Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 111.500 km |
Eerste indrukken
- 4.000 km
Ik had hiervoor een C5 en dan moet je even wennen aan het feit dat de vering iets harder is. Maar, eigenlijk viel het heel erg mee. Mijn auto is een demo auto, gekocht in Brabant met 4000 km op de teller, en nu ruim 10.000. De cruise control was niet goed afgesteld, even zakken en dan erg snel optrekken. Nalezen op internet leerde dat ik een update moest hebben in de software. Naar mijn Kia Citroen garage gegaan, en hoewel daar de auto niet gekocht, perfect geholpen. Heel goede service!
Waarom Kia Niro? Mijn alternatief was Opel Astra, maar die is niet hybride en een (echte) automaat was toch erg duur. Was niet van plan om een nieuwe auto te kopen, maar deze Niro was een demo met maar 4000 km, en een prima deal qua prijs, dus de keuze was binnen 2 weken gemaakt, ook dankzij allerlei reviews. Qua rijden merk je overigens niet of nauwelijks als je nu electrisch rijdt of niet. Ook bij zo'n 100 km rij ik soms een stukje electrisch en de overgang merk je niet/nauwelijks.
Verder heeft de auto leuke opties, zoals verwarmde stoelen en stuur, erg luxe. De rijervaring van de auto is tot dusver prima. Heb nu 6000 km gereden. Als je op de snelweg 100 km rijdt rijdt je ongeveer 1 op 20 of 21, ga je naar 120 dan wordt het eerder 1 op 18, althans nu in de winter. Ik ben onlangs naar de Franse alpen gegaan met skikoffer op het dak, en dan toch 130 op de snelweg. Dan loopt verbruik op naar 1 op 12 in de bergen, 1 op 14 op de snelweg, maar zakt weer tot 1 op 17,5 op de N-wegen. Als je 150 rijdt wordt het verbruik ook 1 op 12, maar ja dat heb ik 1 keer gedaan. Nu het warmer wordt kan ik in de stad ook eerder elektrisch rijden, tenminste als je langer dan 10 minuten rijdt en de motor warm is. Je merkt overigens niet of nauwelijks of je nu met 1 of 4 personen in de auto zit, qua optrekken etc gaat eea gewoon heel soepel en snel. De passagiers op de achterbank zaten heerlijk zeiden ze, dus dat is ook mooi. En mijn medebestuurder vond het ook heel prachtig dat hij als passagier voor ook zijn stoel kon verwarmen en in hoogte verstellen als hij naast me zat. Kortom, iedereen heel tevreden.
En, dat is ook mijn oordeel tot op dit moment. Ik moest wel wennen aan automaat rijden. Daar is ook een verbeterpuntje vind ik - zeker voor vergeetachtige mensen zoals ik: als je stopt kun je de sleutels ook uit het contact halen zonder dat versnelling in de P stand staat, met als gevolg een paar keer terugrijdende auto van mijn parkeerplek. Wat ik jammer vind, is dat de auto geen meedraaiende lampen heeft, zodat je bij bochten ook iets beter licht hebt. Ander punt van kritiek is dat de spraakcontrole alleen werkt met Android Auto, dat is toch echt een gemiste kans. Zou men via een software update echt de volgende keer moeten aanpassen, want dit is niet meer van deze tijd.
Android auto werkt overigens prima. Heb inmiddels ook de update voor de gewone navigatie (weer prima service van de garage in Maastricht overigens) en ik wissel nog tussen AA (Google en Waze) en de gewone. Merk dat ik weer vaker de gewone navigatie gebruik. Merk ook dat dat de achterkant van de auto viezer is dan mijn C5, komt van vuil van het dak geloof ik. Ander puntje van kritiek is de zichtbaarheid naar achteren. Als je de stoel hoog zet, wat kan in deze auto en je dan op zich heerlijk zit, dan kun je als je langer bent dan 1.80 niet goed het verre verkeer meer via de achterspiegel zien. Niet dramatisch, en ik zet mijn stoel dus niet helemaal hoog. Ook zou het stuur nog net 5 cm verder uitgetrokken moeten kunnen worden, het is nu krap aan; is echt een detail, want ik rijd nu inmiddels prima qua zithouding en stand.
De auto is ook stil. De motor hoor je niet, wel het windgeruis, maar dit vind ik niet storend. Als je elctrisch door de stad rijdt, is het echt heel stil, bijna wonderlijk. Het geluid van de installatie is ruim voldoende tot goed. Als je slechte mp3's hebt is de bas te weinig, maar ja, dat komt door de mp3. Ik ben thuis gewent dat je een concertzaal kunt nabootsten. Zou ook iets kunnen zijn voor een software update?
Kortom, ik ben gewoon heel tevreden met de auto en blij dat ik de overstap naar een hybride heb gemaakt. Snap niet dat hybrides niet meer worden gestimuleerd, want voor het milieu is het toch beter dan een standaard benzine auto. En deze Kia rijdt echt heel lekker en comfortabel!
Een jaar later
- 22.000 km
Tot dusver heel prettig gereden met de Kia. In de zomer haalde ik regelmatig 1 op22, in de winter 1 op 18. Hij is zuiniger op 80km weggetjes dan snelweg, daar rijd ik nu ook iets rustiger dan vroeger maar is ook wel relaxed als je van Maastricht naar mn vader in Friesland moet op 1 dag.
Positief is en blijft het comfort, de zuinigheid, de stilte, de extra opties zoals lane assist, stoel verwarming.
Negatief is helaas het gekraak bij warm weer in de achterklep links dat de garage niet kan wegkrijgen. Het is nu koud dus hoor ik niets maar boven de 20 graden is het erg kvervelend. Ik hoop dat ze het in het voorjaar gaan vinden, want dit is echt een afbreuk aan het rijcomfort. Jammer was ook het afgebroken ventiel bij regelen bandenspanning en reparatie a 160 euro. Ga ik dus nooit meer zelf doen want die ventielen blijken mega kwetsbaar te zijn.
Maar, al met al ben ik erg tevreden met de auto, een heerlijk comfortabele auto en hoop er nog lang van te genieten, als dat gekraak maar weggaat :)
inmiddels 2024
- 108.000 km
Mijn Kia Niro bevalt nog steeds heel goed. Het verbruik is zelfs iets beter geworden, en in de zomer haal ik regelmatig 1 op 21/22, in de winter iets minder. Verder trek ik ook mijn caravan ermee, een caravalair van ongeveer 900 kg, met belading 1050 schat ik. Verleden jaar 2 maanden naar Noord Spanje en de Picos, ging allemaal moeiteloos. Wel had ik in 2022 en 2023 vervelende ervaringen met mijn garage die de elektriciteit bij de trekhaak verkeerd hadden aangesloten (eerst plus en aarde andersom, gevolg alles was in Frankrijk verbrandt), vervolgens bleek de nieuwe aansluiting niet geisoleerd te zijn waardoor er allemaal vuil was binnengekomen, en ik moest steeds alles zelf betalen, dat vond ik niet echt prettig. Dus qua auto zou ik Kia blijven rijden, qua garage mogelijk toch niet...
Afscheid
- 111.500 km
Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de Niro. Dit is vooral omdat ik met de caravan naar de bergen ga, en dan als de batterij leeg is ik te weinig pk heb. Ik heb met heel veel plezier in de Niro gereden, en ook heel zuinig (in de zomer nu 1 op 22/23). Ik heb nu een VW T-Roc 150 pk gekocht, die is lang niet zo zuinig. We zullen zien of het een waardige opvolger is. Mijn zoon is in ieder geval heel blij met de Kia Niro!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6i Hybrid ExecutiveLine Dealer onderhouden | Meest luxe uitvoering | Trekhaak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2019
- 111.959 km

Kia Niro 1.6i Hybrid Edition Bluetooth | Camera | Apple carplay & Android Auto | Metallic lak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2019
- 124.444 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine // FULL LED // NAVI + CARPLAY // LEDER // ADAPTIV CRUISE // CAMERA // MEMORY SEAT
- 2019
- 88.377 km