Kia Niro (2018)

autoreview

Signalement

Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Extreem zuinige plug-in hybride met uitstekende ri

  • 91.000 km

In januarie deze Plug-in Niro zelf ingevoerd vanuit België. Bij Kia dealer in Mechelen gekocht.
Het is oorspronkelijk een Duitse auto.
Het is bijzonder interessant om dit type(plug-in met 29gr CO2 uitstoot) in te voeren.
Totaal incl BPM staat deze auto voor minder als 500 euro op je naam. Wel alles zelf geregeld.
Deze auto's worden in Duitsland nieuw verkocht met 16% BTW en zijn daarom gebruikt zeer interessant om in te voeren!
Meest luxe uitvoering die er, denk ik, te krijgen is, met alle mogelijke opties zoals el. schuif-kanteldak, el. bestuurdersstoel, stuurverwarming en adaptief cruise control, leren bekleding, stoelverwarming, en koeling in 3 standen en zelfs achterbankverwarming!
Momenteel ruim 1000km mee gereden. Langste rit circa 75km. Totaal verbruik volgens info op dashboard: 1 op 45!!
Deze auto is belachelijk zuinig, tenminste als je 'm iedere keer netjes aan de stroom hangt en de afstanden niet te groot zijn. Op binnenwegen bij rustige rijstijl haal je circa 54 km puur elektrisch. Deze winter bij -5C en snelweg was het bereik 44 km, maar wel met stoelverwarming aan. Ik heb nog maar 1 keer getankt en hij geeft nog steeds 450 km bereik aan tot de volgende tankbeurt. Daar zitten ook circa 20 km bij met aanhanger.
De auto is naar mijn mening precies goed afgeveerd met 16" wielen. Niet al te stug, maar zeker ook niet te soepel.
Prima remmen en goede wegligging.
Bij volle accu en in sportstand accelereert de auto als een 6-cilinder. Ook zonder de sportstand te gebruiken en met lege accu, acellereert de auto uitstekend. Vergeleken met een 1.6 Corolla van 2007 (mijn vorige auto), ga je er flink op vooruit. De 6-traps automaat met dubbele koppeling schakelt nagenoeg perfect en onhoorbaar over. Het duurt wel een momentje voor de automaat inkomt.
Kortom: het vermogen is mijns inziens ruim voldoende.
De auto geeft mij het gevoel dat ik er een uit een hoger segment rijd. Komt natuurlijk ook door deze meest luxe uitvoering.
Minpunt is dat je geen reservewiel hebt en dit ook niet kwijt kunt, want daar zit het accupakket.
De meegeleverde 12V pomp werkt wel zeer goed, moet alleen een banden repairset erbij kopen zodat je eventueel zelf een prop erin kunt trekken!
Verder is er vrij weinig bagageruimte; onder de afdekplaat is nl. 0 ruimte over voor kleine dingen. Hier zitten al de bandenpomp , eerstehulp-pakket en sleepstang onder en meer ruimte is er niet!
Ook duurt het best lang voordat het interieur warm wordt. Wat deze winter meteen opviel. Stoelverwarming heb je zeker nodig! Bij een hogere temperatuur instelling die boven de cabine temperatuur ligt, komt altijd automatisch de motor erbij. Deze blijft dan stationair meedraaien tot de gewenste temperatuur is bereikt.
Maar met een tot nu toe verbruik van 1 op 45 hoor je mij niet klagen!
Uiteraard ben ik me bewust dat het verbruik flink zal toenemen bij langere afstanden.
Grootste pluspunt is dat er 2 oplaadkabels bij geleverd worden, waarvan je er eentje gewoon in ieder 230V stopcontact kunt steken en de ander voor laadpalen bedoeld is.
Van te voren maakte ik me nog zorgen, dat alles Duitstalig zou zijn; maar je kunt zelf een andere taal kiezen, Waaronder Nederlands.
Kortom; na de eerste 1000 km overtreft deze auto al mijn verwachtingen.
Kleine update: ik heb de kleur "gravity blue", donkerblauw metallic en daar zie je werkelijk alles op! In het zonlicht is het bijna zwart, misschien dat ie daarom zo gevoelig is voor vuil.
O
Verbruik na 1800 km nog steeds ruim boven de 1 op 45( 1 op 48 zelfs).
Update 27 september 2021.
Net terug van een vakantierit naar de Pyreneeën; meer als 3100km gereden.
Dit met kleine aanhanger en motor erop met een totaalgewicht van circa 375kg.
Gemiddeld verbruik was 1 op 14,9.
De kilometerteller staat inmiddels op meer als 55000km.
En het totaal verbruik gemiddeld is inmiddels, voornamelijk door de rit naar Spanje, opgelopen tot 1 op 26.
Voordat ik vertrok stond hij 1 op 57.
De auto heeft inmiddels ook een beurtje gehad bij de Kia en voor 191Euro ben ik verzekerd van nog 4 jaar Kia garantie.
Verder geen enkel probleem tegengekomen.
Wel is de navigatie er eentje van de niet aller slimste soort; stuurt mij over de Pereferique in Parijs en dat wil je beslist niet!
Ook de besturing is erg indirect, vind ik wel een minpuntje.
Om meteen nog een serieus minpunt te noemen: de laklaag is UITERST DUN aangebracht! Je moet de achterklep serieus niet met vuile handen, waar wat zand aan zit, een paar keer openmaken, want dan kun al met commandant aan de gang , om de lichte krasjes weg te poetsen!
Dit vind ik een flink minpunt.
Ook de 12V accu is blijkbaar aan de krappe kant volgens Kia dealer informatie. Heeft me 2 X in 2 weken tijd in de steek gelaten. De auto geeft dan aan dat ie geen sleutel ziet en ook met een nieuw batterijtje(2032) blijft ie dat zeggen!
De enige oplossing is dan startkabels!
Heb nu de accu eens goed opgeladen met een acculader en startkabels in de auto gegooid.
Kleine update:
Inmiddels staat de teller op 69400km en de auto geeft een overall gemiddeld verbruik aan van 1 op 27,8.
Dit lijkt meer op een realistisch verbruik!
Hier zitten wel veel kilometers bij met aanhanger met motor erop naar oa. Zwarte Woud, Dolomieten en Pyreneeën en met een gewone aanhanger in de regio.
Dit heeft zeker een grote invloed op de verbruikscijfers.
Inmiddels ook een grote beurt achter de rug ter waarde van 490 eurietjes.
Met een gratis update erbij van de navigatie. Is helaas nog steeds geen geweldig systeem.
Verder geen enkel probleem tegengekomen.
Las pas nog een stukje van een autojournalist, dat dit type auto (plug-in hybride) naar zijn mening, zijn bestaansrecht niet rechtvaardigde en dus waarschijnlijk niet zo lang meer geproduceerd zou worden.
Mijn praktijkgebruik bewijst dat, als je zelf zonnepanelen hebt en een doorlopend energiecontract met nog de normale stroomprijzen, dat dit een bijzonder lucratieve manier van auto rijden is. Deze hele energiecrisis gaat helemaal aan mij voorbij! Voor mij is dit een ideale auto!

Update Mei 2025
De problemen met de 12V accu hebben toendertijd geresulteerd in de aanschaf van een nieuwe Varta accu van 52 ah ipv de 45ah originele accu. De zwaarste die ik kon vinden in dit formaat; er is nl geen plaats voor een grotere accu!
Inmiddels iets over de 90000 km gedraaid en een maandje geleden gebruik gemaakt van de Kia garantie, door de 2 gasveren van de achterklep te laten vervangen.
Heb van de Kia een aanbod gehad tot verlenging van de garantie tot 10 jaar, mits ik het onderhoud blijf laten doen bij de kia dealer.
Komt er in zekere zin op neer, dat je door de hoge prijzen voor onderhoudsbeurten, een sigaar uit eigen doos krijgt!!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.