Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2017)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst66.689 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een geweldige auto !!

  • 14.791 km

Toegegeven. Dit is mijn eerste nieuwe personenauto. En daarvoor reed ik drie busjes (Vito, Trafic, Trafic). De wagens daarvoor waren alle occasions.

Ik had de Niro al bij eerste presentatie op de radar. In Juli 2017 was het zover. Op zaterdag de dealer binnengestapt en de vrijdag daarna stond hij voor de deur. Enkele dagen daarna werd nog de, vaste, trekhaak gemonteerd.

Het was wel wennen, een automaat, maar het went snel. 8 dagen na aflevering op vakantie naar Oostenrijk. Met aanhangwagen (200 cm hoog met huifzeil), 4 personen en bagage.

Op de heenweg constant op D stand gereden) de automaat schakelde veelvuldig en de tegenwind hielp ook niet. Geaccindenteerd terrein dus mijn eerste conclusie: Met 40 liter in je tank + aanhangwagen kom je niet ver. Dat is meteen een overweging. De auto mag 1300 kg trekken. Zou ik als ik een caravan zou hebben een Niro aanschaffen? I don't know, ik zeg zeker nog geen ja. De overige recensies zijn op dat gebied positiever.Maar goed, ik heb er evenwel zeer regelmatig een aanhangwagen achter hangen voor mijn zaak in karaokeverhuur.

Gaandeweg in Oostenrijk de auto beter leren kennen, Daar blijkt dat je de mogelijkheid om zelf te schakelen in de sportstand je enorm veel schakelbewegingen van de automaat in de bergen weghaalt. Dat rijdt een stuk prettiger. Op de terugweg dit ook met de aanhangwagen geprobeert. Daar sloeg de schrik wel om het hart. In plaats van in de zesde versnelling rustig te cruisen, schakelde de computer opeens terug naar de derde versnelling, met enorm veel toeren als gevolg. De computer leek danig van slag dat er echt gewoon naar de D stand teruggeschakeld moest worden. Een vreemd gebeuren dat zich later nog eens herhaalde.

Dus de automaat vindt ik soms onrustig. Hij schakelt al snel terug bij een kleine stijging waarbij er genoeg trekkracht aanwezig is om gewoon rustig in de zesde versnelling de heuvels in Zuid Limburg te nemen.
Verder is de onboard navigatie helaas niet van het niveau Tom Tom. Toegegeven, hij is niet slecht, en zeker in combinatie met de gekoppelde smartphone is de verkeersinformatie zeer aktueel, evenals de mogelijk omleidingsroutes. Maar 1 x paar jaar een update is gewoonweg te mager. In de regio Parkstad zijjn veel wegwerkzaamheden (Buitenring). Dat veranderd wekelijks. Helaas is de laatste update van Kia van februari 2016. Ik bevindt me dus dagelijks met mijn Niro in de weilanden. Ter vergelijking mijn Tom Tom Go 5000 er naastgehangen. En dat geeft toch heel andere info. Een ander, klein minpuntje, het gebrek aan opbergruimte. Daar gaan de Fransen toch slimmer mee om. En tenslotte. De teller die aangeeft hoeveel kilometer er nog te gaan is met de voorraad benzine. Van mij had die er niet ingehoeven. Het is een verwarrend samenspel van getallen. Soms km's geen verandering, dan schiet hij op een kilometer vele kilometers omlaag, ook al rijd je geheel electrisch. Geen peil op te trekken.

Dit strookt natuurlijk niet met het kopje. Maar toch blijf ik erbij. Het afwerkingsniveau, het samenspel tussen de elektro en de benzinemotor, de rust in de wagen. Naar mijn mening top. Deze auto is een absolute aanrader. En ook de overige familieleden zijn enthousiast. De LKAS werkt voortreffelijk en geeft al een voorproefje wat er in de toekomst gaat gebeuren met geheel autonoom rijdende auto's. Het is dat de auto een seintje geeft dat je je handen aan het stuur moet houden. Zoals gesuggereerd door Kia.
de ideale gezinsauto, voor alle generaties. Behouden rijdend voor wie dat wil, maar zeer zeker ook sportief als dat nodig is.

Van mijn huis naar Maastricht is dagelijks 66 km vica versa. Grotendeels via de snelweg, en maar een paar km binnendoor. Daarbij is gebruik ongveer 5ltr/100 km. Niet zoals in de folder, maar dat is bij geen enkel automerk.

Dus de kleine minpunten wegen niet op tegen de pluspunten.

2 Jaar Kia Niro

  • 66.689 km

U moet kiezen? Een Honda CH-R, Toyota Corolla of Prius, Hyundai Ionic/Kona of een Niro.

Ik maak het u gemakkelijk, O.K., , ik ben bevooroordeeld, maar dat mag ook
na ruim 26 maanden bezitter te zijn van een Niro. Zelfs na twee jaar blijft het een genot om in te rijden, geen rammeltje te horen. Nog steeds even soepel, geruisloos en zuinig. Ik ben een relatieve veelrijder. Ruim 31000 km per jaar en mijn Niro moet een werkpaard zijn. Meer dan regelmatig hangt er 1000 kg aan de trekhaak in de vorm van een forse aanhangwagen. En voor de vakanties een dakbox, toch zo'n 3500 km per jaar. Het gemiddelde verbruik, ondanks dit alles, een zeer nette 1 op 18,87. Rijden in een Kia Niro onthaast. Nog nooit heb ik zo weinig bekeuringen gekregen zoals in deze auto. (Sterker nog, slechts een in Duitsland, en toen was het nog maar 2 km te hard) Het is bijna een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.

De weldadige uitvoering van de Dynamic lIne, met zijn ruimte, techniek en comfort. Nog steeds is elke kilometer een genot.

Zijn er dan geen minpunten.......? Jawel. Zo is de zestraps automaat, vooral in de heuvels/bergen, te onrustig, alsof de computers twijfelen. In het hooggegebergte is dat te omzeilen door manueel te schakelen in de sportstand. Verder ziet de pianolak rondom de middenconsole en navigatie er fraai uit, maar elke vlekje is er op te zien, helaas krasjes ook. Carbonlook had net zo mooi geweeest, zonder deze euvels. En het navigatiesysteem, dat maar eens per jaar een kaartupdate krijgt, dat is toch wel jammer. Maar goed daar hebben we Android auto voor.

Maar deze minpuntjes wegen niet op tegen de vele pluspunten. Waar we vroeger incidenteel "Hee een Niro" riepen als we er een tegenkwamen, roepen we dat nu wel heel erg vaak. Het succes van de Niro zie je in de verkoopaantallen.

Toch zal de Niro het eind van de maand niet halen in ons gezin. Huh..... Jawel, hij wordt ingeruild voor een Niro 2019, ook weer Dynamic line maar met nog meer snufjes, nog completer, en naar het schijnt met een verbeterde automaat. Ook met nog meer ruimte, omdat de startaccu uit
de kofferbak wordt verbannen, Ik verheug me nu al op de file straks richting Oostenrijk als de systemen ervoor zorgen dat ik niet voortduren moet remmen en optrekken. De sportieve flippers voor het manueel schakelen, maar die ook de sterkte van het recuperen van de energie die vrij komt bij het remmen/deacceleren kunnen regelen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.