Kia Niro (2023)

autoreview

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe Niro Hybride Dynamic Line

  • 3.000 km

Sinds januari '23 bezit ik de nieuwe Niro Hybride (Gen 2) ter vervanging van het vorige model. Ik vind het een zeer geslaagde upgrade, natuurlijk is dit kwa uiterlijk van de auto zeer persoonlijk maar ik was wel toe aan een ander uiterlijk.
Ik vind de auto behoorlijk stiller dan het vorige model. Dat model was op zich prima maar in dit model merk ik dat het stiller is. Kwa verbruik ben ik er ook op vooruit gegaan maar of dit aan het model ligt of aan mijn rechter voet is de vraag. Persoonlijk denk ik dat het aan mijn rijstijl ligt. Deze versie heeft adaptive cruise control en dat werkt echt geweldig. Het vorige model wat ik had, had normale cruise control. Ik merk dat ik veel rustiger rij en gewoon met de flow van het verkeer mee ga. Dat is ook heel eenvoudig met adaptive cruise control. Daarnaast heeft deze versie kleinere banden dus dat zal dan ook wel een beetje mee helpen om het verbruik beter te krijgen dan het vorige model.
Kwa opties is het een hele vooruit gang. Er is ontzettend veel in te stellen en dat kost gewoon wat tijd om je weg in te vinden.
Ik was altijd een fervent gebruiker van Waze via apple CarPlay maar eerlijk is eerlijk de navigatie in het nieuwe model doet er echt niet voor onder en is keurig up to date. Ook de verkeersinformatie wordt prima gebruikt door het hebben van een live verbinding. (Kia live services)
De stoelen hebben een prima zit met een lekkere zijsteun en dat is echt een verbetering.
Wel is het wennen dat de bediening van de cruise control nu links zit en de audio rechts op het stuur.
Ik mis ook het zonnebril opbergvakje in het plafond maar dat zijn geen grote issues.
Ik vond in eerste instantie de hoedenplank maar een goedkope oplossing. Een soort opvouw tentje zeg maar. Maar het is eigenlijk super handig. Wanneer je onverwacht ruimte nodig hebt en de bank plat legt zit je altijd met een onhandige hoedenplank, dat is met de oplossing van Kia geen probleem meer. Deze vouw je eenvoudig weg in een klein tasje.
Het vorige model heb ik ruim 5,5 jaar naar volle tevredenheid gereden dat verwacht ik eigenlijk met dit model ook. Wie weet ben ik over 5 jaar wel klaar om volledig elektrisch te gaan.

klein half jaar verder

  • 13.000 km

We zijn inmiddels wat maanden verder dus kan ik wat meer ervaring met het nieuwe model.
Ik vind hem nog steeds geweldig rijden en het verbruik blijft beter dan het vorige model. Ik was erg gehecht aan Waze als navigatie maar gebruik eigenlijk alleen nog maar de ingebouwde navigatie omdat deze behoorlijk up to date is en prima reageert op bekende verstoringen in het verkeerd. Inmiddels ben ik ook gewend aan het file parkeren, dat was nooit een issue voor mij maar bij dit model heb ik er toch lang over gedaan voordat ik het goed kan, ik vind sommige hoeken wat onoverzichtelijk bij het inparkeren maar als je leert vertrouwen op de afstandssensoren en achteruitrijcamera dan is het uiteindelijk goed te doen.
Uiteraard zijn er ook zaken voor verbetering vatbaar.
Zo werkt het AppleCar systeem meer niet dan wel. Al van alles geprobeerd, andere kabels, andere iPhones, systeem reset maar niets helpt het blijft onbetrouwbaar. Toch maar eens melden bij de eerste beurt binnenkort.
Wanneer je een trekhaak gebruikt worden alle hulpsystemen uitgeschakeld, dus ook je cruisecontrol. Erg onhandig. Kia heeft dit onderkend en als het goed is, is er deze maand een update die dit schijnt te verhelpen. (keep you posted)
Het grootste issue voor mij is echter de weerspiegeling van het dashboard in de voorruit. Ergens in het midden van het dashboard zit een soort rooster welke bij een bepaalde zonnestand in de vooruit schittert. Dit is hoogst irritant, vooral wanneer je in woonwijk rijdt en goed moet opletten op fietsers en wandelaars, regelmatig schrik ik maar dan blijkt het de weerspiegeling te zijn van het dashboard. Erg vreemd dat Kia dit zelf niet heeft opgemerkt. (of ligt dit aan mij ;-) )
Ook heb ik een paar gehad dat mijn verlichting van auto naar off is gegaan zonder dat ik dat in de gaten had. Ik heb deze standaard in auto staan zodat als het donker wordt de verlichting automatisch aan gaat. Om de een of andere reden was de auto functie naar off gegaan. Kan aan mij liggen maar het is een fysieke schakelaar welke op de richtingaanwijzer pook zit. Benieuwd of meer Niro rijders dit hebben ervaren.
De Kia app is leuk maar meer dan je route op afstand naar je auto sturen is er niet bij, dus echt veel toegevoegde waarde heeft het niet in mijn ogen.

Echter de auto bevalt nog meer dan prima en hoop er nog lang van te mogen genieten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.