Kia Niro 1.6 GDi Hybrid SportsLine (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid SportsLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 4.600 km |
Eerste kennimaking met de Niro
- 909 km
Begin 2017 werd mijn Kia Niro geleverd. Inmiddels bijna 1000 km gereden. Ik heb het model Sportsline besteld, voor de meerprijs krijg je zoveel meer, dat is de uitgave wel waard. Overigens liep ik bijna 20 jaar in auto-ontwikkeling achter. Mijn oude Volvo dateerde van 1999. Ja, dan vind je alles geweldig aan zo’n nieuwe auto. Na de tweede tankbeurt bleek ik 1 op 21,2 te hebben gereden. Met een mix van lokaal verkeer en één wat langere rit van 400 km. Een mooi resultaat. Nu afwachten of het ook zo blijft.
Tot nu toe geen enkele storingsmelding gehad en zo te zien kan er heel wat worden gemeld in het display. Een fijne auto die eigenlijk alles had wat ik zocht: hybride, automaat, trekmogelijkheid voor caravan (tot 1300 kg), ruime bagageruimte (met de achterstoelen naar beneden), hogere zitting, weinig rumoer, niet zo groot als bijvoorbeeld een Sportage, CX5 of Outlander. De winterbanden set heb ik bij Profile gekocht. Dat scheelde me toch net even te veel vergeleken met de standaard sets van Kia. Bovendien heb je dan toch meer keuze in velgen en banden.
Hoe hij met de caravan rijdt weet ik niet omdat de caravan er nog niet is. Er komt in ieder geval een caravan met een totaalgewicht van onder de 1000 kg. Dan is er nog wat reserve tot aan het maximum van 1300 kg. Ik werd wel onaangenaam verrast door de aanslag van de belasting. Het gewicht voordeel bleek per 1-1-17 te zijn afgeschaft. Toch weer € 252,- extra per jaar betalen. Als voormalig niet-hybride rijder let je niet op alle wetswijzigingen. En de dealer had er ook niets over gezegd. Na de eerste beurt zal ik weer een review schrijven.
update
- 4.600 km
Inmiddels zitten er al een paar duizend kilometer op. In alle opzichten een geweldige auto. De laatste weken veel snelweg gereden maar ik stap nu veel fitter uit dan bij mijn oude Volvo V40. Het Lane Keeping System, instelling snelheid en automatisch ruitenwisser vind ik een aanwinst. Echte autofanaten vinden deze manier van rijden misschien te saai worden. Het verbruik ligt nu op 18,4 p/l maar dat is dan wel inclusief relatief veel snelweg waarbij ik hem vastzet op 120 km. (zie ook de verbruiksmonitor op Autoweek) Het valt me op dat de achterkant snel smerig wordt. Door de achterruit is er dan maar een klein stukje zicht. Het zicht naar achter is sowieso matig. In deze auto moet je veel meer op je spiegels en achteruitrijcamera vertrouwen. MB84 heeft gelijk: je moet hier geen caravan van boven de 1000 kg. achter hangen. Maar ik had de nieuwe Knaus Travelino in gedachten. Die weegt inclusief belading maximaal 750 kg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.