bij het stuur geen klok heeft. Als het infotaintment scherm uit staat is de tijd nergens af te lezen.

Het voelt redelijk bizar om op een auto met zoveel veiligheidssystemen en comfort en in deze prijsklasse, een regensensor, parkeersensoren voorzijde en automatisch dimmende binnenspiegel en elektrisch verwarmde buitenspiegels te moeten missen.

Bij koud weer wil de frunk soms niet open, ijsvorming belet het dan. Beetje maf, sta je daar op de motorkap te kloppen om hem open te krijgen.

Wat wel erg goed is zijn de rijhulpsystemen. Ontdekte deze week dat zelfs de manier waarop deze op het verkeer reageren is in te stellen; snelle of juist langzame remingrepen, snel of wat langzamer optrekken bij ingeschakelde ACC, etc. Erg goed voor elkaar!

Snelladen

  • 12.300 km

Vandaag voor de eerste keer snelladen. Op bezoek bij schoonouders bleek bij terugkomst bij de auto de laadpaal het niet gedaan te hebben. Zonde van de 5 uur stilstand, maar met 30% had de accu nog net genoeg kilometers om met een gangetje van 90 km/h terug naar huis te kachelen (67km). Gezien de lage temperatuur van -2 graden hadden we de verwarming aan, en dan komt het verbruik bij 90km/h op de cruisecontrol, met af en toe een vrachtwagen inhalen, op 25,3 kwh/100km. Dat vind ik toch wel erg veel.

Aangekomen vlakbij huis was de accu naar 15% gedaald, met bijbehorende afknijpen van het vermogen. Omdat ik daarna nog weg wilde, de auto voor het eerst aan een snellaadpaal gezet.

Temperatuur was ca. -2 graden. Accu had nog ca. 15%. De snellaadpaal kon 175kw aan (Shell Recharge).

U mag raden met welke snelheid er geladen werd. Het begon een aantal minuten met 50kw, maar al snel daalde de laadsnelheid tot 38kw.

In totaal duurde het een halfuur om van 15% terug naar 30% op te laden!

De Kia bevalt me goed, maar voor het snelladen moet je de Niro echt niet hebben. Door het ontbreken van een app kon ik bovendien niet zien dat de auto aan de laadpaal op mijn eerdere bestemming niets deed.

Binnenkort heb ik een andere baan en moet ik de kia inruilen bij de leasemaatschappij. Daar begin ik steeds meer naar uit te kijken. De volgende auto ga ik selecteren op tenminste batterrijverwarming en een hoge laadsnelheid, evenals verbeterd rijcomfort en inzittendencomfort een app voor externe toegang tot batterij en laadgegevens en navigatie met laadpaal zoekfunctie.

Retourtje Oostenrijk

  • 14.200 km

Op skivakantie naar Oostenrijk; Met name het snelladen gemonitord.

Eerste paal: Ionity 350KW: snellaadvermogen niet boven de 50kw, ruim 60 minuten voor 12-83%

Tweede paal: EnwB van 300KW:
Snellaadvermogen piekte op 70KW, daarna lang op 50KW. 1 uur en 10 minuten voor ca. 20% tot 93%. Het laatste stuk 80% tot 93% liep sterk terug, ca. 17KW vermogen en zakte zelfs even in tot 2KW.

Ook het derde snellaadpunt (300KW) liet eerst een vermogen van rond de 70 tot 80 kw zien, waarna het al vrij snel inzakte tot onder de 50kw. Wel duidelijk merkbaar was dat de temperaturen wat hoger lagen en het snelladen dus beter ging.

Op de terugweg in plaats van 3 keer, 4 keer geladen. De fout op de heenweg zat er ook wel in dat we telkens tot 90% moesten laden (want slechts 3 laadstops). Met 4 keer laden is 65% ook genoeg, waardoor je minder lang stilstaat. Wel moet gezegd dat ook bij deze methode, laden van soms 30% tot 65% a 70%, de snellaadtijd altijd nog 50 minuten tot een uur is geweest. Dat zal met de kou te maken hebben.

Het verbruik kwam neer op:

Snelheid 110kmh gemiddeld, temperatuur 6 tot 8 graden, op winterbanden: 21,0 tot 21,5 kwh per 100km.

Snelheid 125kmh gemiddeld, op winterbanden, temperatuur rond vriespunt: 24,1 kwh per 100km.

Per etappe hebben we circa 160 tot 190 km afgelegd, en bij 80% lading geeft de boordcomputer ca. 235km actieradius aan, en dat haal je dan ook zeker. Voor de inschatting van de actieradius krijgt de Kia grote complimenten, dit is vrij nauwkeurig en past zich constant aan op basis van je rechtervoet, verwarming/airco, snelheid. Zelfs tijdens het laden zie je dit oplopen als je de auto aanzet.

Onderweg 1 gekke bug gehad. Terwijl de auto aan de snellaadpaal stond deze aangezet om te zien hoe vol deze was. Daarna wilde de auto niet meer uit, hoe vaak we ook op de startknop drukten. Oplossing: laadstekker eruit, toen wilde de Kia wel uit. Daarna laden opnieuw gestart.

Al met al een enerverende ervaring. Wel besloten dat de volgende leaseauto geen Niro EV wordt, ondanks de goede prijs/kwaliteit verhouding. Het snelladen gaat me te langzaam.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.